این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزان را به نظم و انظباط علاقه مند کنم
در تعليم و تربيت كودكان انضباط هميشه مورد توجه بوده ، ولي در اينكه اين انضباط چگونه بايد باشد و چگونه مي توان آن را آموزش داد عقايد متفاوت است .
«هدف از انضباط اين است كه كودك را قادر به سازش با قوانين و مقرراتي كه فرهنگ يك گروه پذيرفته است بنمايد ، به طوري كه رفتار خود را با توقعات و خواستهاي گروه اجتماعي كه در آن زندگي مي كند هماهنگ نمايد» (بدري مقدم ، 1379)
در مواردي كه رفتار فرد در جهتي بر خلاف مقررات و قوانين گروه ، يعني بر خلاف انتظار و توقعات آنهاست او را فردي بي انضباط مي نامند . البته وقتي در آموزشگاه از انضباط صحبت مي شود مراد نظم و ترتيب و سكوت دانش آموزان نيست ، بلكه معني وسيعتري مورد نظر است به اين معني كه انضباط بايد منجر به انگيزش جهت حفظ مقررات شود و به صورت عادت درآيد .
يكي از مشكلاتي كه معلمان و اولياي آموزشگاهها با آن مواجه هستند بي انضباطي و عدم رعايت مقررات از طرف دانش آموزان است .
براي اينكه انسان بتواند در اجتماع زندگي كند بايد رفتار اجتماعي را بياموزد به اين معني كه رفتارش بايد مورد قبول اجتماع باشد . يكي از راههاي اجتماعي شدن و مورد قبول قرار گرفتن رعايت انضباط و مقرراتي است كه در اجتماع حكمفرماست .
مقررات و قوانيني انضباطي رفتار را تحت كنترل درمي آورد و چون اين كنترل اغلب مانع انجام خواسته هاي كودكان مي شود ، گاهي موجب خشم و عصبانيت آنها مي گردد .
اينجانب ...... در سال تحصيلي در پایه ....در مدرسه.... مشغول به تدريس بودم كه با اين مشكل مواجه شدم.
در اين كلاس با وجود پایه ضعیف دانش اموزان و وجود بي انضباطي مشكل من را صدچندان مي كرد . از آنجايي كه شخصاً به شغل معلمي علاقه داشته و دوست داشتم در كارم موفق باشم و كلاسي نمونه در هر زمينه داشته باشم درصدد برآمدم تا مشكل دانش آموزان اين كلاس را حل نموده و آنها را متقاعد به پذيرش نظم و مقررات نمايم .
با توجه به اينكه مقالات مربوط به انضباط در مجلات ماهانه تربيت ، پيوند ، آموزش ابتدايي را مطالعه مي كردم و در دروس دانشگاهي نيز پيرامون اين مسأله ، كتبي را مطالعه كرده بودم سعي كردم با استفاده از مطالب مفيد اين مقالات و راهنمايي هاي معلمان باتجربه به حل مشكل بپردازم .
هدف من از انجام اين پژوهش اين بود كه دانش آموزان كلاس علاوه بر داشتن رفتار مؤدبانه، كارشان را به بهترين وجه در كلاس انجام دهند ، همچنين اهميت رفتار مؤدبانه ، انضباط و تلاش واقعي خود جهت نيل به يادگيري را هميشه به خاطر داشته باشند و از طريق آن در امتحانات خود نيز موفقيت كسب نموده و براي ادامه تحصيل نشاط و سرزندگي داشته باشند و پس از آن در كلية مراحل زندگي خود به قوانين و مقررات احترام گذاشته و موجبات سعادتمندي آنان در جامعه فراهم گردد
همانطور كه در مقدمه پژوهش به آن اشاره شد مشكل من در كلاس پنجم اين آموزشگاه بي انضباطي چند تن از شاگردان در كلاس بود . تعدادي از دانش آموزان هميشه و در همه حال از پاي ميز آموزگار تكان نمي خوردند و با تهديد و زور و داد و فرياد هم ميز را ترك نمي كردند كه اين امر خود باعث به هم ريختن نظم عمومي كلاس و از بين رفتن حالت تعادل مي شد . همچنين بدون اجازه معلم شروع به صحبت و اظهار عقيده در كلاس مي كردند و به اصطلاح عاميانه ميان حرف معلم مي پريدند كه اين امر هم باعث مي شد تا دانش آموزان ديگر هم روش تقليد را در پيش گرفته و همه با هم صحبت و گاه شروع به مخالفت از عقايد و نظرات يكديگر مي كردند . به عنوان يك معلم بسيار متعجب بودم كه معلمان سالهاي فبل در اين كلاس چگونه تدريس مي كرده اند؟ آيا تدريس آنها موفق بوده يا خير؟ چون در اين كلاس كلمه اي به نام انضباط كاملاً بي معني و مفهوم بود و بچه ها با آن بيگانه بودند . در انجام فعاليت هاي گروهي اخلال نموده و هنگام انجام تكاليف داخل كلاس ديگر همكلاسي ها را آزار و اذيت مي كردند .