زبان نظامی منسجم از قواعد و نوشتههای قراردادی آوایی است که به صورت خلاق و بدون وابستگی به زمان و مکان در جوامع انسانی ایفاگر نقشهای متعددی است که مهمترین آنها نقش ارتباطی زبان است. بسیاری از محققان اظهار داشتهاند که میان توانایی زبان شفاهی و
تجربهها وکیفیت زبان نوشتاری رابطهٔ بسیار نزدیکی وجود دارد. برخی کودکان از بیان نظرات خود به صورت نوشته به این دلیل نا توانند که سوابق تجربی آنان نا کافی یا محدود است. باید والدین به یاد داشته باشند که فرزند شما همان میشود که شما خواستهاید وچنان در مورد خود فکر میکند که شما فکر میکنید. کودکان را مورد تحقیر و سرزنش قرار ندهیم. آرامش کودکان را تأمین کنیم. تفاوتهای فردی را بپذیریم و زمینهٔ رشد و تعالی فرزندان خود را به ارمغان بیاوریم.
یارب چنان کن عاقبت کار تو خشنود باشی و ما رستگار
زندگی آدمی در تعامل با دیگران و دردنیایی از تجربههای موفق و ناموفق سپری میشود. درپرتو این تعاملات است که او چیزهای بسیاری را میآموزد وبابهره گیری از آن هم موجب رشدواعتلای خود وهم منشأ اثرات مثبت وسودمند در جامعه میگردد.
در این تحقیق من نیز تلاش کردهام تا تجربهام را در زمینه درست آموختن ودرست نوشتن در اختیار فرهنگیان فرهیخته قرار دهم تاکه شاید راهگشای آنان درزمینه حل مشکلات تعلیم وتربیت باشد.
مضمون این بررسی درباره دانش آموزی است که من شخصأ از نزدیک مشکل او را لمس کرده وبه لطف خداوند متعال وبا ارائهٔ روشهای تازه واصل مشاوره در بهبودمشکل وقابل تحمل کردن آن گام برداشتهام.
ما زنده بر آنیم که آرام نگیریم موجیم که آسودگی ماعدم ماست
علامه اقبال لاهور
اینجانب ……………، آموزگار پایه ………………، دارای مدرک ………… و سابقه ……… خدمت در آموزش و پرورش هستم. در سال 1370 در آزمون نهضت شرکت نمودم و با قبولی در این آزمون مشغول به کار شدم. در این مدت در روستاهای اطراف و حومه ……. کلاسهای مقدماتی، تکمیلی وو پنجم این اداره را جمع آوری کردم و درس میدادم و بعد از این مدت که سنوات دوره به حد نصاب رسید جذب اداره آموزش و پرورش شدم؛ بعد از اینن مدت یعنی از سال 1 / 7 / 1377 که وارد اداره شدم در روستاها وخومه شهرستان …….. در کلاسهای مختلف حضور داشتم تا اکنون. پژوهشش حاضر مربوط به سال تحصیلی …. دبستان …….. میباشد.
در سالی که گذشت دانش آموزی به نام آرزو داشتم که نمرات املای او بسیار پایین بود. در ابتدا تصور کردم که او از دانش آموزان دیر آموز است اما با پی گیری از مدیر مدرسه متوجه شدم که تصور من اشتباه است پس دلیل ناتوانی او در یادگیری املا چه عاملی میتواند باشد برای یافتن پاسخ سؤال خود تصمیم گرفتم تا با مادر آرزو گفت وگویی داشته باشم در پی گفت وگو متوجه شدم که او دانش آموزی مضطرب است و همان طور که حدس میزدم اضطراب و نگرانی از علایم رفتاری اوست.
یکی از اهداف زبان آموزی در دوره ابتدایی این است که دانش آموز از زبان فارسی همانند ابزاری مهم برای موفقیت در دروس دیگر استفاده کند.
مهارتهای زبانی به او کمک میکند تا منظور و احساسات و عواطف خود را به راحتی بیان کند و با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کند.
پس لازم است دانش آموزان درست گوش دادن و درست به خاطرسپردن را بیاموزند تا بتوانند افکار خود را به خوبی بیان کنند ودر صورت لزوم بنویسند. یکی از معضلات درس املاء این است که بعضیها فکر میکنند که این درس نیاز به آموزش ندارد و همین قدر که مرحلهٔ خواندن ونوشتن انجام شود دانش آموز باید دیکته را فرا گیرد.
اما ابتدا باید اختلالاتی که ازنظر دیداری، شنیداری، گفتاری ودست خط و... وجود دارد. مشخص شود وسپس درست نویسی املاء صورت گیرد.
املاء کلمه ای عربی و دارای معانی گوناگون از قبیل: پر کردن، بر سر جمع سخن گفتن و تقریر است. دیکته کلمه ای است فرانسوی به معنای مطلبی که کسی املاء کند و دیگری بنویسد. واژهٔ دیکتاتورهم فرانسوی از همین کلمه است و به معنای فرما نروایی است که با قدرت و زور حکومت افکار و عقاید خود را بر جامعه تحمیل کند.
منظور از اضطراب هیجان نا خوشایندی است که با اصطلا حاتی مانند «نگرانی»، «دلشوره»، «وحشت» و «ترس» بیان میشود.
اضطراب سبب به هم ریختن تعادل موجود می گرددو چون فرد دائماً به منظور برقراری تعادل کوشش میکند، میتوان گفت اضطرب یک محرک بسیار قوی است که امکان دارد گاهی مفید و زمانی مضر باشد و این بستگی به درجه «ترس» ومقدار «خطری» دارد که متوجه فرد است اضطراب تنها زمانی نا بهنجار محسوب میشود که در برابر موقعیتهایی رخ دهد که اکثر مردم به راحتی آنها را حل و فصل میکنند