فایل ورد قابل ویرایش
مقدمه :
درك زمان وتغييرات پرشتاب آن، عدم تكيه بر افتخارات گذشته و يا وجود يك استرا تژي نيرو مند كه قادر به درك محيط خارجي شركت و تغييرات پرشتاب آن باشد ميتواند همواره شركت ها و بنگاه هاي اقتصادي را در رقابت با رقبا حفظ و پابرجا نگه دارد.
مديريت استراتژيك با اتخاذ تصميم ها ويكپارچه سازي فعاليت ها در جهت توسعه استرا تژي هاي موثر ، واجراي هوشمندانه آن،
شركت را از غرق شدن در روز مرگي نجات مي دهد وبا وسعت بخشيدن به افق هاي پيش رو وتدوين يك برنامه دراز مدت، توان رقابتي آن را افزايش مي دهد. مديريت استراتژيك به ساز مان اين امكان را مي دهد كه به شيوه هاي خلاق ونوآور عمل كند.
اهميت مديريت استراتژيك (فصل اول)
مديران انواع سازمان ها اعم از كسب و كار هاي كوچك خانوادگي،موسسات كار آفرين در حال رشد، سازمان هاي غير انتفاعي، وشركت هاي چند مليتي پيشرو جهان بايد به سه سوال پاسخ دهند .
اين سه سوال مهم عبارت اند از:
در حال حاضر در كجا قرار داريم؟
كجا
مي خواهيم برويم؟
چگونه مي خواهيم به آن جا برسيم؟
از طريق بررسي عملكرد مالي و جايگاه فعلي شركت در بازار،قوت وتوانمندي منابع آْن،ضعف هاي رقابتي آن،و شرايط در حال تغيير صنعت كه احتمالا بر شركت تاثير خواهدداشت،سوال"در حال حاضر در كجا قرار داريم؟"پاسخ داده مي شود.
پاسخ سوال"كجا مي خواهيم برويم؟"به چشم انداز مديريت در مورد جهت آتي شركت بستگي دارد.
پاسخگويي به سوال"چگونه مي خواهيم به آن جا برسيم؟"نيز جزء مسئوليت هاي مديريت است.مديريت هنگام تصميم گيري در مورد اين كه كجا مي خواهيم برويم؟،بايد يك استراتژي را تدوين كند و به مرحله اجرا بگذارد كه شركت را در جهت مشخص شده حركت دهدوبه سطوح عملكرد استراتژيك و مالي برساند.نكته مهمي كه بايد تشخيص داده شود،اين است كه هر فعاليت دخيل در ارائه كالا يا خدمات يك شركت بايد به وسيله تفكر استراتژيك راهنمايي شود.
فرآيند مديريت استراتژيك (فصل دوم )