منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان با روش تدریس

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان با روش تدریس

اقدام پژوهی درمورد رفتارهای نامطلوب دانش آموزان در کلاس

اقدام پژوهی درمورد رفتارهای نامطلوب دانش آموزان در کلاس

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان سوم راهنمـایی

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان سوم راهنمـایی

تجربیات مدون نظم و انضباط

تجربیات مدون نظم و انضباط

گروه محصول -> روانشناسی،علوم تربیتی، مشاوره

بررسي مبادلات آب مجازي و تاثیر آن بر سفره های آب زیرزمینی



قیمت: ۳۵۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 30     کد محصول :2727      حجم فایل:289,79 KB      نوع فایل :rar



 

فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از مقاله  :

بررسي مبادلات آب مجازي در استان خراسان جنوبي و تاثیر آن بر سفره های آب زیرزمینی

در این پژوهش به بررسی امکان بهره­گیری از مبادلات آب مجازی برای حصول امنیت غذایی و آبی، تعيين صادرات و واردات آب مجازي بخش كشاورزي استان خراسان جنوبی و برآورد شاخص WF و مؤلفه­های آن پرداخته شده است. همچنین الگوي زراعي مبتني بر تعادل بخشی آبهای زیر زمینی در دشت بیرجند ارائه می شود.

هدف انجام تحقیق:

ü      تعيين صادرات و واردات آب مجازي بخش كشاورزي استان خراسان جنوبی

ü  بررسي امكان تامين امنيت غذايي استان با توجه به مفاهيم مبادلات آب مجازي و آبرانه کشاورزی

ü      ارائه راهكارهايي جهت كاهش آبرانه کشاورزی

ü  طراحی الگوی کشت زراعي بهینه برای دشت بیرجند با هدف تعدیل بیلان منابع آب زیرزمینی

ü      بررسي تاثير الگوي طراحي شده بر میزان مصرف آب در دشت بیرجند

بررسی منابع:

آب مجازي براي اولين بار توسط آلن و به مفهوم آب محاط شده در کالاها ارائه و تعريف شده است. به عبارت ديگر کل آبي که مصرف مي شود تا يک واحد از کالاها ( اعم از کشاورزي و غير کشاورزي) توليد شود. آلن  تجارت آب مجازي را به عنوان راهکاري جهت مديريت کم آبي در استانهاي خشک و نيمه خشک خاورميانه پيشنهاد کرد. آب مجازی هر محصول به سه بخش آب آبی، آب سبز و آب خاکستری تفکیک می شود. آب سبز به حجم آبی اطلاق می­شود که در مناطق غير اشباع خاک به صورت رطوبت خاک ذخیره می­شود. این منبع آبی در مناطق دیم به صورت موثر صرف تعرق گیاهی می­شود و یا از سطح خاک و آب­های آزاد به صورت تبخیر از دسترس خارج می­گردد.

آب­هاي زيرزميني و آب­هاي سطحي (دریاچه­ها و رودخانه­ها و حجم آب مخازن پشت سدها)، آب آبي را تشکيل مي­دهند. آب آبی برای مصارفی نظیر آبیاری مزارع، بخش­های شرب و صنعت مصرف می­شود. آب خاکستری، به حجم آبی اطلاق می­شود که طی فرایند تولید محصولات آلوده شده و کیفیت اولیه خود را از دست داده است. این آب­ها وارد سیستم­های طبیعی آبی می­شود. میزان آبی که لازم است تا بتوان کیفیت آب­های آلوده را به سطح استاندارد و مطلوب رساند، معادل حجم آب مجازی خاکستری در نظر گرفته می­شود.

به منظور مديريت کم­آبي در کشورهاي خشک و نيمه­خشک با استفاده از راهکار واردات خالص آب مجازی به مناطق کم­آب می­توان از فشار وارد شده بر منابع آبی این کشورها کاست.

برای اینکه بتوان اثر الگوی مصرف مردم را بر منابع طبیعی نشان داد می توان از مفهوم Water Footprint یا آبرانه استفاده نمود. به کمک شاخص آبرانه می­توان تقاضای واقعی آب استان را در اثر نوع الگوی مصرف مردم از منابع آب جهانی تعیین نمود.آبرانه، حجم كل آبي است كه در توليد كالا و خدمات مصرفي براي ساكنان يك كشور به كار مي­رود. آبرانه را می توان برای هر گروه تعریف شده­ای از مصرف­کنندگان مانند خانواده، اصناف، جمعیت روستایی، شهری، استانی و کشوری و در مقیاس زمانی، مکانی، داخلی و یا خارجی محاسبه نمود. از آنجا که همه محصولات مصرفی ساکنان یک استان در داخل استان تولید نمی­شود،WF شامل دو مؤلفه است. حجم آبی که برای تولید کالا و خدمات مورد نیاز افراد از منابع آب داخلی استان مصرف می­شود، IWF ردپای­آب داخلی  استان است. IWF، کل حجم آبی است که از منابع آبی داخل استان در بخش­های کشاورزی، صنعت و شرب مصرف می­شود. از طرفی صادرات یک استان موجب خروج جریان آب مجازی از استان می­شود که در این­حالت باید حجم آب مجازی صادراتی از منابع آب داخلی کسر شود. ردپای­آب خارجی( (EWF  استان، معادل حجم منابع آبی است که در خارج از استان برای تولید کالاهای مورد نیاز در داخل استان مصرف شده است که برابر با واردات آب مجازی به استان است. همچنین ردپای­آب داخلی و خارجی می­تواند دربرگیرنده مصارف آب از منابع آب آبی( آبهای سطحی و زیرزمینی) و آب سبز (رطوبت ذخیره شده در لایه­های خاک) باشد.

