این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
اینجانب مدت سال است که به تدریس درس ریاضی در مقطع دبیرستان در مدارس شهرستان مشغول می باشم . در این مدت تجارب زیادی در زمینه انواع روش های تدریس و یاددهی و یادگیری درس ریاضی فرا گرفته ام . و هدف از نوشتن این تحقیق بیان این تجربیات برای استفاده سایر همکاران در تدریس درس ریاضی می باشد .
ابتدا مقدمه ای در باره درس ریاضی در زیر بیان می نمایم :
رياضـي يکي از چند درسـي اسـت کـه در باز کــردن ذهــن دانــش آمــوز و آمــوزش چگونــه انديشــيدن نقــش درجــه اول را دارد اما يادگيري درس رياضي از معضلات دانش آموزان است و روش هاي ياددهي آن يکي از مسائلي است که هر معلم رياضي با آن مواجه مي شود . همچنين با توجه به اين که امروزه علم باسرعت واقعا باورنکردني در حال گسترش است اين سوال پيش مي آيد که چگونه ميتوان از ميان انبوه اطلاعات و دانش توليد شده مناسبترين، بيشترين و مورد نيازترين محتوا را انتخاب نموده و آموزش داد؟ و چگونه ميتوان انتظار داشت يادگيرندگان بهترين بهره را از آن ببرند؟ امروزه ، ديگر نيازي به دانش آموزاني نيست که فقط مخزن اطلاعاتي باشند که هيچ عملکردي در پي آن نيست . بلکه بايد دانش آموزان امروزي بتوانند نياز هاي خود را تشخيص دهند و از ميان اطلاعاتشان ، داده ي درست را براي هدفشان انتخاب بکنند و آن ها را به کار ببرند و بين معلومات و جهان واقعي ارتباط برقرار کنند . نظامهاي آموزشي جهان براي برطرف کردن معضلات موجود، به دنبال تغيير و اصلاح روشها و سياستهاي پيشين خود هستند.در ميان راه حلها و پيشنهادات گسترده موجود، ساخت و سازگرايي که برخاسته از نهضت فلسفي- اجتماعي است، ميتواند پاسخي براي رسيدن به هدف آموزش برتر باشد. بهجاي آن که دانش از پيشساخته شده را به دانشآموزان انتقال دهيم ميتوان تدبيري انديشيد که دانشآموز خود به توليد علم بپردازد ، در اختيار گذاشتن ابزار لازم، ايجاد شرايط مناسب و آموزش چگونه ساختن دانش ، لازمه اين کار است. که اين همان مفهوم ساخت و سازگرايي است . در اين مقاله سعي شده است که روش ساخت و سازگرايي براي تدريس درس رياضي مورد بحث قرار گيرد و مراحل يک تدريس به اين روش مطرح شود .در این تحقیق ابتدا به بیان تجربیات خود در زمینه تدریس ریاضی و سپس به تبیین روش های تدریس و ارائه پیشنهادات جهت تدریس بهتر ریاضی می پردازم .
تجربیات تدریس، روش های تدریس ، ارائه برنامه و راهکار
بنده به عنوان دبیر ریاضی در دوره دبیرستان دارای وظایف زیر می باشم .
اهتمام در به وجود آوردن محيطي كاملاً آموزنده و پرورش دهنده در كلاس درس منطبق با موازين و معيارهاي اسلامي به طوري كه زمينه شكوفا شدن استعدادهاي فطري و خدادادي دانش آموزان از هر جهت فراهم باشد.
- نظارت كامل بر رفتار و كردار دانش آموزان و دادن تذكرات لازم به آنان در مواقع لازم باتوجه به اصول و شيوه هاي تربيتي اسلامي.
- سعي در ايجاد جو تفاهم و همكاري اسلامي بين دانش آموزان در يادگيري دروس و ساير امور و ارائه رفتاري كاملاً اسلامي در كلاس درس به نحوي كه دانش آموزان نمونه و الگوي كامل از رفتار اسلامي را همواره مدنظر داشته باشند.
- حضور به موقع در كلاس درس و سعي وافر در هدر نرفتن وقت دانش آموزان و اشتغال به تدريس موظف بر طبق برنامه هفتگي براساس ضوابط مصوب وزارت آموزش و پرورش.
- تهيه طرح درس سال تحصيلي به منظور تخصيص مطالب برنامه به فواصل زماني معين.
- رسيدگي به حضور و غياب دانش آموزان و ثبت غيبت آنان در دفتر مخصوص و ارائه گزارش لازم به رئيس آموزشگاه.
- گروه بندي دانش آموزان از نظر استعدادهاي مختلف جهت پيشبرد وضع تحصيلي آنان.
- آموزش اصول نظري مواد و دروس فني متناسب با برنامه آموزش علمي دانش آموزان.
- آماده كردن وسايل لازم براي تدريس و تشريح در كلاس درس در صورت لزوم.
- تشريح نمونه هاي ساخته شده مورد نياز براي دانش آموزان طبق نقشه.
