منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان با روش تدریس

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان با روش تدریس

اقدام پژوهی درمورد رفتارهای نامطلوب دانش آموزان در کلاس

اقدام پژوهی درمورد رفتارهای نامطلوب دانش آموزان در کلاس

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان سوم راهنمـایی

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان سوم راهنمـایی

تجربیات مدون نظم و انضباط

تجربیات مدون نظم و انضباط

گروه محصول -> -> آموزش ابتدایی

تجربیات مدون ارتقا شغلی روش های نوین تدریس دبیر فیزیک



قیمت: ۳۹۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 50     کد محصول :6318      حجم فایل:76,29 KB      نوع فایل :rar



مقدمه :

در نظام آموزش و پرورش هر هدف تربيتي و آموزش در نهايت به وسيله معلم تحقق مي يابد .روشهاي آموزش ، محتواي دروس موضوعهاي علمي ، الگوهاي تربيتي و رفتارها همه و همه به وسيله معلم به دانش آموز منتقل مي شود . و از اين رو در هر تحول آموزشي معلم از جايگاه و نقش كليدي بــرخــوردار است . بنـابراين مي توان گفت كه آموزش و پرورش پويا در جهان متحول و مملو از دگرگونيهاي سريع ، نيازمند وجود معلماني است كه مسائل و مشكلات را ببينند و درك كنند و به جستجوي علل آن پرداخته و راهكار ارائه نمايند و به تحقيق و تغيير و نوآوري رغبت و تمايل داشته و قالبهاي كهنه ي آموزشي را رها كنند و در يك كلام مي توان گفت :

معلمان ، معماران اصلي بناي آموزش و پرورش هستند و مصالح اصلي آن نيز كنجكاو ي ، تفكر ، پژوهش و نوآوري و ابداع در روشها و آموزشهاست . معلم پژوهشگر معلمي است كه مشكلات كلاس خود را مشاهده كرده و پژوهش خود را با وجود مشكل آغاز كند و علت يابي آن مشكلات موجبات پويايي نظام آموزشي را فراهم نمايد . بنده نيز با مشاهده ي وجود مشكل در كلاس درسي خودم [ كلاس فيزيك سال دوم رياضي ] در پي حل آن برآمدم . چرا كه در كلاس تنها به روش سخنراني توسط من تدريس مي شد . [ البته لازم به ذكر است كه خود دانش آموزان تمايل زيادي به اين نوع آموزش داشتند « طبق عادت » . ] دانش اموزان در نيم ساعت اول گوش مي كردند و سپس خسته مي شدند و با توجه به حجم زيادي كه كتاب فيزيك سال دوم دارد اين نحوه براي من معظل شده بود . اين گزارش درباره ي نحوه ي مقابله با اين مشكل است . اميد است با ادامه ي اين روش ها موجبات پويايي روند آموزشي را فراهم نماييم .

 

 

چكيده :

پژوهش در عمل يك روش بسيار مفيد براي حل مشكلات در امر آموزش و پرورش مي باشد به همين خاطر در اين روش معلم نقش محوري دارد . معلمان بايد سعي كنند خودشان مشكلاتشان را با دانش آموزان حل نمايند . زيرا آنها هستند كه با دانش اموزان مواجه هستند و روحيات و استعداد آن را مي شناسند و با تلاش خود و به كارگيري روش هاي مختلف مي توانند مشكلات موردي يا كلي خود را با دانش آموزان رفع نمايند . تحقيق حاضر حاصل تلاش اينجانب در حل مشكل كلي كلاس دوم رياضي دبيرستان امامت در  درس فيزيك در سال تحصيلي 89ـ88 مي باشد . كه آنها علاقه اي به مطالعه در منزل نداشتند و حتي فعاليتهاي كلاسي را نيز پشت گوش مي انداختند و يا واضحتر اينكه انگيزه اي براي درس خواندن نداشتند .

