این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
باید بپذیریم وقتی که یک نظام آموزشی بر پایه تفکر مهندسی آموزش استوار گردد آسان تر می توانیم به آمال و اهداف آموزشی دست یابیم.باید بپذیریم مسئولیت اولیای مدرسه بخصوص معاونین مسئولیتی بسیار خطیری می باشد. معاونین مسئول تغییر و اصلاح رفتارهای ناسازگار و تامین بلوغ عاطفی و سلامت روانی کودکان و نوجوانان هستند و مدرسه محلی است که درآن هر دانش آموز به منظور ارضای نیازهای خویش و براساس تجربه های قبلی رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهد.
مثلاً یک دانش آموزی پرخاشگر و بی انضباط است و دیگری فعالیت و پشتکار دارد، سومی رهبری می کند و آن یکی دلقک پیشه است و لودگی پیش می گیرد. بنابراین ما باید مدرسه را به محیطی تبدیل کنیم که در آن هر دانش آموزی بتواند دوست داشتن و دوست داشته شدن و احساس با ارزش بودن را تجربه کند. بخصوص که مدرسه ما از جمله مدارس استثنایی بوده و همین امر موجب می گردد که این کودکان بی پناه در بیشتر موارد از داشتن فرصت های کافی و یا برابر با سایر دانش آموزان هم سن و سال خود محروم بوده و نتوانند تجارب اخلاقی و رفتاری درستی را در جهت اجتماعی شدن کسب نمایند. هرچند سن و سال این دانش آموزان به طور معمول حداقل سه تا پنج سال بیشتر از سایر دانش آموزان هم پایه خویش است اما چون در بسیاری از خانواده ها نشان دادن این کودکان را برای خود عیب دانسته و گاها آن ها را پنهان می کنند، این کودکان معمولا فقط در فضای داخلی خانه ها بزرگ شده و قادر نیستند ضمن داشتن یک رابطه و تعامل سالم با دیگران رفتارهای صحیح اجتماعی را فراگیرند و بتوانند درگروه های مختلف اجتماعی شرکت کرده، هویت اجتماعی خویش را بهتر بیابند.
تجارب در حیطه های مختلف معاون آموزشی:
برنامه آغازین:
با توجه به نقش برنامه آغازین در منسجم ساختن فعالیت های روزانه و با در نظر گرفتن توانایی های محدود این دانش آموزان در این آموزشگاه معمولا مراسم های زیر گنجانده می شود:
1 – تلاوت قرآن به یکی از روش های زیر:
الف) تلاوت قرآن توسط معاون آموزشگاه.
ب) تلاوت قرآن توسط معاون و تکرار توسط دانش آوزان.
پ) پخش نوار قرآن سه بار تکرار از بلندگو و تکرار توسط دانش آموزان به منظور حفظ کردن و آموختن سوره های کوچک قرآنی.
ت) تلاوت قرآن توسط یکی از دانش آموزان.
2 – پخش سرود ملی جمهوری اسلامی در روزهای شنبه.
3 – قرائت دعای صبحگاه بوسیله معاون یا یکی از دانش آموزان.
4 – قرائت دعای امام زمان توسط معاون یا یکی از شاگردان.
5 - قرائت ذکر روز و پنج بار تکرار آن.
6 – انجام حرکت ورزشی با هدایت معاون و نظارت سایر مربیان و پخش هم زمان آهنگ های ورزشی شاد در محیط آموزشگاه.
7- سخنرانی توسط معاون آموزشگاه در مورد موضوعات خاص.
8- تشویق شاگردان ممتاز در روزهای شنبه.
