علاقه مند سازی دانش آموزان متوسطه و هنرستان به درس ادبیات
قیمت: ۳۹۰۰۰ریال
تعداد صفحات: 36
کد محصول :6271
حجم فایل:57,47 KB
نوع فایل :rar
چکیده
اینجانب …….. با میزان تحصیلات ……. در رشتهٔ …….. و ……… سابقهٔ خدمت، در سال تحصیلی ……… با سمت دبیر ادبیّات فارسی در هنرستان ..... واقع در ..... مشغول به خدمت بودم.
من در این تحقیق روشهایی را برای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به این درس شیرین و پر محتوا را جهت جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان بررسی میکنم و راهبرد آنها را مورد بحث قرار میدهم.
از آنجایی که می دانید در رویکردهای جدید تعلیم و تربیت عرضهٔ اطّلاعات کافی نیست. بلکه روش تدریس دوسویه از اهمّیّت ویژه برخوردار است. نقش اصلی بر عهدهٔ دانش آموزان گذاشته میشود که با مشارکت مستقیم خود به فرآیند یادگیری شکل میدهند و شیوههای تفکّر کردن را تمرین میکنند. که این عمل به صورتهای مختلفی که در این پژوهش شرح داده شده است میسر میگردد.
در نتیجهٔ این عمل اقدام پژوهی، بسیاری از مشکلات و موانع پیشرفتی و علل بی انگیزگی دانش آموزان در درس ادبیّات فارسی را شناسایی و به بهبود آنها میپردازم.
مقدمه:
زبان توسعه یافته ترین ابزار فکری است که برای برقراری ارتباط بین انسانها و جوامع انسانی به کار گرفته میشود. گرچه با ابزارهای دیگری مانند علائم، هنرهای بصری همچون نقاشی و مجسمه سازی نیز میتوان ارتباط برقرار نمود، امّا انتقال مفاهیم پیچیده ذهنی به سادهترین و کاملترین شکل ممکن فقط از طریق زبان نوشتاری و گفتاری ممکن است.
با توجّه به مطالب یاد شده، آشکار میگردد که نقش و جایگاه درس ادبیّات فارسی در زندگی انسان به چه میزان دارای اهمّیّت است. امّا سؤال مهمی که مطرح میباشد آن است که، چرا بعضی از دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی علاقه مند نمیباشند؟ چرا در بررسی نتایج ارزش یابی درس ادبیّات فارسی اغلب فراگیران از بخش واژگان و درک مفاهیم، نمرهٔ بیشتری از دست میدهند؟ چرا بعضی از دانش آموزان در پاسخ گویی به طور شفاهی دچار اضطراب میشوند؟ چرا بعضی از دبیران در تدریس این درس موفّقیّت چندانی ندارند؟ به راستی دلیل این ناکامیها چیست و عوامل آن کدامند؟
در مباحث روانشناسی تربیتی، انگیزش و تعلیم و تربیت رابطه ای مانند آب و ماهی دارند. برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان باید تلاش نمود تا فرد احساس نیاز کند. برای کسب مهارت در یک زمینه یا کسب دانش در موضوعی خاص اگر انگیزه، شوق و یا علاقه در میان نباشد، هیچ گاه به هدف خود نخواهیم رسید. برای این که بتوانیم میزان علاقه و میزان انگیزه را افزایش دهیم، از تقویت کنندههای مؤثر استفاده میکنیم.
در میان دروس دورهٔ هنرستان، ادبیّات فارسی زیاد مورد علاقهٔ اکثر دانش آموزان نیست ویا این که در یادگیری آن مخصوصاً در واژگان و درک مفاهیم مشکلاتی دارند. پژوهنده در این پژوهش از هر دو روش تقویت کنندهها هم بیرونی و هم درونی استفاده کرده تا به نتایج مطلوب خود برای حل این مشکل دست یابد.
بر این اساس، عنوان اقدام پژوهی حاضر این است:" چگونگی افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی." و هدف اصلی آن ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در دانش آموزان نسبت به مفاهیم و واژگان درس ادبیّات فارسی میباشد.