آنها اظهار داشتند ؛ در سالهاي گذشته معلمان خودشان درس  مي دادند و مسئله ها و تمرين ها را حل مي كردند و ما به همين شكل درس خوانديم . در واقع اين دانش آموزان علم فيزيك را خودشان لمس نكرده اند . اينجانب با بكار گيري روشهاي مختلف در نهايت موفق به ابداع روشي شدم كه آنها با مطالعه ي كم در منزل و تلاش بيشتر در كلاس توانستند نتيجه ي مطلوب بگيرند . بطوري كه همه ي آنها از اين روش رضايت كامل داشتند حتي خانواده هاي آنها نيز از اين وضعيت خشنودند . چرا كه انگيزه براي درس خواندن خصوصاً درس فيزيك در آنها تقويت شده بود . و نمرات امتحاني آنها نيز دليل روشن و واضح اين مسئله است .

 

" مورد مطالعه :

دانش آموزان پايه دوم دبيرستان رشته رياضي فيزيك ، دبيرستان امامت ، شهرستان تبريز در سال تحصيلي 89 ـ 88

" بيان مسئله تحقيق :

دانش آموزان كلاس دوم رياضي دبيرستان امامت با اينكه دانش آموزان خوب و منظمي بودند و هنگام تدريس اينجانب سكوت را رعايت مي كردند ، عده اي از آنها به دليل زمينه ي ذهني قبلي كه از دانش آموزان سال گذشته ي همين پايه داشتند ؛ اعم از سخت بودن درس فيزيك 2 و غير قابل فهم بودن و ... تأثير زيادي در ذهن دانش آموزان ديگر هم ايجاد مي كردند و با يك حالت تلقيني همه ي كلاس اعتراف به سخت بودن درس داشتند و نمرات آزمون آنها بسيار پائين تر از حد انتظار من بود . و دانش آموزان به مدير دبيرستان مراجعه كردند و گفتند : خانم فراهاني خيلي خوب درس مي دهد ولي خيلي سطح بالا درس مي دهد ما اصلاً متوجه نمي شويم . و اظهار داشتند تنها در درس فيزيك نمرات آنها پائين است . همچنين خانواده هاي آنها نيز اظهار مي كردند كه ؛ چرا دختر من از فيزيك وحشت دارد و مي گويد نمي توانم آن را بخوانم ، نمي فهمم . تعدادي هم خيلي بي انگيزه بودند و هنگام تدريس ممكن بود به فعاليتهاي ديگر بپردازند . و به قبول خودشان قيد فيزيك را زده  بودند . و در نهايت اين مشكل مرا بسيار ناراحت كرد و مدير دبيرستان نيز موضوع را با من در ميان گذاشت كه اقدام به كلاس تقويتي فشرده براي كلاس دوم رياضي بكنم . تا در نوبت اول نتيجه مطلوب حاصل آيد . و من با تجربه اي كه از سال هاي گذشته داشتم و مي دانستم كلاس تقويتي نيز باعث بالا رفتن معلومات آنها نمي شود و فقط يك سري مطالب به صورت محفوظات در اختيار آنها قرار مي گيرد تصميم گرفتم راه حلي براي اين معضل پيدا كنم .

 

 

 

 

" اهميت و ضرورت مسئله :

جهان همواره در حال تغيير و تحول است و افكار و اعتقادات و رفتار انسان نيز به تبع آن دچار دگرگوني اند و اين تحولات تا حدي است كه به جرأت مي توان گفت : علوم بعد از توليد ، قبل از اينكه به دست مصرف كننده برسند كهنه مي شوند . و قوانين و نظريه هاي جديدي مطرح مي گردند .

اما عجبا ! كه نظام آموزش و پرورش ما از اين امر مستثني است و همچون سدي در برابر تحولات ايستاده و هيچ نشان و اثري از تغيير و نوآوري در آن به چشم نمي خورد . اكثر معلمين روشهاي كهن تدريس (سخنراني صرف معلم ) را كه از گذشتگان آموخته اند را دنبال مي كنند .

