فایل ورد قابل ویرایش
چکیده
با افزايش قيمت جهانى نفت، در عمل تقاضا براى بازه گسترده اى از انرژى هاى تجديدپذير، از توربين هاى بادى تا خودروهاي الكل سوز، افزايش يافته است. اگرچه روي آوردن به سوخت هاى جديد تنها هنگامي نمايان مى شود كه قيمت نفت در بازارهاى جهانى به يكباره اوج مى گيرد، اما جنبش انرژى هاى تجديدپذير به تدريج در حال وارد شدن به مرحله جديدى از پويايى است. رشد امروزه توليد و مصرف انرژى هاى جايگزين نه تنها واكنشى سريع و احساسى به تغيير كوتاه مدت قيمتهاى جهانى سوخت هاى فسيلى نيست، بلكه افراد با نگاهى سطحي به ميزان ذخاير موجود انرژى و تعدد مسائل زيست محيطى در مي يابند كه چاره اى جز روي آوردن به اقتصادهاى مبتنى بر انرژى هاى جايگزين در شهرها و روستاهاى خود ندارند. تحقيقات روي سوخت هاي زيستي با سه هدف عمده انجام مي شود كه عبارتند از: تعيين تنوع منابع، پيدا كردن راه هاي بهره گيري و استفاده از آن و در نهايت توليد. از منابع اوليه توليد اين سوخت ها مي توان به ضايعات چوبي، تفاله هاي محصولات كشاورزي، نيشكر، غلات، روغن هاي گياهي و سبزيجات اشاره كرد. امروزه بيشتر كشور ها در بخش انرژي، نياز و تقاضاي خود را به سوي استفاده از اين گونه سوخت ها سوق مي دهند، زيرا معضلهايي مانند آلودگي زياد محيط زيست سوخت هاي فسيلي كه به نوبه خود سبب برهم خوردن شرايط و تعادل اكولوژيك مي شوند و خطرهاي زيست محيطي را نيز به دنبال دارند، همچنين محدود بودن ذخاير سوخت فسيلي، موجب شده است تا به اين نوع انرژي بيش از پيش توجه شود. مواد فسيلي، جزء مهمي از اقتصاد و منابع عمده انرژي در دنياي امروز محسوب مي شوند. سوخت هاي ناشي از فرآورده هاي اين مواد در تنوع بسيار بالا از ديرباز منبع انرژي در موتورهاي احتراق داخلي بوده اند و وجود ذخاير فراوان زيرزميني به استفاده بيشتر اين سوخت ها كمك كرده است. اين در حاليست كه سوختن زغال سنگ، گاز طبيعي و نفت باعث توليد 2 COدر جو زمين مي گردد كه معادل 3/6 ميليون تن كربن در هر سال است.
كليد واژه: بيوديزل ، ترنس استريفيكاسيون، زیستدیزل، سوختهاي زيستي
چشم انداز بيوديزل
به دليل مصرف بالاي سوختهاي فسيلي در كشورهاي صنعتي، دولتها قوانين متعددي براي كاهش آلودگي وضع كرده اند. به عنوان مثال در دسامبر 1997 در كنفرانس كيوتو، مقرر شد مقدار CO2 ناشي از سوخت هاي فسيلي در اتحاديه در سال 2010 نسبت به 1990 به میزان 1/8 درصد كاهش يابد. در اروپا به دو دليل وابستگي به واردات نفت و آلودگي هاي ناشي از گازهاي گلخانه اي (پروتكل كيوتو)، بحث سوخت هاي جايگزين و منابع تجديدپذير از طرف اتحاديه اروپا مطرح شده است. اتحاديه اروپا تقريبا به طور 100 ٪ واردكننده سوخت است. اين اتحاديه اخيرا در زمينه حمل و نقل جاده اي و استفاده از سوخت هاي غيرفسيلي تمهيداتي نيز انديشيده است. به ويژه در زمينه حمل و نقل جاده اي تسهيلات مالياتي براي سوخت هاي غيرفسيلي وضع نموده است .اين وضعيت را می توان در شكل (1) مشاهده نمود. اين شكل نشانگر ميزان توليد بيوديزل و رشد چشمگير آن طي سالهاي 1992 تا 2002 است. اهداف اتحاديه اروپا را مي توان در موارد زير خلاصه نمود:
- افزايش سهم انرژيهاي تجديدپذير از 6 ٪ به 12٪ در سال 2010
- افزايش معادل دوبرابر توليد بيوانرژي
- افزايش بيش از 10 برابر توليد بيوالكتريسيته.
- كاهش آلودگي گازهاي گلخانه اي
- افزايش ايمني منابع سوخت
- بهره وري پايدار از منابع