از سوی دیگر، این تحقیق در پی آن بود تا علاوه بر جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان هنرستان حاج قاسم عاشوری به یادگیری واژگان و درک مفاهیم ادبیّات فارسی، میزان مهارت آنان را نیز در دستور زبان فارسی و معنی شعر و روانخوانی و کاربرد آن در ارتقاء سطح آگاهی خود افزایش دهد
اهداف کتب رشته ی زبان و ادبیات فارسی متوسطه
اهداف برنامه درس: زبان فارسی پایه: اول، دوم و سوم رشته : عمومی و تخصصی دوره: متوسطه
توسعه آشنایی با کاربرد صحیح مهارتهای زبانی در برقراری ارتباط
شناخت اهمیت و ارزش زبان فارسی به مثابه مهمترین عامل
آشنایی با قواعد و نکات دستوری، نگارش و املایی
آشنایی با متون فارسی گذشته و معاصر
آشنایی با زبان فارسی معیار و مسائل مربوط به آن
آشنایی بامسایل و نیازهای فردی و اجتماعی
تعمیق آشنایی با شیوههای تفکر و قضاوت منطقی
کسب مهارت بیشتر درگوش دادن به سخنان گویندگان و درک مفاهیم آن در قالب زبان گفتاری
کسب مهارت بیشتر در سخن گفتن، بیان سخنوری و برقراری ارتباط کلامی
کسب مهارت بیشتر در خواندن متون ساده زبان فارسی و متون ادبی
کسب مهارت بیشتر در نوشتن و مهارتهای فرعی آن
کسب مهارت در استفاده از منابع و مآخذو مراجع
کسب مهارت در ترجمه آثار ادبی گذشته به زبان فارسی معیار
کسب مهارت در اندیشیدن و تفکر منطقی
علاقه به پاسداری از زبان فارسی و اشاعه و گسترش آن
علاقه به حفظ ارزشهای حاکم بر ایران اسلامی
علاقه به مشاغل و نقشهای سالم اجتماعی
علاقه به نظم و برنامهریزی با تأکید بر مسائل دینی و اجتماعی
چکیده
دانش آموزان امروزی دنبال چیزهای نو هستند و همگی نیاز به توجه دارند. وقتی به افکار، علایق، مهارتها، مشکلات پنهان به عبارت دیگر بهداشت روانی دانش آموزی توجه نمیشود، انگیزهٔ تفکر و یادگیری را از دست میدهد. بنابراین با رعایت اصول اساسی بهداشت روانی، ایجاد جوی امن و به دور از هر گونه استرس، روشهای تدریس، مدیریت کلاس و نوع تکالیف ارائه شده، باید طوری طراحی شوند که همگی از هر نوع شایستگی مورد توجه قرار گیرند.
پژوهش...
چکیده
دانش آموزان امروزی دنبال چیزهای نو هستند و همگی نیاز به توجه دارند. وقتی به افکار، علایق، مهارتها، مشکلات پنهان به عبارت دیگر بهداشت روانی دانش آموزی توجه نمیشود، انگیزهٔ تفکر و یادگیری را از دست میدهد. بنابراین با رعایت اصول اساسی بهداشت روانی، ایجاد جوی امن و به دور از هر گونه استرس، روشهای تدریس، مدیریت کلاس و نوع تکالیف ارائه شده، باید طوری طراحی شوند که همگی از هر نوع شایستگی مورد توجه قرار گیرند.
پژوهش...
چکیده
دانش آموزان امروزی دنبال چیزهای نو هستند و همگی نیاز به توجه دارند. وقتی به افکار، علایق، مهارتها، مشکلات پنهان به عبارت دیگر بهداشت روانی دانش آموزی توجه نمیشود، انگیزهٔ تفکر و یادگیری را از دست میدهد. بنابراین با رعایت اصول اساسی بهداشت روانی، ایجاد جوی امن و به دور از هر گونه استرس، روشهای تدریس، مدیریت کلاس و نوع تکالیف ارائه شده، باید طوری طراحی شوند که همگی از هر نوع شایستگی مورد توجه قرار گیرند.
پژوهش...
مقدمه
آموزش نظم به دانش آموزان بی نظم
گرچه فرزندان برای والدین دوست داشتنی و عزیز هستند، اما گاهی اوقات بی نظمی آن ها می تواند عذاب آور باشد.جمع کردن کتاب ها، یادآوری برنامه درسی فردا، یادآوری انجام تکالیف شب و آماده کردن کیف مدرسه دغدغه والدین است.در اغلب خانه ها نگرانی والدین این است که اگر بی نظمی کودکان به همین روش ادامه پیدا کند، تا رسیدن کودکان به سن دبیرستان به یک دستیار تمام وقت نیاز باشد. سوالی که همه والدین می پرسند این...