این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
اقدام پژوهی چگونه میتوانم رفتارهای نامطلوب دانش آموزان را در زنگ تفریح بهبود بخشم
با توجه به مشکل پیش آمده و موضوع اعلام شده بنده تحقیقاتی انجام داده ام که به آن اشاره میکنم:دشواری کنترل دانش آموزان با توجه به ویژگی های سنی آن ها روز به روز روبه افزایش است. بسیاری از معلمان و مدیران از برخورد با مسایل انضباطی دانشآموزان احساس ناتوانی می کنند و به طور معمول ممکن است برخورد های نامناسبی با این رفتارها داشته باشند. بیانضباطی چیست و چگونه می توان انضباط را آموخت؟چگونه می توان از بروز رفتارهای نا مناسب دانشآموزان كه نظم و انضباط كلاس را مختل میكنند جلوگیری كرد؟علل بی انضباطی دانشآموزان كدامند؟چگونه می توان این رفتارهارا كاهش داد یا از بین برد؟نظم و انضباط تعاریف متعددی دارد. عدهای كنترل رفتار فراگیرندگان و تسلط بر عوامل رفتاری آنان را انضباط می نامند، برخی معتقدند؛ نظم و انظباط شامل هر نوع سازماندهی در محیط مدرسه و كلاس است، به نحوی كه سبب افزایش یادگیری شود. در واقع «انضباط بدان دسته از اعمال معلم اطلاق میشود كه مانع سر زدن رفتارهایی از دانش آموز است كه فعالیت كلاسی را مختل یا تهدید به اخلال می كند» ایزابل كلاك: «بی انضباطی را رفتاری می داند كه از طرف تعدادی از دانشآموزان انجام می شود و مشكلاتی را برای فرد معلم به وجود میآورد و معلم را در راه رسیدن به هدف كه ارتقای تحصیلی دانشآموزان است با مشكل روبرو میكند و مانع از پیشرفت كار تحصیلی می شود و رفتار آنان نا معقول و نا منظم است ». با وجود تعاریف بالا بی انضباطی را می توان این گونه تعریف كرد: انجام دادن هر عمل یا رفتار پذیرفته نشده و نامعقول توسط دانشآموز كه سازماندهی مدرسه و کلاس را مختل یا تهدید به اخلال می كند و باعث كاهش كارایی معلم و دانشآموزان شده و معلم را در رسیدن به هدف اصلی خود باز می دارد.
موضوع اصلی اقدام پژوهی من (چگونه می توانم رفتار های نا مطلوب دانش آموزان را در زنگ تفریح بهبود ببخشم)میباشد هدف از انجام این پژوهش بهبود رفتار های نا مطلوب دانش آموزان را در زنگ تفریح میباشد.پیشگیری از رفتار نا مطلوب دانشآموزان بهدو دلیل مهم است
1- به دلیل عملی: یعنی پیشگیری از بروز رفتار نامطلوب آسانتر از تغییر آن است.
2- به دلیل انسانی: یعنی معلم خود را مسئول اصلاح و بر طرف كردن رفتار نا مطلوب دانشآموز
معلم باید به نكاتی كه باعث قطع ارتباط در كلاس میشود و همچنین به نیازهای دانشآموزان توجه كند و نباید اجازهی گستاخی به دانشآموزان دهد و برای پیشگیری از رفتار نامطلوب دانشآموزان به نكات زیر توجه كند:
1- رفتارهای بی نظم را مشخص و قوانین كلاس را مطرح كند و دانشآموزان ملزم به رعایت آن شوند
2- به طور انفرادی با افراد نا منظم برخورد كرده دلایل بی نظمی را جویا شوند .
3- دانشآموزان باید رفتار مطلوب و مورد نظر معلم را بشناسند .
4- بیتوجهی به رفتار نا منظم دانشآموزان باعث میشود تا وی احساس كند كه معلم فردی نا كارآمد است.
5- شرط لازم برای اجرای قوانین قابل درك و فهم بودن آن برای دانشآموزان است.
6- آغاز كلاس با جذابیت و متعاقب آن دادن آزادی بیشتر به دانشآموز
7-علاقهمند كردن دانشآموز به درس با یادگیری معنادار
علل بی انضباطی دانشآموزان:
بروز رفتارهایی از دانشآموزان كه انضباط كلاس را مختل میكند تنها به معلم، كلاس درس مربوط نیست بلكه علل دیگری نیز نظیر عوامل آموزشگاهی، خانوادگی، اجتماعی وجود دارند كه به طور مستقیم یا غیر مستقیم زمینه را برای رفتارهای مخرب دانشآموزان فراهم میكنند. این عوامل را میتوان به مواد زیر تقسیم بندی كرد:
الف :علل مربوط به دانش آموزان
گاهی علل بی نظمی در كلاس ناشی از خود دانشآموزان است مانند:
1. ناراحتیهای جسمی، روحی و روانی
2. نداشتن علاقه و انگیزه
3. سردرگم بودن و بیتوجهی به انتظارات معلم و كلاس
4. نداشتن برنامهی شخصی مطالعه
5. كم خوابی و خستگی مفرط
6. انجام ندادن تكالیف خود
7. تغذیه نامناسب
8. ناامیدی به آینده
9. استقلال طلبی و مقابله با اقتدار معلم(صفوی)