« ویژه ارتقاء رتبه شغلی .......»
این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
مقدمه:
قرار دادن تجربیات در اختیار دیگران و همچنین استفاده از تجربیات دیگران باعث پیشرفت در روند یاددهی و یادگیری به دانش آموزان میشود. در این تحقیق برآنیم تا تجربیات خود را در زمینه تدریس برق در اختیار سایر همکاران قرار دهیم. امیدوارم مورد استفاده همکاران قرار گیرد.
امروزه نیروی برق در تمام زندگی بشر رسوخ نموده و با پیشرفت صنعت به طور چشمگیری در تاسیسات و تجهیزات مورد استفاده قرار میگیرد. به دلیل استفاده گسترده از نیروی برق در صنعت و کارگاههای صنعتی، حوادث برقگرفتگی نیز بخش عمدهای از حوادث ناشی از کار را تشکیل میدهند. در مقاله حاضر اصول ایمنی کار با تجهیزات الکتریکی، برق فشار قوی و برق فشار ضعیف به صورت اجمالی مورد توجه قرار گرفته است و جهت کاهش حوادث برقگرفتگی و کاهش خسارت به تجهیزات الکتریکی راهکارهایی ارائه گردیده است. ازجمله مسائل مهمی که معمولاً در مراکزصنعتی و بخصوص در کارگاههای هنرستانها و کارگاههای صنعتی خطرات برق دانش آموزان وکارگران راتهدید میکند. و مورد بی توجهی قرار گرفته است وتلفات و خسارات جانی و مالی زیادی در پی داشته. که تقویت این امر مهم درهنرجویان و دانش آموزان وکارگران جزء وظایف لاینفک ما هنرآموزان ومهندسین برق میباشد. درصنعت برق اگرایمنی رعایت نشود.
خطر برق گرفتگی حتمی است. بنابراین قبل از دست زدن به سیم فا ز یا دستگاههای برقی در موقع تعمیر یا بازرسی بایستی حتماً جریان برق در مدار قطع شود ویا آزمایش وجود یا عدم وجود جریان برق توسط فاز متریامولتی متر (اهم متر) انجام شود تا اینکه حادثه ای رخ ندهد. یکی از این حوادث برق گرفتگی است که در دنیا سومین مرک میر را به خود اختصاص داده که افراد در تمام سنین در معرض خطر برق گرفتگی قرار دارند و به علت سیم کشی نادرست ویا وجود سیمهای لخت و یا دستکاری وسائل برقی همه ساله افراد زیادی را در معرض خطر قرار میدهد. درزمینه خطر برق گرفتگی حتماً نیازی نیست که تماس مستقیم بین بدن انسان و سیم برق وجود داشته باشد بلکه وجود رطوبت به میزان زیاد در محیط میتواند به عنوان یک واسطه جریان برق را به بدن منتقل نماید زیرا بدن هادی خوبی برای جریان برق میباشد. گروه هدف: مدیران محترم صنایع، تعمیرکاران وسایل الکتریکی و تکنسینهای برق
کارگاه – تجارب - راهکارها
شاغل این پست با رعایت موازین شرعی و اسلامی ومطابق مقررات و اداری و مالی تحت نظارت مسئول مربوط عهده دار انجام وظایف محوله زیر خواهد بود:
1. هدایت تقوای اسلامی وتقوای خدمت.
2. همکاری با رئیس هنرستان در رابطه با انجام وظایف محوله در اجرای دستورات بر طبق بخشنامهها و آیین نامهها.
3. رعایت اصول اسلامی و سعی در تزکیه بیشتر و الگو سازی خویش و اسوه شدن برای هنرجویان.
4. همکاری با معاون و مسئول امور آموزشی در رابطه با انجام وظایف شغلی.
5. داشتن رفتار خوب و برادرانه و اسلامی با هنرجویان.
6. اشتغال به تدریس هفتگی طبق برنامه براساس ضوابط مصوب وزارت آموزش و پرورش.
7. رعایت انضباط و مقررات اداری.
8. همکاری و تفاهم با سایر همکاران در زمینههای شغلی.