نتايج تحقيقات نشان داده اند كه روش سخنراني ، غير مفيد بوده و مانع شكوفايي استعدادها و بروز خلاقيت ها در افراد مي شود و آنها را تبديل به افرادي مي نمايد كه مغز خود را از محفوظات پر نموده اند و هيچكدام از علوم را نمي توانند در عمل بكار گيرند . با اين همه هيچ تغيير قابل توجهي در روش تدريس معلمان مشاهده نشده است . چند سالي است كه جهت تغيير اين شيوه قدمهايي برداشته شده است . از جمله برگزاري جشنواره ها و همايش ها و دوره هاي آموزشي ضمن خدمت ، تحت عنوان الگوهاي برتر تدريس و اقدام پژوهي و ... و به دليل مداوم نبودن برنامه ها و نداشتن ضمانت اجرايي و عدم تفاوت معلمين مبدع و نوآور با معلمين ديگر و عادت معلمين به روش سخنراني ، دشواريهاي بكار گيري روشهاي جديد و صدها دلايل ديگر هنوز تغيير قابل توجهي در روشهاي تدريس معلمان مشاهده نشده است .

 

 

 

 

 

" نحوه ي شناخت مسئله :

بعد از چندين جلسه تدريس و ارزيابي كلي كلاس به اين نتيجه رسيدم كه اكثر دانش آموزان به آموخته هاي خود در كلاس اكتفا مي كنند و در خارج از كلاس هيچ تلاشي براي يادگيري بيشتر انجام نمي دهند . بهمين خاطر سؤال هايي در ذهنم ايجاد شد : آيا در روش تدريس بنده اشكالي وجود دارد ؟

آيا دانش آموزان به درس فيزيك علاقه ندارند ؟ براي يافتن پاسخ سؤالهاي خود مسئله را با ديگر دبيران مطرح نمودم ، اكثريت آنها مطرح كردند كه دانش آموزان درس هايشان را در خانه تمرين و تكرار نمي كنند و از معلم مي خواهند كه در كلاس فرصت دهد تا آن ها مطالعه نمايند ، سپس به سؤالات معلمان پاسخ دهند . بهمين خاطر دريافتم كه اشكال در روش تدريس بنده نيست و اصولاً دانش آموزان افرادي راحت طلب هستند . مسئله را با مدير مدرسه مطرح نمودم ، ايشان نيز يك جلسه در كلاس آن ها حاضر شدند و برايشان درباره ي اهميت مسئله صحبت كردند . ولي اين كار هم نتيجه اي نداشت .

به نمرات سال قبل آنها مراجعه كردم و مشكل حادي مشاهده نكردم . پرسشنامه اي تنظيم كردم و در مورد فعاليتهاي آموزشي خود و مطالب كتاب و مشكلات خودشان سوالاتي مطرح نمودم تا علت عدم علاقه ي آنها به مطالعه  را ريشه يابي كنم ولي از پرسشنامه هم چيزي دستگيرم نشد كه پرسشنامه ها ضميمه شده است از كلاسهاي تقويتي و فوق برنامه استفاده كردم ولي باز هم سودي نداشت .

براي سنجش ميزان يادگيري آنها چند جلسه از روش هاي ديگر تدريس استفاده نمودم ، روشهايي كه موجب يادگيري بيشتر دانش آموزان در كلاس و فعاليت بيشتر آن ها مي شد . مشاهده كردم كه ميزان يادگيري آنها در كلاس در سطح بالايي است و اگر روشي را انتخاب نمايم كه آن ها خودشان در كلاس فعاليت نمايند نتيجه بهتري خواهم گرفت .

 

 
مقدمه 2
چكيده 3
" مورد مطالعه : 4
" اهميت و ضرورت مسئله : 5
" نحوه ي شناخت مسئله : 6
ارزشیابی از فعالیت آموزشی معلم 7
پرسشنامه محتوی درس و مواد آموزشی 11
پرسشنامه محتوای درسی و مو اد آموزشی 13
پرسش نامه کلاس برای درس فیزیک 15
پرسش نامه بهسازی کلاس برای درس فیزیک 15
پرسش نامه مشاوره 19
ارزشیابی از خود 22
" اقدام و اجراي راه حل هاي پيشنهادي 26
" وظايف گروهها : 27
" وظايف ساير دانش آموزان 29
" نتايج حاصل از اجراي روش جديد 30
« فیزیک چالش ها و فرصت ها» 32
راه های ایجاد انگیزه در دانش آموز جهت یادگیری فیزیک 36
نرم افزار های آزمایش مجازی: 42
کاربرد شبکه ها درارتباط دبیران و دانش آموزن : 46
پيشنهادات 48
نتیجه گیری 49
فهرست منابع 50
 
