سنسور دور موتور:
اين سنسور يکي از مهمترين قطعات سيستم انژکتوري مي باشد در صورت خرابي خودرو استارت مي خورد ولي روشن نمي شود
وظايف سنسور دور موتور
۞ تشخيص نقطه مرگ بالا يا جرقه زني سيلندر يک
۞ تشخيص دور موتور
۞ تنظيم آدوانس جرقه
۞ تنظيم دور آرام موتور
محل قرارگيري سنسور:
محل قرار گيري سنسور دور موتور در روي پوسته کلاج مقابل فلايويل است که فاصله آن با فلايويل حدود 1 تا2 ميليمتر است
ECU با دريافت دامنه پالس هاي ارسال شده از سنسور،موقعيت ميل لنگ و زمان جرقه زني سيلندر يک را تشخيص داده و دستورات لازم را به عملگر ها ميدهد.
عيب يابي سنسور دور موتور
در صورت خرابي آن تحت هيچ شرايطي خودرو روشن نمي شود و اگر روشن باشد خاموش مي شود گاهي مواقع به دليل گرفتن براده و روغن و گريس اطراف موتورباعث اختلال در ارسال سيگنال به (ECU) مي شود که اگر آن را تميز کنيد مي توان دوباره خودرو را در صورت سالم بودن سنسور روشن کرد ولي کد خطا در حافظه (ECU) مي ماند در صورتي که عقربه دور شمار خودرو شلاق بزند و يا دچار حالت (CUT OFF) در دور هاي بالا شود سنسور را بايد چک شود.
(CUT OFF) به حالتي از موتور مي گويند که در خودرو هاي انژکتوري و در افزايش دور موتور بيش از اندازه و يا در مواقعي که يهو يا آني پا را از روي پدال گاز برداريم باعث قطع موقت سوخت مي شود که باعث عدم خرابي موتور و کاهش مصرف سوخت و کاهش سريع دور موتور مي گردد که اين قطع جريان در مدت زمان خيلي کم صورت مي گيرد.
سنسور اکسيژن:
داراي دو نوع است تک سيم و يا يک سوکت چهار سيم است
مدل تک سيم در پرايد مدل کيا استفاده مي شود که بدون گرمکن مي باشد
مدل سوکت دار در اکثر خودرو هاي جديد بدليل دارا بودن گرمکن و دقت بالا استفاده مي شود و فقط داراي پايه کوتاه و پايه بلند است و نوع سوکت آنها فرق دارد.
• وظايف سنسور اکسيژن
سنسور اکسيژن مقدار اکسيژن در گازهاي خروجي را سنجيده و آنرا تبديل به ولتاژ و اطلاعات را به (ECU) ميدهد اين سنسور اولا نسبت سوخت و هوا را سنجيده و نسبت را تصحيح مي کند و ثانيا تعديل غني و رقيق بودن سوخت و هوا را انجام مي دهد.
بدون منابع