- انجام امتحانات به منظور سنجش معلومات و يادگيري دانش آموزان برطبق مقررات و دستور عمل هاي مربوط.
- تصحيح اوراق امتحاني و تسليم ريز نمرات به مقام مربوط ظرف مدت مقرر برابر دستور عمل هاي مربوط.
- برقراري و حفظ نظم در كلاس درس.
- مطلع ساختن اولياء دانش آموزان از وضع تحصيلي و اخلاقي فرزندانشان و تماس و ارتباط با آنان در حد لزوم.
- گزارش به موقع وضع تحصيلي و اخلاقي دانش آموزان به مقام ذيربط.
- گزارش در جلسات و شوراهاي دبيران و همكاري با ساير مقامات مربوط در زمينه مختلف آموزش و پرورش.
- همكاري با رئيس واحد آموزشي مربوط و اجراي دستورات در حدود مقررات وزارت آموزش و پرورش.
- گزارش وضع درسي و كارآموزي دانش آموزان و هنرجويان به مقام مربوط.
- سعي در مطالعه مداوم در روشهاي تدريس و كتب تربيتي و علمي به منظور بالا بردن سطح آگاهي ها و مهارت هاي شغلي.
- شركت در كلاس هاي آموزش ضمن خدمت كه توسط وزارت آموزش و پرورش تشكيل مي شود طبق برنامه.
- مشخص نمودن تمرينات و برنامه هايي كه لازم است دانش آموزان و هنرجويان و يا دانشجويان جهت تفهيم بهتر دروس در منزل انجام دهند و رسيدگي به كارهاي انجام شده.
- همكاري با انجمن اولياء و مربيان واحد آموزشي مربوط.
- انجام ساير امور ارجاعي عنداللزوم.
یکی از روش هایی که بنده به عنوان دبیر ریاضی در کلاس استفاده می کردم .روش اکتشافی بود . بدین ترتیب که بنده راه حل ها را به دانش آموزان توضیح می دادم و حتی در بعضی مواقع راه حل را نیز توضیح نمی دادم و از دانش آموزان می خواستم خود با خواندن توضیحات کتاب مسئله را حل نمایند . این کار بنده باعث می شد که یادگیری در دانش آموز افزایش یابد . در این روش ذهن دانش آموزان به اکتشاف درباره پیدا کردن راه حل معطوف می شد و در نتیجه یادگیری آنها در این زمینه بسیار افزایش پیدا می کرد .
يادگيري اكتشافي فرايندي است كه دانش آموز به طور مستقل و با راهنمايي معلم يا بدون آن، اصل يا قانوني را كشف نموده و مساله اي را حل مي كند. ويژگي عمده روش اكتشافي، درجه و ميزان راهنمايي شدن شاگرد (به وسيله معلم) براي اكتشاف است كه اين ويژگي به عواملي مانند استعداد دانش، مهارت شاگرد و درجه دشواري خود مساله بستگي دارد و مي تواند در چهار محدوده قرار گيرد.
1- معلم مي تواند اصول و راه حل مساله را براي شاگرد توضيح دهد، اما پاسخ مساله را نگويد (در اينجا معلم از روش توضيحي بهره مي گيرد)؛ اين نوع راهنمايي براي دانش آموزان ضعيف ضرورت مي يابد.
2- معلم مي تواند فقط اصولي را كه براي كشف آن به كار مي رود به شاگرد توضيح دهد، اما راه حل و جواب مساله را در اختيار او قرار ندهد.
3- معلم مي تواند اصول را ارائه ندهد؛ اما راه حل را بگويد.
4- معلم مي تواند اصول و راه حل را به شاگرد نگويد؛ كه آن را يادگيري راهنمايي نشده مي ناميم.
از آن جايي كه اين روش بر پاسخ مداوم دانش آموزان به سئوالات مختلف در كلاس درس تا حدودي متكي است، لذا تدريس به وسيله آن مشكل است و لذا معلم نياز به صبر بيشتر و وقت زيادتري دارد و نقش معلم در اين روش هدايت نمودن دانش آموزان در ارتباط دادن مطالب جديد با تجارب و محفوظات گذشته نشان مي باشد. حدسيات، تخمين ها و آزمايش و خطا، آزمايشهايي هستند كه در روش اكتشافي براي يافتن ايده هاي جديد و ارتباط آنها با مفاهيم گذشته به كار مي روند.
معلم با طرح سئوالات مناسب مي تواند جواب هاي نادرست دانش آموزان را به سمت جواب هاي درست هدايت نمايد. معلم بايد كلاس را در جهت صحيح و مسير معيني حفظ نمايد به طوري كه از حالت كاوش و پويايي شاگردان كاسته نشود. در اين روش، معلم دانش آموزان را وادار به فكر كردن مي كند و آنها را براي رسيدن به پاسخ درست تشويق مي نمايد لذا دانش آموز در فرايند يادگيري سهيم است.