فایل ورد قابل ویرایش
دانلود مقاله ERP و پيادهسازي سيستم هاي برنامه ريزي منابع سازماني در ايران
چكيده :
مدتي است واژه هايي نظير ERP, MIS … اذهان شركت هاي دولتي و خصوصي را به خود مشغول ساخته و برخي از آنها فعاليت هاي خود را براي پياده سازي اين سيستم ها آغاز نموده اند. اما پيش از آغاز هر حركت و تلاشي مي بايست اين مفاهيم در بستر كاري كشور به دقت مورد مطالعه قرار گرفته و شناخته شوند تا سيستمي مطابق با انتظارات و فرهنگ اداري كشور پياده شده و بهره وري از سرمايه صرف شده حاصل گردد . بدين ترتيب در اين مقاله به تعريف ERP و عوامل موفقيت ، دلايل شكست، مزايا ، معايب و...آن پرداخته است.
مقدمه
استفاده از سيستم هاي اطلاعاتي كه بتوان همه فعاليتها و وظايف موجود در يك سازمان را تحت پوشش قرار داده و اطلاعات لازم و ضروري را به موقع در اختيار استفاده كنندگان آن قراردهد از ابزارهاي حياتي در سازمان هاي امروزي است[1] . يا برنامه ريزي منابع سازمان بعنوان ابزار مديريتي براي يكپارچه سازي منابع سازمان اهميت شايان ذكري دارد. در اين مقاله سعي شده است، تحقيقي جامع در اين مورد صورت پذيرد تا راهگشايي براي انتخاب و پياده سازي سيستم هاي برنامه ريزي منابع انساني گردد.
طرح مساله
قبل از تعريف ERP و شفاف تر شدن بحث، بهتر است ابتدا منابع يک شركت يا سازمان را بشناسيم.بهطور کلي منابع شركت را به چهار منبع اساسي تقسيم مي کنند.
1.منابع انساني
2. تجهيزات و امكانات (Material)
3. ماشينآلات (Machine)
4. پول (Money)
در اين ميان باارزش ترين آنها منابع انساني (MAN) است كه دانش و مهارتهاي افراد را در برميگيرد .
دانش خود به دو نوع تقسيم ميشود.
· .دانش واضح و قابل لمس (Explicit Knowledge)، مثل سخنراني ها، كتب و مقالات.
· دانش غير قابل لمس(Tacit Knowledge) ، يعني دانشي که در حافظه انسان نهفته است.
اين دانش بايد از حافظه دريافت شود و در نهايت در قالب نوآوري و خلاقيت وارد سازوكارهاي اداري و سازماني گردد.
ضرورت برنامهريزي منابع چيست؟ ...