این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
«پدیدة خلاقیت و نوآوری مثل بسیاری از خصیصههای انسانی در آحاد نوع بشر یافت میشود و این انگیزشها و شرایط محیطی و فردی و آموزشی است که عامل خلاقیت را آشکار میکند خلاقیت به عنوان یک حالت روانی و ذهنی که در قلمرو علم روانشناسی است ظهور میکند و از آنجایی که عمدة کار و فعالیت انسان در سازمانها انجام میشود عامل ایجاد و پرورش خلاقیت در محدودة علم و هنر مدیریت قرار میگیرد و مدیران میتوانند ظهور خلاقیت را در سازمانها با ایجاد زمینههای مناسب تسریع و یا با ایجاد فضای نامناسب آنرا عقیم کنند.»
جالب اینجاست که در تعقیب خاستگاه خلاقیتها در علوم و دانشهای مختلف بیک طبقه بندی نسبتاً مشابهی میرسیم که هر طبقه دارای ریشه و فلسفه مشترکی میباشند مثلاً در فیزیک دو جبهه روبروی هم صف بندی کردند مثل تئوری نسبیت در مقابل تئوری مکانیک کوانتوم که اولی بر علیت و دومی بر احتمال تکیه دارد، این نوع صف بندی در مدیریت بصورت عقلائیون و خود یابان ظاهر شده و در حکمت و عرفان و معرفت شناسی این تقسیم بندی بصورت عقل و شهود و یا مشاع و اشراق دیده میشود، از آنجائیکه پدیدة خلاقیت جزو عملکرد نیمکرة سمت راست مغز میباشد لذا در تعقیب خاستگاه خلاقیت در دانشهای فوق با مشاهده تقسیم بندیهای انجام شده راه هموارتر و در شناخت ظهور و رشد این پدیده اعجاز انگیز انسانی موفقتر خواهیم بود.»آقایی فیشانی، ص 15)
مدیران در مرحلة نخست بایستی عواملی از قبیل آرامش، رضایت و استقلال را در کار برای افراد فراهم آورده تا زمینه برای تحرک و تغییر پایدار مساعد گردد و شیوة رهبری مدیران آنچنان باشد تا تغییراتی که بصورت جهشی هستند تقویت گردند. آنها مسلماً در برداشتها و ادراکات پرسنل نقش مهمی را میتوانند بازی کنند. عواملی از قبیل برنامهریزی استراتژیک، فرهنگ سازمانی و همچنین نقش مشاورههای مدیریت میتواند در شکل دهی این برداشتها مؤثر باشند، مقاله حاص در خصوص خلاقیت از دیدگاه مدیریت اسلامی مباحثی را طرح نموده که امید است راهگشای پژوهشی عمیقتر گردد. یک مدیر مسلمان باید نظام اعتقادی خود را بکار گیرد، اگر نظام اعتقادی خود را در اختیار نگیرد، هر قدر هم که خلاقیت داشته باشد پشتوانة لازم برای اقدام به عمل در او وجود نخواهد داشت، اگر مهماتها گاندی با تمام رشتههای وجود خود به قدرتی که در زمینه مقاومت بدون خشونت داشت معتقد نبود، به نظر شما تا چه اندازه احتمال موفقیت او میرفت؟ قوی و متناسب او بود که موجب شد به منابع درونی خود دست پیدا کند و به جایی برسد که بر افکار کسانیکه به اندازه او معتقد نبودند مسلط شود. قدرت ایمان، یعنی همین احساس اطمینان، نیرویی است که در پشت هر موفقیت بزرگ تاریخی نهفته است.
در کشور ما ایران نهادی که به امر آموزش و پرورش است که نزدیک به یک چهارم جمعیت ایران را تحت پوشش خود قرار داده است و هر چند که ما رشد عظیمی در توسعه و آموزش و پرورش ما وجود دارد که رسیدن به چشم انداز بیست ساله نیازمند نگاهی جدی و عمیق به آموزش و پرورش هستم بنابر این تحول در آموزش و پروش امری اجتناب ناپذیر میباشد و این تحول نه مقطعی و نه یک بار بلکه برای همیشه باید باشد.
اهم مشکلات
1. عدم تثبیت مدیران و نداشتن امنیت شغلی
راهکارپیشنهادی
الف-فراهم نمودن امنیت شغلی (ثبیت جایگاه) و حمایت از مدیران وارج نهادن به کارمدیران.
ب-ایجاد احساس تعلق در مدیران.
ج-اصلاح دید مسئولین سطوح عالی و مبانی آموزش و پرورش نسبت به پست و جایگاه مدریت و حفظ نگهداری نیروی متخصص و مجرب.
د-استفاده از افراد مورد اعتماد و توانمند در پستهای مدیریتی.
2. نداشتن انگیزه کافی مدیران و عدم حمایت مسئولین از مدیران.
راهکار
الف-تفویض اختیار به مدیران که بتوانند کار زیر مجموعه خودش را انتخاب نماید.
ب-حمایت از مدیران در ارائه ایدههای جدید و نوین.
ج-ذخیره نمودن مرخصیهای استفاده نشده آنان.
د-در کنار اجرای سیستم صحیح ارزشیابی پرداختهای مناسب؛ حق کارانه اضافه کار؛ فوق العاده سختی کار و ... به نسبت معلمان برای مدیران بلحاظ جبرانی از زحمات مدیر میتواند انگیزش مدیران را در تحقق اهداف چند برابر نماید.
و-در نظر داشتن سلامت روحی و روانی مدیران.
ی-ایجاد یک رابطه معنادار بین کار و زندگی مدیر.
ر-مشارکت مدیران در تصمیم گیریها استفاده از عوامل ایجاد انگیزه (مادی و معنوی).
ز- افزایش حق مدیریتها بر مبنای حق التدریس.
حوزه ساختار آموزشی و اهداف آموزشی
مشکل: حاکم بودن شیوه سنتی تدریس در مدارس استفاده ناچیز از شیوههای جدید در مدارس در مقایسه با دنیا.
راهکار پیشنهادی:
الف- استفاده حداکثر پتانسیلهایی که در آموزش و پرورش وجود دارد.
ب- تغییر نگرش به آموزش و پرورش از نگاه مصرفی به سرمایه گذاری.
مشکل:
1. عدم وجود مشاور و مربی بهداشت در مدارس راهنمایی با توجه به سن بلوغ دانش آموزان در این مرحله.
2. کمبود متصدی کامپیوتر؛ کتابدار؛ متصدی آزمایشگاه در مدارس راهنمایی.
راهکار پیشنهادی:
تخصیص پستهای مشاور؛ متصدی کامپیوتر و آزمایشگاه؛ کتابدار؛ مربی بهداشت در مدارس راهنمایی.
در حوزه منابع مالی
1. غیر واقعی بودن سرانه مدارس که با تحقق رایگان مطابقت ندارد و در این امر باعث شده که مدیران ما به مدیران خدماتی تبدیل شوند
راهکار پیشنهادی:
1. اختصاص سرانه کافی به مدارس با توجه به شرایط روز و در صورت عدم توانایی تأمین سرانه کافی حداقل سوء تبلیغات از طریق رسانهها صورت نگیرد.
2. با تأمین بوجه مورد نیاز مدیران میتواند به امر آموزش بپردازد نه فقط به امر خدماتی و کارپردازی.
مشکل: نا برابر بودن امکانات رفاهی در همه استانها.