فایل ورد قابل ویرایش
مقدمه :
درك زبان گلها و همنشيني با آنها از دير باز تاكنون الهام بخش شعرا وهنرمندان ما بوده و هست . از مظاهر و جلوه هاي اين همنشيني درخانه ها ، گلدانهاي شمعداني ، عطر ياس و گل محمدي و نيز نقش گل و گياه در فرشها ، نقاشيها و كاشيكاريهاي ما مي باشد. فرشهاي پر از گل كرمان گوياي اين واقعيت است كه هنرمندان ما به درستي نياز كوير نشينان را به گل و گياه دريافته بودند و با پر رنگ كردن اين نقش ها سعي در جبران بي مهري طبيعت در اين مناطق را داشتند. گل آرايي كه امروزه يك هنر تزئيني به شمار مي آيد، به معناي قرار دادن گل ها ، شاخه ها ، برگها و ساير عناصر تزئيني در كنار يكديگر است . به نظر مي رسد كه گلها زيبايي خود را آسان عرضه مي كنند ولي اين زيبايي وقتي در كنار گلهاي ديگر به تكامل مي رسد كه هنر و تكنيك دركنار هم، با عشق به طبيعت آميخته شده باشند و آنگاه يك دسته گل مي تواند بيانگر يك احساس لطيف باشد كه هر كدام از اجزاي آن به منظور خاصي بكار رفته باشد . لازمه درك هنر گل آرايي و ساخت مجموعه هاي زيبا ودلنشين علاقه ويژه نسبت به طبيعت مي باشد تا بتوان به بهترين نحو زيبايي گلها را نمايان ساخت ، به آنها زندگي بخشيد و از آنها آرامش گرفت .
تاريخچه :
در ميان كهن ترين ظروف كشف شده از مصر ، يونان و ايران ، گلدانها جايگاه ويژه اي دارند و گوياي اين واقعيت هستند كه بشر از دير باز علاقه داشته گلها را به صورت گروهي و در گلدان و در نزديكترين فاصله به خود يعني خانه داشته باشد. قبل از قرن ششم ميلادي قراردادن گلها و شاخه ها به شكل گروهي و در طرفين محراب معابد بودايي در هند ، چين و ژاپن رواج داشت . اما اين ژاپني ها بودند كه اولين بار از حدود قرن ششم ميلادي ضمن آموزش الفباي اين هنر آموختند كه وقتي از بيان يك احساس لطيف عاجز مانديد آن را با گلها بيان كنيد . آنها با كلاسيك كردن اين هنر و آميختن آن با انگيزه هاي فرهنگي خود ، هنر گل آرايي را در تاريخ به نام خود به ثبت رساندند. از آنجائيكه ملكه ويكتوريا، پادشاه انگلستان به اين هنر اهميت زيادي مي داد در زمان او مدارس زيادي در اين كشور به تدريس گل آرايي و آموزش گل كاري پرداختند و به اين جهت اين هنر در اروپا به نام هنر ويكتوريا شناخته مي شود.
در زمان رنسانس يا تجديد حيات در اروپا ، گل آرايي به عنوان يك هنر واقعي شناخته شده و در قرن بيستم به عنوان بخش جدا نشدني از پيكره باغباني، تدريس آن در اكثر دانشگاه هاي دنيا آغاز شد و اكنون در بعضي از رشته هاي مربوطه گذراندن واحد هاي آن اجباري مي باشد. پس از سالهاي بي بار جنگ جهاني دوم، هنر به سرعت خلاقيت خود را باز يافت و با پيدايش كوبيسم به عنوان فرم هنري جديد كه همه چيز را واضح و آشكار و ساده مي ساخت، هنر نيز در اروپا دگرگون شد. ژاپني ها نيز كه به طور سنتي از هنر ديگر كشورهاي جهان الهام مي گرفتند به عنوان آفرينشگراني نوآور و هنرمنداني سهيم در جامعه هنر جهاني، بيان ويژه خود راعرضه كردند و به جاي تقليد با تعبير گري زبردستانه خويش تمام هنرها ا زجمله گل آرايي را دگرگون ساختند. آنها به راستي دريافته بودند كه زيبايي گلها فقط در اوج شكوفايي آنها نيست.اما آيا به راستي اين ژاپني ها بودند كه براي نخستين بار پيام گلها را درك نموده اند و با احترام به گلها ، اين جلوه هاي آفرينش را با تكنيك و هنر در آميختند و به صورت مجموعه هاي پر رمز و راز به جهانيان شناساندند؟حافظ شاعر و عارف پرآوازه خاور زمين در صدها سال پيش ، زيبا ترين و كامل ترين گنجينه راز و رمز و زبان گلها را به جهانيان عرضه نمود. قبل و بعد از او نيز شاعران ، نقاشان و طراحان و باغبانهاي چيره دست ايران به بهانه هاي مختلف شكلهاي معنوي ، تصويري و طبيعي گلها را از خود به يادگار گذاشتند. نقاشيهاي گل مرغ در سده هاي اخير احتمالاً با الهام از طبيعت باغهاي ايراني الگو برداري شده و گواه اين واقعيت مي باشد كه گناه كم كاري و رايج نشدن آموزش همگاني استفاده از گلها و نگهداري آنها حتماً برگردن فرهنگ پر بار گذشتگان ما نمي باشد.
سبك هاي گل آرايي :
گل آرايي درگذرگاه زمان به شيوه هاي متنوعي ارائه شده است كه مهمترين آنها عبارتند از گل آرايي اروپايي ، گل آرايي شرقي يا ژاپني و گل آرايي مدرن .