تلاش در جهت گسترش و فراگیر شدن فرهنگ نماز در جامعه مستلزم سعی و تلاش همه نهادهای اجتماعی و فرهنگی و همسو شدن با هم از جمله: آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی، و مهمتر از همه خانواده هم در بعد فردی و هم در بعد اجتماعی می باشد.اگر مجموعه عناصر و عوامل تأثیر گذار در ارسال یک پیام ارزشی، از وحدت و هماهنگی لازم در عمل برخوردار نباشند، نمی توانند مؤثر واقع شوند و چه بسا آثار یکدیگر را خنثی کنند.عناصر و عوامل تأثیر گذارنده در محیط خانه و مدرسه و جامعه در القای یک ارزش معنوی و رسانیدن پیام و بیان روح نماز، اگر عملا یکدیگر را نفی کنند و یا در برنامه ها و اظهار مطالب، هر کدام راه و هدفی متفاوت و مغایر با یکدیگر بپیمایند، در ذهن فرد تناقض به وجود میآورند و پیام منجر به ایجاد انگیزه، شوق، اراده و عمل نمی شود در این مقاله سعی شده است به نقش اولیاء و مربیان(خانه و مدرسه) در ترویج فرهنگ نماز پرداخته شود و در پایان نیز راهکارهایی جهت ترویج فرهنگ نماز در بین دانش آموزان ارائه شده است .
در گرایش نوجوانان و جوانان به نماز سه عنصر اصلی خانه، مدرسه و رسانه های گروهی نقش اساسی و محوری دارند. تربیت و آموزش، انتقال اطلاعات نیست، بلکه تغییر در جهان بینی است. هیچ تربیت و آموزشی بدون زمینه سازی، موفق نیست. فرزندان ما با باطن پاک و بدور از آلایشهای شیطانی متولد می گردند و والدین با تربیت صحیح می توانند آنها را در جادة کمال و موفقیت قرار دهند. لازمة این تربیت از جانب والدین این است که آنان از راههای رسیدن به کمال و موفقیت مطلع باشند و نحوة انتقال آن را به نسل بعد از خود نیز بدانند. با اصول تربیتی صحیح می توان فرزندان را با مبانی دینی مأنوس کرد و سطح علاقه مندی آنها را به انجام عبادات خصوصاً فریضة نماز بالا برد. برخی ویژگیهای فرد تأثیر بسزایی در رشد اجتماعی او دارد و والدین با تقویت و تعمیق آنها می توانند گام مؤثری در ترغیب فرزندان به حضور در نماز جماعت داشته باشند. بایسته است که در هر موقعیت از افراط و تفریط پرهیز نموده و توقع بیجا از فرزندان نداشت تا بتوان بیشترین اثر بخشی را در انها ایجاد نمود در این مقاله به نقش خانواده و مدرسه در تربیت صحیح فرزندان بخصوص ترویج فرهنگ نماز در بین آنان اشاره شده است.
امام باقر(ع) در حدیثی وظایف والدین و مربیان را در رابطه با آموزش نماز و کارهایی را که در این مرحله باید انجام دهند بیان فرموده اند. عبدالله بن فضاله از امام باقر یا امام صادقنقل می کند که فرمود: «آن گاه که فرزند سه ساله شد به او می گویند هفت بار بگو: لا اله إلاّ الله وقتی سه سال و هفت ماه و بیست روز شد، به او می گویند: هفت بار بگو محمداً رسول الله. وقتی چهار ساله شد به او می گویند: هفت بار بگو صلی الله علی محمد و آل محمد آن گاه که پنج سالش تمام شد از او می پرسند: دست چپ تو کدام و دست راست تو کدام است، اگر جواب صحیح داد او را رو به قبله می کنند و می گویند: سجده کن و رهایش می کنند تا شش ساله شود.
در دورة کودکی والدین علاوه بر آشنا ساختن کودک با اذکار و افعال نماز، بایستی با استفاده از احادیث و آیات قرآنی ساده، به ضمیمه داستان های نماز و شعر برخی از فوائد و آثار و اهمیت نماز را برای آنان مطرح سازند. و توجه به مفاهیم تسلیم، تکلیف، شکر و سپاس، درک حضور خالق و ایجاد ارتباط میان نماز و این مفاهیم، به عنوان فلسفة به پا داشتن نماز، در برنامه های روزانة زندگی خود و فرزندانشان جای دهند.
فهرست
چکیده گزارش: 3
مقدمه گزارش: 4
متن یا بدنه گزارش: 5
توجه به شرایط سنّی و مراحل رشد 5
مرحله اول: (از 3 تا 12 سالگی) 5
مرحله دوم: (12 تا 16 سالگی) 6
مرحله سوم: (16 تا 20 سالگی) 6
2-2)الگوی عملی 7
2-3)اعتدال و میانه روی 8
2-4) نظارت و مراقبت 9
نتیجه گزارش: 10
منابع و مآخذ گزارش: 11