 


  • پس از پرداخت موفق لینک دانلود هم نمایش داده می شود هم به ایمیل ارسال می گردد
  • ایمیل را بدون www وارد کنید و در صورت نداشتن این قسمت را خالی بگزارید
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خرید میتوانید با پشتیبانی تماس بگیرید گزارش تخلف

محصولات مرتبط
اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان با روش تدریس

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان با روش تدریس

قیمت: 39,000 ريال کد فایل:32692
چکیده دانش آموزان امروزی دنبال چیزهای نو هستند و همگی نیاز به توجه دارند. وقتی به افکار، علایق، مهارت‌ها، مشکلات پنهان به عبارت دیگر بهداشت روانی دانش آموزی توجه نمی‌شود، انگیزهٔ تفکر و یادگیری را از دست می‌دهد. بنابراین با رعایت اصول اساسی بهداشت روانی، ایجاد جوی امن و به دور از هر گونه استرس، روش‌های تدریس، مدیریت کلاس و نوع تکالیف ارائه شده، باید طوری طراحی شوند که همگی از هر نوع شایستگی مورد توجه قرار گیرند. پژوهش...
اقدام پژوهی درمورد رفتارهای نامطلوب دانش آموزان در کلاس

اقدام پژوهی درمورد رفتارهای نامطلوب دانش آموزان در کلاس

قیمت: 39,000 ريال کد فایل:32691
چکیده دانش آموزان امروزی دنبال چیزهای نو هستند و همگی نیاز به توجه دارند. وقتی به افکار، علایق، مهارت‌ها، مشکلات پنهان به عبارت دیگر بهداشت روانی دانش آموزی توجه نمی‌شود، انگیزهٔ تفکر و یادگیری را از دست می‌دهد. بنابراین با رعایت اصول اساسی بهداشت روانی، ایجاد جوی امن و به دور از هر گونه استرس، روش‌های تدریس، مدیریت کلاس و نوع تکالیف ارائه شده، باید طوری طراحی شوند که همگی از هر نوع شایستگی مورد توجه قرار گیرند. پژوهش...
اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان سوم راهنمـایی

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان سوم راهنمـایی

قیمت: 39,000 ريال کد فایل:32690
چکیده دانش آموزان امروزی دنبال چیزهای نو هستند و همگی نیاز به توجه دارند. وقتی به افکار، علایق، مهارت‌ها، مشکلات پنهان به عبارت دیگر بهداشت روانی دانش آموزی توجه نمی‌شود، انگیزهٔ تفکر و یادگیری را از دست می‌دهد. بنابراین با رعایت اصول اساسی بهداشت روانی، ایجاد جوی امن و به دور از هر گونه استرس، روش‌های تدریس، مدیریت کلاس و نوع تکالیف ارائه شده، باید طوری طراحی شوند که همگی از هر نوع شایستگی مورد توجه قرار گیرند. پژوهش...
تجربیات مدون نظم و انضباط

تجربیات مدون نظم و انضباط

قیمت: 39,000 ريال کد فایل:32689
مقدمه آموزش نظم به دانش آموزان بی نظم گرچه فرزندان برای والدین دوست داشتنی و عزیز هستند، اما گاهی اوقات بی نظمی آن ها می تواند عذاب آور باشد.جمع کردن کتاب ها، یادآوری برنامه درسی فردا، یادآوری انجام تکالیف شب و آماده کردن کیف مدرسه دغدغه والدین است.در اغلب خانه ها نگرانی والدین این است که اگر بی نظمی کودکان به همین روش ادامه پیدا کند، تا رسیدن کودکان به سن دبیرستان به یک دستیار تمام وقت نیاز باشد. سوالی که همه والدین می پرسند این...
نام ونام خانوادگي:


پست الکترونيکي:


عنوان:


پيام:


ارسال پيام به صورت شخصي
کد امنيتي:

برگزیده ها

  • 1
  • 2