منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان با روش تدریس

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان با روش تدریس

اقدام پژوهی درمورد رفتارهای نامطلوب دانش آموزان در کلاس

اقدام پژوهی درمورد رفتارهای نامطلوب دانش آموزان در کلاس

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان سوم راهنمـایی

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان سوم راهنمـایی

تجربیات مدون نظم و انضباط

تجربیات مدون نظم و انضباط

گروه محصول -> روانشناسی،علوم تربیتی، مشاوره

دانلود مقاله اسلام و نقش خلاقیت در زیبایی



قیمت: ۴۹۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 15     کد محصول :3282      حجم فایل:30,61 KB      نوع فایل :rar



فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از متن فایل  :

چکيده

خلاقيت به عنوان معياري براي زيبايي، مورد توجه قرآن، حديث، عرفان و برهان در خلقت و آفرينش هستي بوده، اين ادله معتقدند عالم ملک، سراسر تجلي جمال و جلال الاهي است، و در اين تجلي همة شاخصه­هاي خلاقيت برتر لحاظ شده است. از اين رو، خداوند هنرمندترين خالق آثار هنري با خلاقيت برتر است. در اين مقاله تلاش شده تا به اثبات اين مدعا اقدام شود.

واژگان کليدي: خلاقيت، زيبايي، شاخصه­های خلاقیت برتر، خارق العاده، اتقان.

پشگفتار

همواره فعاليت هنري، به فرايندي زيبا که توأم با خلاقيت و نوآوري باشد، اطلاق مي­شود. از اين رو، يکي از معيارهاي برتري يک اثر هنري بر ديگري، ميزان برخورداري هر اثر از عنصر خلاقيت دانسته شده است. خلاقيت در علوم و عرف­هاي گوناگون، معاني متفاوتي مي­يابد، اما در هنر هر گاه بحث از خلاقيت مي­شود، مقصود از آن «نوآوري» و «ابداع» و به عبارت ديگر، مقصود از آن همان «خلق» و «آفرينش» است که يک اثري هنري را از ديگر آثار متمايز مي­سازد. شکي در اين نيست که خلاقيت­هاي هنري تا اندازة بسياري وام­دار زيبايي­هاي در طبيعت است. در اين نوشتار به نوعي مقايسه بين خلاقيت در آثار ساختة بشر با خلاقيت در طبيعت خواهد شد. سرانجام اين مقايسه نيز، توجه به هنرنمايي خداوند در ابداع بي­نظير عالم و در نهايت، تحسين او به عنوان اسوة هنرمندان عالم است.

زیبايي

به رغم اينکه برخي فلاسفه اسلامي (علامه جعفري، 1386ش، ص174) به تأسي از اهل لغت(دهخدا ، 1341ش، ج10، ص525) و يا به صورت خودجوش، تلاش کرده­اند تا براي زيبايي معاني­اي را ارائه کنند، اما برخي ديگر از آنجا که زيبايي را مساوق با وجود مي­دانند،(شيخ‌الرئيس، 1404ق، ص368ـ369؛ ملاصدرا، 1360ش­ـ­1402ق، ص35؛ ملاصدرا، 1368ش، ج7، ص182) معتقد به تعريف ناپذيري زيبايي شده­اند. به اعتقاد گروه دوم، از آنجا که مفهوم «وجود» از بديهي­ترين مفاهيم است، نمي­توان براي آن تعريف حقيقي­اي بيان کرد؛( ملاصدرا، 1368ش، ج1، ص249، ج2، ص380؛ طباطبايي، ص10) از اين رو، زيبايي هم که با وجود مساوق است تعريف بردار نخواهدبود و از بديهيات شمرده مي­شود.

