منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان با روش تدریس

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان با روش تدریس

اقدام پژوهی درمورد رفتارهای نامطلوب دانش آموزان در کلاس

اقدام پژوهی درمورد رفتارهای نامطلوب دانش آموزان در کلاس

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان سوم راهنمـایی

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان سوم راهنمـایی

تجربیات مدون نظم و انضباط

تجربیات مدون نظم و انضباط

گروه محصول -> ریاضی و آمار

حساب اعداد و مبناها



قیمت: ۳۹۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 22     کد محصول :690      حجم فایل:52,16 KB      نوع فایل :rar



حساب اعداد و مبناها

حساب اعداد و مبناها

فایل ورد قابل ویرایش

 

 

-1- كدها و كدگذاري

 

كدگذاري، شيوه مناسبي براي نمايش و انتقال اطلاعات است. از كدهاي دودويي يا باينري براي انتقال و نمايش اطلاعات استفاده مي­شود. بدين ترتيب امكان پردازش رايانه بر داده­هاي عددي و غيرعددي فراهم مي­آيد.

به نظر شما پاسخ عمل جمع زير چيست؟

1001000111+

1101100010 

 

احتمالا خواهيد گفت 2102100121، اما كمي صبر كنيد. دادن

پاسخ به اين سئوال به اين بستگي دارد كه بدانيم اين اعداد در چه مبنائي قرار دارند! ما در حساب معمولي محاسبات را در مبناي ده انجام مي­دهيم. اما رايانه اين كار را در مبناي دو انجام مي­دهد.

10-1-1- مبنا چيست؟

مبناي ده، يعني اين كه ما براي نمايش اعداد،‌ ده رقم داشته باشيم. فرق رقم و عدد چيست؟ يك عدد، از ارقام تشكيل شده است. ارقام در مبناي ده، عبارتند از 0،‌ 1،‌ ...،‌ 8،‌ 9 .

وقتي مي­گوئيم ده رقم داريم، يعني وقتي يكي يكي به يك عدد اضافه مي­كنيم، وقتي به 9 رسيد، عدد يكان صفر مي­شود و عدد دهگان يكي اضافه مي­شود. همين كار در سطوح بعدي هم اتفاق مي­افتد. (يك شمارنده كيلومتر شمار را مجسم كنيد.)

اما اگر كيلومتر شماري داشته باشيم كه تنها دو رقم داشته باشد (0 و 1)، چه اتفاقي در شمارش مي­افتد؟ تغييرات را به ترتيب مي­نويسيم (وقتي يكي يكي اضافه مي­كنيم) :

0000000

0000001

0000010

0000011

0000100

اين يك شمارنده در مبناي دو است. عدد آخري هم صد نيست، بلكه يك، صفر، صفر است. حال بيائيد دو شمارنده مبناي دو و مبناي ده را با هم از صفر، يكي يكي در كنار هم افزايش دهيم:

0000000              0000

0000001              0001

0000010              0002

0000011              0003

0000100              0004

 

مشاهده مي­كنيد كه عدد 100 در مبناي دو معادل 4 در مبناي ده است. كدگذاري بر مبناي ده (ده­دهي)، يكي از انواع كدهاي متداول، است. اين مبنا به دليل اينكه ما انسانها از ابتدا حساب را بر آن ياد گرفته­ايم، قابل فهم و درك براي ما است. دليل اصلي آن هم، احتمالا تعداد انگشتان دست يك انسان است. (احتمالا اگر در سياره­اي موجودي با 4 انگشت در هر دست و 3 دست زندگي كند، مبناي محاسبات 12 خواهد بود!!). در حاليكه انسان از حساب مبناي 10 (ده­دهي) استفاده مي­كند، رايانه­ها سيستم مبناي دو (دودويي) را بكار مي­برند.

10-1-2- چرا مبناي 2

 ممكن است اين سؤال مطرح شود كه چرا در رايانه، از سيستم اعداد دودويي استفاده مي­شود. پاسخ اين است، با توجه به ساده­ترين مدار الكترونيكي كه يك كليد شامل حالتهاي روشن و خاموش است، نگهداري اعداد در رايانه بر مبناي سطوح ولتاژ روشن و خاموش، شامل دو حالت 0 و1 است. بنابراين امكان نمايش دو رقم 0 و 1، ما را به انجام عمليات در مبناي دو سوق مي دهد. البته مي­توان رايانه­هايي ساخت که از مبنای ده استفاده نمايند، ولی اين كار مشكلات فني خاصي را تحميل مي‌كند كه بحث آن در گنجايش اين كتاب نيست (البته رايانه هاي با مبناي ده هم در مواردي ساخته شده اند).

