يكي از شرايط لازم براي رشد اقتصادي توانمند و پويا ، آموزش پايه فراگير است تجارب كشورهاي توسعه يافته در دهه هاي گذشته مبين اين امر است كه ارتباط معنا داري بين بهره وري اقتصادي و سرمايه گذاري در حوزه آموزش پايه وجود دارد ،آموزش بزرگسالان از جمله موضوعاتي است كه در كشورهاي پيشرفته پايه پيش نياز رشد اقتصادي شناخته شده است. در کشورهای صنعتی نظام تعليم و تربيت را به منزله کارخانه ای تلقی می کنند که فراگيران مواد خام آن هستند. آنها معتقدند از این مواد خام باید افراد کارگر و دارای فکر صنعتی و تجاری خلق کرد تا بیشترین سود مادی عایدشان شود. در مقابل نظام تعلیم و تربیت اسلامی به پرورش روح و هویت ملی و مذهبی بیشترین توجه را دارد. شاید هنوز به واسطه عدم تحول در شیوه های تعلیم و تربیت نتوانسته ایم به سطح مطلوب و نتایج دلخواه برسیم، اما انتظار این است که به چنین اهدافی در سایه تحولات عمیق و کاربردی دست پیدا کنیم. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند:«آموزش و پرورش در دوره قبل از انقلاب ضد دین، ترجمه ای و مبتنی بر باورهای غربی، تقلیدی و غیر منطبق با نیازهای اساسی کشور بود. پس از پیروزی انقلاب علی رغم همه کارهای ارزشمندی که بر پایه مبانی اسلامی و ملی انجام شده، نظام آموزش و پرورش متحول نشده و پایه و اساس همان نظام قدیمی است. باید همه نیروهای فکری، فرهنگی و خلاق دست به دست هم دهند تا این کار بزرگ انجام شود.»در مورد رسيدن به اين اهداف سازمان نهضت سوادآموزي در گذشته توفيقات قابل توجهي در امر سواد آموزي و زدودن بي سوادي از ساخت جامعه داشته است و اين موفقيت ها ، بعضا مورد توجه و تحسين مجامع بين المللي نيز قرار گرفته اما به رغم اين توفيقات بدست آمده وجود خيل عظيم بي سوادان در عصر دانايي باعث ايجاد اختلال هاي جدي در روند توسعه كشور شده است و حتي برخورداري شهروندان از مهارتهاي سه گانه خواندن ، نوشتن و حساب كردن كه در گذشته نشانه سواد به حساب مي آمد ، نيز نمي توان بسنده كرد. بنابر اين با توجه به اهميت موضوع در اين مقاله سعي مي شود روشهاي كاهش چالش هاي سواد آموزي و آموزش بزرگسالان كشور مورد توجه و بررسي قرا گيرد. اميد است مطالب آن مورد استفاده ي همکاران عزيز قرار گيرد.
یکی از مهمترین شرایط رشد و توسعه ، ارتقای سطح دانش و آگاهی عمومی جامعه است . بدون شک سواد و میزان تحصیلات افراد مهترین نقش را می تواند در این ایجاد این آگاهی ایفا نماید .
توانایی خواندن و نوشتن است که جوامع را با گذشت ، حال و آینده پیوند می هد . و موجبات ثبت و ضبط تجربیات و علوم و فنون را فراهم می کند و در نهایت موجب شکوفایی انسان می شود و به همین دلیل ضرورت دیدیم برای ارائه راه حل و یا نقطه نظرات کاربردی این تحقیق را درباره ی نهضت سواد آموزی و عملکرد این نهضت در طی سالها اخیر را جویا و به این تحقیق بپردازیم و باز به همین ضرورت بود که بنیان گذر جمهوری اسلامی ایران و رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (قدس سره) فرمان تشکیل نهاد مقدس مردمی و اسلامی و انقلابی نهضت سواد را صادر فرمودند .
از زمان تشکیل این نهاد ، هزاران نفر عاشقانه در جهت توسعه امر سواد آموزی در راه اعتلای فرهنگ کشور تلاش و کوشش نموده اند و علی رغم همه کمبودها سواد و آگاهی ها را محروم ترین و دور دست ترین نقاط کشور برده اند ثمره تلاش آنان موفقیت هایی است که در سطح ملی وحتی بین المللی امروز شاهد آن هستیم .
آنچه پیش رو دارید تحلیل مختصری است از وضعیت سواد جامعه ، عملکرد نهضت سواد آموزی در یادگیری سواد آموزان و .... که بی شک می تواند ما را در تدوین برنامه های جامع و مفید کمک نماید .
هدف کلی پژوهش: آشنایی با عملکرد سازمان نهضت سواد آموزی از نظر کارهای اجرایی و زیربنایی
خواسته ها و نیازهای شرکت های تولیدی از کارکنان خود با توجه به تنوع فعالیتها و رشد فناوری و تغییر نوع مخاطبان یا مشتریان، تغییر فرآیند آموزش، تغییر قیمت و ده ها و صدها متغیر دیگر در حال تغییر است. اما آنچه در آموزش های بزرگسالان اتفاق می افتد آن است که نتایج آموزش بلافاصله در همان روز یا با اندکی تاخیر زمانی در محل اشتغال فراگیران مشهود می شود.
بررسی عملکرد نهضت سواد آموزی و عوامل در مقایسه با اهداف آموزشی برنامه ریزی کلان
آیا اقدامات سازمان نهضت سواد آموزی در امر ریشه کنی بی سوادی در جامعه موفقیت آمیز بوده است؟
1- بین آموزشهای نهضت سواد آموزی و ریشه کنی بی سوادی رابطه وجود دارد.
2- بین بالا رفتن سطح سواد فراگیران در جامعه و آموزشهای سازمان نهضت سواد آموزی رابطه وجود دارد.