هوکسترا و مکونن(2011) در تحقیق جامعی میزان آبرانه کشورهای مختلف را در رابطه با مصارف کشاورزی در دوره 1996-2005 برآورد نمودند که میزان آبرانه هر نفر در ایران 1900 متر مکعب در سال برآورد نمودند. اگر آبرانه آب آبی را در این دوره در نظر بگیریم ایران با حجمی معادل 590 متر مکعب آب در هر سال برای هر نفر بیشترین میزان مصرف منابع آب آبی را به خود اختصاص داده است.از کل آبرانه آب آبی که در ایران برای هر نفر مصرف شده است بیش از 96 درصد آن از منابع آب داخلی تامین شده که نشان دهنده فشار وارده بر منابع آبی کشور است و با نتایج عربی­یزدی و همکاران (1388) مطابقت دارد.

با نگاهی به الگوي زراعي موجود در دشت­ها كه عمدتاً بر پایه محصولات آب بر است، فشار شديدي بر منابع آبي دشت بويژه منابع زير زميني وارد مي شود. اگرچه می توان بخشی از نیازهای آینده را ازطریق توسعه منابع آب جدید تأمین نمود، اما لازم است بخش عمده نیازهای آتی از طریق صرفه جویی در مصرف و افزایش بهره‌وری آب تأمین شود. از آنجا که بیشتر مطالعات انجام شده به تعادل بخشی آب های زیرزمینی و بهره برداری پایداری از آن توجه کمتری داشتند و با توجه به نقش این منبع با ارزش در کشاورزی و توسعه پایدار، تلاش خواهد شد در این مطالعه با کمک برنامه ریزی ریاضی، الگوی کشت بهینه طراحی و ارایه گردد.

 

 

محصولات مرتبط
دانلود گزارش تخصصی درس تاریخ

دانلود گزارش تخصصی درس تاریخ

قیمت: 29,000 ريال کد فایل:32683
چکیده گزارش: از آنجا که آموزش و پرورش به عنوان یک سازمان مؤثر در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی یک جامعه نقش فعال دارد و تحقق نقش آن به وسیله مواد درسی مختلفی که در دوره‌های ابتدایی، متوسطه و آموزش عالی برای فراگیران در نظر گرفته شده است، امکان‌پذیر می‌شود و یکی از مواد درسی «تاریخ» است، از قرون گذشته تا به امروز برای تدریس تاریخ از روش‌های مختلف تدریس استفاده می‌شده است؛ از قدیم‌ترین روش یعنی رروش تدریس ـ سخنرانی تا...
تجربیات مدون نهضت سوادآموزی

تجربیات مدون نهضت سوادآموزی

قیمت: 69,000 ريال کد فایل:32381
مقدمه يكي از شرايط لازم براي رشد اقتصادي توانمند و پويا ، آموزش پايه فراگير است تجارب كشورهاي توسعه يافته در دهه هاي گذشته مبين اين امر است كه ارتباط معنا داري بين بهره وري اقتصادي و سرمايه گذاري در حوزه آموزش پايه وجود دارد ،آموزش بزرگسالان از جمله موضوعاتي است كه در كشورهاي پيشرفته پايه پيش نياز رشد اقتصادي شناخته شده است. در کشورهای صنعتی نظام تعليم و تربيت  را به منزله کارخانه ای تلقی می کنند که فراگيران مواد خام آن هستند....
گزارش تخصصی ریاضی اول ابتدایی

گزارش تخصصی ریاضی اول ابتدایی

قیمت: 29,000 ريال کد فایل:32244
چکیده گزارش: تحقیق حاضر مربوط به مسأله ی بی­علاقه­گی، بی­توجهی و غیر­فعال بودن اغلب دانش­آموزان درانجام فعالیت­های درس ریاضی و رضایت بخش نبودن نتایج آزمون های عملکردی آنان بوده و هدف از انجام این تحقیق، افزایش میزان علاقه­مندی دانش­آموزان دوره اول ابتدایی به درس ریاضی و انجام فعالیت­های آن دردرس مورد نظر بوده است. بر این اساس، پژوهشگر با استفاده از روش­های علمی به منظور کسب داده­های لازم، از منابع گوناگون...
تاثیر والدین بی سواد و کم سواد بر روند آموزش و یادگیری دانش

تاثیر والدین بی سواد و کم سواد بر روند آموزش و یادگیری دانش

قیمت: 39,000 ريال کد فایل:32049
دانلود گزارش تخصصی تاثیر والدین بی سواد و کم سواد بر روند آموزش و یادگیری دانش آموزان چکیده: بی سوادی در تمام ابعاد زندگی انسان می تواند تأثیر بسزایی داشته باشد، مخصوصاً در بهداشت، رشد اقتصادی، رشد فرهنگی، رشد و تربیت فرزندان، بی نظمی و ناهنجاری کودکان، رشد اشتغال و غیره مطالعات نشان داده است که هرچه آسیب های روانی بیشتر باشد،موقعیت اجتماعی شخص را پایین تر می آورد وعواملی چون فقر، بی کاری، تعداد فرزندان، اعتیاد، طلاق و … که همه...
نام ونام خانوادگي:


پست الکترونيکي:


عنوان:


پيام:


ارسال پيام به صورت شخصي
کد امنيتي:

برگزیده ها

  • 1
  • 2