چگونه توانستم با روش تدریس مبتنی بر فناوری اطلاعات (IT) اختلالات یادگیری دانش آموز پایه سوم ابتداییام را حل کنم؟
در این چند سال بعنوان معلم پایه سوم ابتدایی با دانش آموزانی با ویژگیهای رفتاری و اجتماعی متفاوت سر و کار داشتم. اما امسال یکی از دانش آموزان من به نام علیرضا، با بقیه بچههایی که تا به حال دیده بودم خیلی فرق داشت. او کودکی خجالتی، مضطرب و افسرده بود. آهسته و لرزان صحبت میکرد. با بقیه بچهها دوست نمیشد و گوشه گیر بود. حتی قادر نبود که وسایل خود را از کیفش در آورد. کتابش را وارونه در دست میگرفت و هنگام تصویرخوانی از کتاب بخوانیم، میگفت: چیزی نمیبینم. در نوشتن نیز مشکل داشت و سادهترین علائم کتاب بنویسیم را نمیتوانست، بنویسد. او ریاضی را درک نمیکرد. به طور کلی او دچار اختلالات یادگیری یا دیسلکسی بود. در گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، استدلال کردن و درک کردن مشکل داشت. با بررسیهایی که انجام دادم از نظر فیزیکی و هوش کاملاً سالم و عادی بود ولی در یادگیری بسیار مشکل داشت. برای حل اختلالات یادگیری و رفتاری او نیاز به روش تدریس مناسب و خاص بود.
پس از مطالعه و بررسی فراوان، روشهای ویژه ای را برای بهبود وضعیت او به کار بستم. راه حلهای مختلف را آزمایش کردم. بهترین راه این بود که نوآوریهای آموزشی را به کار ببرم و با استفاده از فناوری نو اختلالات یادگیری علیرضا را حل کنم. بنابراین از روش IT استفاده کردم.
با تلاش فراوان توانستم به نتیجه مطلوب برسم. به طوری که پیشرفت علیرضا بسیار چشمگیر بود. او نه تنها در درس ریاضی و بخوانیم پیشرفت بسیار زیادی داشت بلکه مشکلات رفتاری او نیز به کلی رفع گردید و همانند سایر دانش آموزان در فعالیتهای کلاسی شرکت میکرد.
نتیجه ای که در نهایت به دست آمد این بود که: توانستم اختلالات یادگیری (دیسلکسی) علیرضا را با کمک تدریس مبتنی بر IT حل کنم و از او دانش آموزی فعال و علاقمند بسازم. علاوه بر آن پیشرفت تحصیلی و علاقمندی سایر دانش آموزان نیز با این روش میسر شد و کلاسی سرشار از شادی و نشاط مهیا نمودم. موفقیت تحصیلی، علاقمندی و سرزندگی علیرضا و سایر دانش آموزان نشان دهنده موفق بودن این طرح
میباشد.
توجه به اهمیت آموزش در دوران سومیه زندگی، پرداختن به پژوهشهای علمی در برنامههای درسی دبستان امری کاملاً آشکار است. در دوران کودکی ساختار شخصیتی و رفتاری انسان بنیان گذاشته میشود و این دوران بسیار سرنوشت ساز است. امروزه به دلیل آن که کودکان پیوسته در معرض هجوم انواع رسانهها و فناوریها قرار دارند، لازم است فعالیتهای یادگیری در روشهای جدید، متفاوت و مهیج در آموزش و پرورش ارائه شود. استفاده از رایانه به عنوان ابزار آموزشی مفید در مدارس ابتدایی برای جستجوگری در شبکه جهانی به منظور کمک به دانش آموزان ابتدایی است. استفاده از این فناوری کلاسهای دوره ابتدایی را از شادی و هیجان بیش تری برخوردار میکند.
رایانه به دانش آموزان این دوره کمک میکند جزئیات دروس و مطالب کتاب را به خوبی فرا بگیرند. آموزش علوم، ریاضی و قرآن و..... از طریق رایانه و گفتگوهای رایانه ای و جلسات الکترونیک، به برنامه ریزی درسی و فعالیتهای دیگر کلاسی، کمک زیادی میکند.
اطلاعات جدید و فناوری ارتباطات به طور قابل ملاحظه ای یادگیری دانش آموزان را بهبود میبخشد و رایجترین شیوههای دستیابی دانش آموزان به اطلاعات و دانش مورد نیاز آنها را تحت تأثیر قرار میدهد.
اینترنت و سایر اشکال فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT
(Information & Communication Technology)
تغییرات عمده ای در تمرین آموزش عملی و یادگیری در کشورهای توسعه یافته ایجاد کرده است. معلمان و دانش آموزان در سراسر جهان میتوانند ازطریق اینترنت به راحتی متن، صدا و تصویر را به یکدیگر ارسال کنند. اقدامات دولت انگلیس مانند ایجاد شبکه ملی یادگیری بیانگر آن است که معلمان باید به سرعت به سمت فعالیتهای اینترنتی و درسهای مبتنی بر شبکه در مدارس حرکت کنند. در دیگر کشورها نیز دولتها چنین پیشرفتهایی را تشویق میکنند.
تحقیقات نشان داده است که استفاده از IT به دانش آموز فرصت تسلط بر فناوری و خودراهبری میدهد. معلم با تغییر نقش خود از انتقال دهنده به تسهیل کننده میتواند به ارائه محتوای اطلاعات به دانش آموز بپردازد و از طرف دیگر فعالیتهای یادگیرنده را که نتیجه آن یادگیری است تسهیل کند. لازمه ایفای چنین نقشی وجود معلمان توانمند در زمینه موضوعهای مورد تدریس و کاربرد IT است.
معلم با استفاده از فناوری در کلاس درس میتواند این شرایط را فراهم کند:
فهرست مطالب