فایل ورد قابل ویرایش
دانلود مقاله سرمايه گذاري در فنآوري اطلاعات و ارزشهاي تجاري آن در بانکداري غيردولتي ايران
چکيده
كسب وكارها بطور مداوم به سرمايه گذاريهاي هنگفت در زمينه فنآوري اطلاعات مي پردازند و چالش مديران كسب هرچه بيشتر ارزش است تا بتوانند اين حجم از سرمايه گذاري را توجيه کنند. ازسوي ديگر تمامي ارزشهاي تجاري فنآوري اطلاعات ملموس نيستند، بسختي سنجيده ميشوند و بسختي هم مديريت مي گردد. بدليل آنکه داده هاي عيني كافي و شاخص هاي همه جانبه براي سنجش منفعت ناشي از سرمايه گذاري در فنآوري اطلاعات نداريم، در اين تحقيق، ديدگاه مديران بعنوان شاخص ذهني/ ادراكي در ارزيابي ارزشهاي تجاري فنآوري اطلاعات در بانكهاي غيردولتي ايران درنظرگرفته شده است. اين مفهوم را در صنعت بانكداري بررسي ميکنيم زيرا مستندات علمي موجود نشان ميدهد بخش خدمات کمترين ميزان بهره وري را از فنآوري اطلاعات بدست آورده و صنعت بانكداري بيشترين سرمايه گذاري در فنآوري اطلاعات را در ميان صنايع ديگر دارد.نتايج تحقيق حاكي است سرمايه گذاري بانكهاي غيردولتي ايران در فنآوري اطلاعات بر كاركنان بانكها مؤثر نبوده ولي بر فعاليتها و خدمات بانکي، مشتريان، کارآيي و اثربخشي، عملکرد مالي و رقابت بين بانکها تأثيرگذار مي باشد. همچنين نتايج نشان داد كاربرد اينترنت در بانكهاي غيردولتي بر رضايت مشتريان مؤثر ولي بر سهم بازار، سودآوري و بهره وري بانك ها غيرمؤثر مي باشد. ضمناً اين فرضيه كه تأثير سرمايه- گذاري در نيروي کار متخصص در فنآوري اطلاعات بر سودنهايي بيشتر از تأثير سرمايه گذاري در سخت افزار/ نرم افزار بر آن مي باشد مورد تأييد قرار نگرفت. نتايج حاصل از رتبه بندي ارزشهاي تجاري فنآوري اطلاعات نشان ميدهد خدمات بانکي بالاترين تاثير و عملکرد مالي بانک پايين ترين تاثير را از سرمايه گذاري بانکهاي غيردولتي ايران در فنآوري اطلاعات کسب کرده اند.
كلمات كليدي : صنعت بانکداري ، ارزش تجاري فنآوري اطلاعات، شاخص هاي ادراکي
مقدمه
كسب وكارها بطور مداوم به سرمايه گذاريهاي هنگفت در زمينه فنآوري اطلاعات مي پردازند و اميدوارند منفعت كسب كنند و بتوانند موقعيت خود را در دنياي رقابتي امروز حفظ كنند. اما مطالعات نشان ميدهد ارزشهاي حاصل از فنآوري اطلاعات به عوامل متعددي مانند نوع فنآوري اطلاعات، ساختار سازمان، سبک مديريت و محيط رقابت بستگي دارد. نکته ديگر آن که فنآوري اطلاعات مزاياي ناملموسي چون ارتقا دانش کارکنان، بهبود کيفيت، هماهنگي بيشتر و پاسخگويي بهتر دارد که در کوتاه مدت اثرملموسي بر سوددهي ندارد.مبحث ارزش تجاري فنآوري اطلاعات درصنعت بانکداري از ويژگي خاصي برخوردار است زيرا سرمايه گذاري بانكها در فنآوري اطلاعات بدليل آنکه ماهيت فعاليتهاي بانكي پردازش، مديريت و بكارگيري استراتژيك اطلاعات است، بطورفزاينده اي افزايش يافته است. از سوي ديگر، اگرچه امروزه افزايش رقابت بين بانکها باعث مي شود مشتريان خود را براحتي از دست بدهند اما فنآوري اطلاعات، با تسهيل تعريف خدمات و محصولات جديد (ايجاد تنوع) و افزايش کآرايي در کليه سطوح زنجيره ارزش صنعت بانکداري، نه تنها ريسک را کاهش مي دهد بلکه مي تواند مزيت رقابتي هم ايجاد کند .