نظارت بر امر آموزش همکاران:
نظارت بر تدریس همکاران یکی ازمهمترین وظایف مدیران ومعاونین آموزشگاها می باشد که در مدارس استثنایی این وظیفه به طور خاص به عهده سرپرست آموزشی و در کنار آن بعهده مدیر و معاون قرار دارد. چون در حال حاضر پست سرپرست آموزشی در آموزشگاه ما خالی است ، هم اکنون مدیر و معاون هستند که به کلاس ها سرکشی کرده و همه چیز را تحت نظر دارند. متاسفانه گاه پیش می آید که برخی از همکاران این بازدیدها را به دید دخالت در امر آموزش خود می بینند لذا برای اجتناب از این امر ابتدا در جلسه شورای مدرسه در مورد علت فلسفه این بازدیدها صحبت کرده و بعد توضیح می دادم که هدف فقط انتقال تجربیات از یک همکار به همکار دیگر است. سپس وقتی در کلاس حاضر می شدم عملکرد خوب مربیان را تشویق و در صورت دیدن اشکالی در کار در گوشه ای تنها ایراد کار را به او می گفتم ، گاهی نیز از مربی اجازه می خواستم و می گفتم که من تدریس این قسمت را خیلی دوست دارم اجازه می دهید من هم یکبار این فصل را تدریس کنم ( تذکر آن که به لطف خدا تدریس من معمولا با نمایش های کمدی، تقلید صدا، شکلک درآوردن و … همراه است که موجب می شود دانش آموز با شوخی و خنده درس را بهتر یاد بگیرد چرا که آستانه توجه دانش آموزان استثنایی از افراد عادی کمتر بوده و زودتر خسته می شوند ) جالب آن که گاه خود همکاران از من می خواهند تا در تدریس به آن ها کمک کنم. به طریق نه تنها من نظارت خود را انجام داده ام بلکه به یادگیری و افزایش شور و نشاط در کلاس نیز افزوده ام.
برگزاری جلسات آموزش خانواده:
از آنجا که ارتباط بین اولیاء و دانش آموزان با اولیاء مدرسه نقش بسیار زیادی در افزایش راندمان آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش دارد به همین دلیل در مدرسه ما تصمیم گرفته شد که به صورت ماهانه جلساتی با خانواده ها در مدرسه تشکیل شود . این جلسات به صورت دوره ای برگزار می شوند. به این صورت که یک بار در کلاس درس و به صورت پایه ای بوده و در آن والدین و مربیان ضمن صحبت با یکدیگر تغییرات و رفتارهای یک ماهه دانش آموز را بررسی می کنند. در جلسه بعد نیز به صورت گروهی بوده و یک سخنران برای همه خانواده ها سخنرانی می کند. تا بدین طریق نه تنها ارتباط خانه و مدرسه روز به روز قوی تر شود بعلاوه خانواده ها نیز ضمن آگاهی یافتن هر چه بیشتر از وضعیت درسی فرزند خود با آخرین یافته های علمی و روانشناختی که توسط روانشناسان بیان می گردند نیز آشنا شده و قادر خواهند بود با چشمی باز با مشکلات فرزندان خود روبرو گردند.
اما باز در این زمان یک مشکل پیش می آمد و آن این بود که بسیاری از خانواده ها تمایلی برای شرکت در این کلاس ها نداشتند بنابراین به دو طریق به خانواده ها جهت شرکت در جلسات انگیزه داده شد.
الف) از سخنرانان درخواست شد تا در پایان سخنرانی خود یک سوال از متن مطالب گفته شده طرح کنند. سپس والدین می بایست بلافاصله پاسخ صحیح را به همراه نام و مشخصات خود نوشته و تحویل می دادند . در جلسه بعد نیز به قید قرعه به یک یا چند خانواده که پاسخ صحیح را ارائه داده باشند به شرط حضور در جلسه قرعه کشی هدیه ای تعلق می گیرد. نکته قابل توجه این است که در این جریان خانواده مجبور است برای دریافت هدیه خود در دو جلسه حاضر شود. یکبار جلسه ای که در آن سخنرانی شده و دوم جلسه ای که در آن قرار است قرعه کشی صورت گیرد.