9. تهیه طرح تدریس برنامهٔ آموزشی سال تحصیلی به منظور تخصیص مطالب برنامه به فواصل زمانی معین و ارائهٔ یک نسخه آن در ابتدای سال تحصیلی به دفتر هنرستان.
10. تهیه برنامهٔ زمان بندی برای دروس آموزشی عملی و تحویل آن به دفتر برای تکثیر و ارائه به هنرجویان.
11. رسیدگی به حضور و غیاب هنرجویان و ثبت تأخیر یا غیبت در دفتر مربوط.
12. برقراری حفظ نظم در کلاس درس و محیط آموزش عملی (کارگاهها، آزمایشگاهها، اردوهها، گردشهای علمی و مؤسسات مورد بازدید).
13. رسیدگی به تمرینات دروس فنی هنرجویان و کوشش در رفع مشکل آنان.
14. رسیدگی به کار عملی هنرجویان (مهارتهای مختلف فنی) در حین کار و کوشش در رفع مشکلات آنان.
15. گروه بندی هنرجویان از نظر استعدادهای مختلف نظری و عملی برای پیشبرد وضع تحصیلی آنان در رابطه با دروس تئوری فنی و دروس عملی.
16. اماده کردن وسایل مورد نیاز برای آموزش عملی طبق برنامه ریزی قبلی قبل از شروع کار و تدریس و تشریح آن در کلاس درس یا در هر یک از قسمتها یا بخشهای آموزش عملی با همکاری مسولان ذیربط.
17. یادداشت فعالیتهای انجام شده در دفتر مخصوص کارههای عملی هنر جویان در مورد تدریس نظری در دفتر کلاس.
18. تدریس آموزش عملی متناسب با آموزش اصول نظری مواد دروس فنی.
19. یادداشت نمره پرسش هنرجویان در دفتر کلاس و نمره ارزشیابی کار عملی در نمون برگ مخصوص کارههای عملی به طور مستمر.
20. شناسایی استعدادهای عملی هنر جویان.
21. پوشش مداوم در جهت تقویت هنر جویان در امور آموزشی.
22. تصحیح اوراق امتحانی و تسلیم ریز نمرات به مسئول مربوط ظرف مهلت مقرر.
23. مطلع ساختن اولیای هنرجویان از وضع تحصیلی و اخلاق فرزندانشان در طول سال تحصیلی از طریق مسولان ذیربط.
24. سنجش معلومات و یادگیری هنر جویان به طور مستمر.
25. شرکت در جلسات و شوراهای هنر آموزان، شورای آموزشی و همکاری با سایر مسولین مربوط در زمینههای مختلف آموزشی و پرورشی و شرکت در جلسات مشورتی.
26. پاسخگویی به سؤالات اولیای هنر جویان.
27. انجام سایر امور ارجاعی در صورت لزوم.
محلی که در آن افرادی با استفاده از ابزار و ماشین آلات کار کرده قطعه ای را تولید یا تعمیر میکنند کارگاه میگویند.
حوادث ناشی از کار:
عبارت از حوادثی است که حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق میافتد.
حادثه در دائرهالمعارف بینالمللی کار عبارت است از یک اتفاق پیشبینی نشده و خارج از انتظار که سبب صدمه آسیب گردد.
تعریف کارگاه:
محلی که در آن افرادی با استفاده از ابزار و ماشین آلات کار کرده قطعه ای را تولید یا تعمیر میکنند کارگاه میگویند
نظم و ترتیب در کار باعث جلوگیری از اتلاف وقت، عصبانیت و گفتگوی غیر ضروری میشود
1: دانش آموزان خود را به تناسب رفتارها، فعالیتها و دستاوردهای خلاق آنها مورد تشویق قرار دهید.
2: به دانش آموزان خود بیاموزید که نسبت به ایدهها و افکار خود حساس باشند و آنها را یادداشت کنند.
3: به عنوان معلم شخصاً به فعالیتهای خلاق علاقه نشان دهید و با دانش آموزان خود در انجام تمرینات خلاقیت مشارکت نمایید.
4: در مورد ماهیت خلاقیت و مفاهیم آن، به دانش آموزان اطلاعات لازم را بدهید.
5: در کلاس خود تا حد امکان از وسایل و روشهای آموزشی دیداری _ شنیداری استفاده کنید.