در مبنای دو از دو رقم صفر و يک (ارقام باينری) استفاده می­شود. رايانه­ها براي شناسايي اعداد و انجام محاسبات بر روي آنها، با تركيبي از مقادير صفر و يك، عمليات مختلفي را انجام مي­دهند. در واقع در رايانه همه چيز از جمله اعداد، آدرس بخشهاي مختلف، نوع دستورالعملها و ... همگي با يك سري اعداد دودويي بيان مي­شوند. اين همان معناي ساختار رقمي (ديجيتالي) رايانه­ها است.

10-2- سيستم اعداد دودويي

در سيستم مبناي 10، ده نماد جدا از هم يعني 0و1و2و ... و 9 براي توليد اعداد وجود دارند. در حاليكه در سيستم دودويي تنها دو نماد 0 و 1 موجود است. براي كار بر روي سيستم اعداد دودويي لازم است تا با تبديل ده­دهي به دودويي، و برعكس آشنا شويم و سپس چگونگي انجام عمليات اصلي رياضي بر روي اعداد دودويي را بررسي كنيم.

10-2-1- تبديل از ده­دهي به دودويي

يكي را­ه­هاي معمول براي اين تبديل، انجام تقسيمات متوالي بر 2 است. طي اين تقسيم، باقي­مانده­ها مورد استفاده قرار مي­گيرند و عدد دودويي را توليد مي­كنند. تقسيمات تا صفر شدن خارج قسمت ادامه پيدا مي­كند. سپس باقي­مانده­ها به صورت معكوس بدنبال هم نوشته مي­شوند تا عدد دودويي حاصل شود.

 

 

محصولات مرتبط
مقاله آمار

مقاله آمار

قیمت: 49,000 ريال کد فایل:25870
  فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : آمار علم و عمل توسعه دانش انساني از طريق استفاده از داده‌هاي تجربي است. آمار بر نظريه‌ي آمار مبتني است که شاخه‌اي از رياضيات کاربردي است. در نظريه‌ي آمار، اتفاقات تصادفي و عدم قطعيت توسط نظريه احتمال مدل مي‌شوند. عمل آماري، شامل برنامه‌ريزي، جمع‌بندي، و تفسير مشاهدات غير قطعي است. از آنجا که هدف آمار اين است که از داده‌هاي موجود «بهترين» اطلاعات را توليد...
مقاله بررسي وضعيت  توريستها در مشهد

مقاله بررسي وضعيت توريستها در مشهد

قیمت: 49,000 ريال کد فایل:25866
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : مقدمه: شهر مقدس مشهد به دليل وجود بارگاه امام رضا (ع) و وجود بيش از 1500 بناي تاريخي و فرهنگي و مذهبي و چشم‌اندازها و موهبتهاي طبيعي مورد توجه گردشگران داخلي و زائران بسياي قرار گرفته است. به اين دليل مسئولين كوشيده‌اند تا امكانات رفاهي مناسبي را براي شهروندان و زائران و گردشكران فراهم آورند؛ در مبحث ديگر ابتدا به تعاريفي كه درباره اوقات فراغت از سوي سازمانها و نهادهاي رسمي...
مقاله آمــار جامعه شناسي

مقاله آمــار جامعه شناسي

قیمت: 49,000 ريال کد فایل:25864
    فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : مقدمه ترديدي نيست كه هر گونه تحول اساسي در فرهنگ جامعه ابتدا بايد از معلمان، مربيان و راهنمايان تعليماتي آغاز گردد ، زيرا بدون دسترسي به معلمان شايسته و با صلاحيت نمي توان به توفيق در امر تعليم و تربيت اميدوار بود. به عقيده كارشناسان تعليم و تربيت يكي از شرايط اساسي براي بهره وري جوامع ،دارا بودن نظام تعليم و تربيت مطلوب و به تبع آن، معلماني است كه صلاحيت قرار گرفتن در...
تاثير سطح اقتصاد خانواده بر گرايش به مواد مخدر  در بين زندان

تاثير سطح اقتصاد خانواده بر گرايش به مواد مخدر در بين زندان

قیمت: 49,000 ريال کد فایل:25861
    فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : سرمقاله امروزه كسي نيست كه در خصوص مضرات و اثرات سوء سياسي،اجتماعي و فرهنگي معضل اعتياد و قاچاق مواد مخدر شكّي داشته باشد.كارشناسان و صاحب نظران معتقدند كه در حال حاضر بحران مواد مخدر در كنار 3 بحران يعني((بحران نابودي محيط زيست،بحران تهديد اتمي و بحران فقر))به عنوان مسئله روز در آمده است.طبيعي است كه حل اين بحران و معضل و بلاي خانمانسوز از عهده يك سازمان و يا چند مرجع،آن...
نام ونام خانوادگي:


پست الکترونيکي:


عنوان:


پيام:


ارسال پيام به صورت شخصي
کد امنيتي:

برگزیده ها

  • 1
  • 2