زشت و زشتي

از لحاظ لغوي «زشت» و «بد» متضاد زيبايي است. از اين رو سزاوار است تا اندکي در بارة اين قبيل واژگان و مفاهيم بحث شود. «زشت» همانند «بد»، مفهومي سلبي و البته از مفاهيم انتزاعي است. رابطة زيبايي با زشتي، رابطة «ملکه و عدم ملکه» است و بيانگر فقدان زيبايي و تغييب آن. زيبايي تجلي حقيقت است، حال آنکه زشتي، تجلي نيستي است؛( ملاصدرا، 1368ش، ج1، ص342) اما از آنجا که نيستي محض نداريم، پس نوعي نيستي نسبي است که توسط زشتي خود را متجلي مي­کند. نيستي نسبي هم چاره­اي ندارد جز اينکه انگل­وار، بر هستي تکيه کند تا با انکار يا اِفساد آن، خود را متجلي گرداند.از فريتهيوف شوئون (Frithjof Schuon؛ ۱۹۰۷ـ۱۹۹۸)؛ انديشمند، فيلسوف، نقاش و شاعر معاصر، نقل شده که او معتقد است:«زشتي در هر چيزي است که به صورت عرضي يا جوهري، صناعي يا طبيعي، نمايانگر فقدان حقيقت وجودي، فقدان خير ذاتي يا به عبارت ديگر فقدان واقعيت باشد. زشتي، تجلي يک عدم نسبي است؛ تجلي عدمي که تنها با انکار يا افساد عنصري از هستي و بدين سان عنصري از زيبايي، مي­تواند وجود خود را اظهار کند. در يک کلمه، زشت مانند همه تجليات عدمي، واقعيت يک عدم واقعيت و يا امکان يک عدم امکان است.»( بيناي مطلق، 1381ش، ص32)

فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از متن فایل  :

محصولات مرتبط
دانلود گزارش تخصصی درس تاریخ

دانلود گزارش تخصصی درس تاریخ

قیمت: 29,000 ريال کد فایل:32683
چکیده گزارش: از آنجا که آموزش و پرورش به عنوان یک سازمان مؤثر در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی یک جامعه نقش فعال دارد و تحقق نقش آن به وسیله مواد درسی مختلفی که در دوره‌های ابتدایی، متوسطه و آموزش عالی برای فراگیران در نظر گرفته شده است، امکان‌پذیر می‌شود و یکی از مواد درسی «تاریخ» است، از قرون گذشته تا به امروز برای تدریس تاریخ از روش‌های مختلف تدریس استفاده می‌شده است؛ از قدیم‌ترین روش یعنی رروش تدریس ـ سخنرانی تا...
تجربیات مدون نهضت سوادآموزی

تجربیات مدون نهضت سوادآموزی

قیمت: 69,000 ريال کد فایل:32381
مقدمه يكي از شرايط لازم براي رشد اقتصادي توانمند و پويا ، آموزش پايه فراگير است تجارب كشورهاي توسعه يافته در دهه هاي گذشته مبين اين امر است كه ارتباط معنا داري بين بهره وري اقتصادي و سرمايه گذاري در حوزه آموزش پايه وجود دارد ،آموزش بزرگسالان از جمله موضوعاتي است كه در كشورهاي پيشرفته پايه پيش نياز رشد اقتصادي شناخته شده است. در کشورهای صنعتی نظام تعليم و تربيت  را به منزله کارخانه ای تلقی می کنند که فراگيران مواد خام آن هستند....
گزارش تخصصی ریاضی اول ابتدایی

گزارش تخصصی ریاضی اول ابتدایی

قیمت: 29,000 ريال کد فایل:32244
چکیده گزارش: تحقیق حاضر مربوط به مسأله ی بی­علاقه­گی، بی­توجهی و غیر­فعال بودن اغلب دانش­آموزان درانجام فعالیت­های درس ریاضی و رضایت بخش نبودن نتایج آزمون های عملکردی آنان بوده و هدف از انجام این تحقیق، افزایش میزان علاقه­مندی دانش­آموزان دوره اول ابتدایی به درس ریاضی و انجام فعالیت­های آن دردرس مورد نظر بوده است. بر این اساس، پژوهشگر با استفاده از روش­های علمی به منظور کسب داده­های لازم، از منابع گوناگون...
تاثیر والدین بی سواد و کم سواد بر روند آموزش و یادگیری دانش

تاثیر والدین بی سواد و کم سواد بر روند آموزش و یادگیری دانش

قیمت: 39,000 ريال کد فایل:32049
دانلود گزارش تخصصی تاثیر والدین بی سواد و کم سواد بر روند آموزش و یادگیری دانش آموزان چکیده: بی سوادی در تمام ابعاد زندگی انسان می تواند تأثیر بسزایی داشته باشد، مخصوصاً در بهداشت، رشد اقتصادی، رشد فرهنگی، رشد و تربیت فرزندان، بی نظمی و ناهنجاری کودکان، رشد اشتغال و غیره مطالعات نشان داده است که هرچه آسیب های روانی بیشتر باشد،موقعیت اجتماعی شخص را پایین تر می آورد وعواملی چون فقر، بی کاری، تعداد فرزندان، اعتیاد، طلاق و … که همه...
نام ونام خانوادگي:


پست الکترونيکي:


عنوان:


پيام:


ارسال پيام به صورت شخصي
کد امنيتي:

برگزیده ها

  • 1
  • 2