منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان با روش تدریس

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان با روش تدریس

اقدام پژوهی درمورد رفتارهای نامطلوب دانش آموزان در کلاس

اقدام پژوهی درمورد رفتارهای نامطلوب دانش آموزان در کلاس

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان سوم راهنمـایی

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان سوم راهنمـایی

تجربیات مدون نظم و انضباط

تجربیات مدون نظم و انضباط

گروه محصول -> روانشناسی،علوم تربیتی، مشاوره

دانلود مقاله فرش‌ دستبافت‌



قیمت: ۵۰۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 39     کد محصول :2836      حجم فایل:30,31 KB      نوع فایل :rar



 

فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از متن فایل  :

مقدمه‌:

فرش‌ دستبافت‌ ايران‌ طي‌ سالهاي‌ اخير به‌ سبب‌ نقش‌ قابل‌ ملاحظه‌اي‌ كه‌ در ايجاد اشتغال‌، كسب‌ درآمد ارزي‌ براي‌ كشور و معرفي‌ ذوق‌، احساس‌ و استعدادي‌ كه‌ بافندگان‌ هنرمند ما به ‌جهانيان‌ داشته‌اند مورد توجه‌ شديد قرار گرفته‌ است‌.لذا در اين‌ راستا رمز ماندگار شدن‌ فرش‌ بافي‌ در جامعه‌ طي‌ قرون‌ متمادي‌ آن‌ است‌ كه ‌هنرمندان‌ فرشباف‌ ما هنگام‌ بوجود آوردن‌ يك‌ تخته‌ فرش‌ نفيس‌، دنيائي‌ از ذوق‌ و احساي‌ را با سرپنجه‌هاي‌ طلائي‌ خويش‌ ابداع‌ مي‌كنند و تار و پود زندگي‌ خود را با آنچه‌ كه‌ مي‌بافندپيوند مي‌زنند و شاهكار هنري‌ را خلق‌ مي‌كنند تا مصاديق‌ هنر نزد ايرانيان‌ است‌ و بس‌ راهمچنان‌ در جهان‌ هويدا سازند و آن‌ را حفظ نمايند.

تاريخچه‌ :

واژه‌ قالي‌:

در نوشته‌هاي‌ بازمانده‌ از زبان‌ پهلوي‌ براي‌ قالي‌ نفيس‌ واژه‌ (بپ‌) يا (بوپ‌) و براي‌ فرش‌ ونمد واژه‌ (نمت‌) و براي‌ فرش‌ جامه‌ و بستر واژه‌ (ويسترگ‌) آمده‌ است‌ كه‌ واژه‌ اخير از(وبسترتن‌) به‌ معني‌ گستردن‌ مي‌آيد.(1)معناي‌ (بوپ‌) در لغتنامه دهخدا چنين‌ آمده‌ است‌ (فرش‌ و بساط خانه‌... فرشي‌ كه‌ آن‌ راانبوب‌ نيز مي‌گويند در ارمني‌، بوب‌ و در پهلوي‌ بوپ‌(2)در تاريخ‌ طبري‌ از ابوجعفر طبري‌ (حدود 310-226 ه' ق‌) و ترجمه‌ و تأليف‌ ابوعلي‌ محمدبلعمي‌ (352 ه' ق‌) واژه‌ بساط مترادف‌ فرش‌ آمده‌ است‌ و آنجا كه‌ فرش‌ بهارستان‌ سخن‌مي‌رود كه‌ در حمله‌ اعراب‌ به‌ كاخ‌ تيسفون‌ بدست‌ آمده‌ چنين‌ آمده‌ «بساطي‌ يافتند از ريب‌،شصت‌ ارش‌ اندر شصت‌ ارش‌»در معجم‌البلدان‌ از ياقوت‌ حموي‌ (اوايل‌ قرن‌ 7 ه' ق‌) و نزهه‌القلوب‌ حمدالله‌ مستوفي‌ (750 ه'ق‌) از قول‌ ابوعون‌ صاحب‌ كتاب‌ الزيج‌ چنين‌ آمده‌ است‌.در قالي‌ قلا فرشي‌ بافته‌ مي‌شود كه‌ آن‌ را قالي‌ مي‌نامند و قالي‌ نسبت‌ اختصاري‌ است‌ به‌شهرقالي‌ قلا و قالي‌ قلا شهري‌ است‌ در ارمنستان‌ كبير...از عهد انوشيروان‌ كه‌ هنوزارمنستان‌ بدست‌ ايرانيان‌ بود تا اسلام‌ آمد... (ارميينانس‌) يكي‌ از مردم‌ ارمنستان‌ زمام‌حكومت‌ را در دست‌ گرفت‌ پس‌ از وي‌ زني‌ به‌ حكومت‌ رسيد به‌ نام‌ (قالي‌) و شهري‌ آن‌ را (قالي‌قلا) ناميد كه‌ به‌ معناي‌ احسان‌ قالي‌ است‌.(3) كارشناسان‌ و محققان‌ ديگري‌ واژه‌ قالي‌ راازقالين‌ مي‌دانند در مراكز مختلف‌ با لهجه‌ها و گويش‌هاي‌ محلي‌ به‌ گونه‌هاي‌ مختلفي‌ چون‌ كالي‌و كالين‌ به‌ كار مي‌رود.(4)

 

مقاله فرش‌ دستبافت‌

سابقه‌ قالي‌ بافي‌

سابقه‌ فرش‌ را در جهان‌ مي‌توان‌ به‌ آغاز تمدن‌ بشري‌ مربوط دانست‌ يعني‌ از زماني‌ كه‌انسان‌ دانست‌ روي‌ زمين‌ سرد و ناهموار نمي‌تواند زندگي‌ كند بنابراين‌ از پوست‌ حيوانات‌شكار شده‌ و سپس‌ از پشم‌ و موي‌ حيوانات‌ براي‌ نرم‌ كردن‌ محل‌ زندگي‌ خود بهره‌ گرفت‌. پس‌از فراگيري‌ روش‌ تنيدن‌، تهيه‌ حصير و بورپا آغاز روش‌ بافندگي‌ بود، كه‌ توسط انسانهاي‌قديم‌ به‌ كار رفت‌ از بافت‌ نخستين‌ قاليچه‌ها و اينكه‌ چه‌ قومي‌ در ابتدا به‌ اين‌ كار مبادرت‌ كرده‌اطلاع‌ موثقي‌ در دست‌ نيست‌، زيرا قاليچه‌ها به‌ لحاظ ساختار طبيعت‌ شان‌ در اثر نفوذ رطوبت‌و حشرات‌ آسيب‌ مي‌بينند و نابود مي‌شوند.قطع‌ يقين‌ بايد فرشبافي‌ را فرآيند و سير تكامل‌ بافندگي‌ و هنر نساجي‌ دستي‌ ايرانيان‌ عهد قديم‌ دانست‌ چرا كه‌ با مطالعه‌ روي‌ نقوش‌يها برروي‌ سنگها حك‌ شده‌ است‌. مي‌توان‌ به‌پيشرفت‌ اين‌ فن‌ در ميان‌ انسانهاي‌ عصر حجر پي‌ برد.مرتضي‌ رواندي‌ در كتاب‌ اجتماعي‌ به‌ نقل‌ از تاريخ‌ تمدن‌ ويل‌ دورانت‌ مي‌نويسد(ج‌ 7 ص‌62)انسان‌ پس‌ از ساختن‌ سوزن‌ و سنجاق‌، به‌ كار بافندگي‌ پرداخت‌ و چون‌ به‌ اين‌ قانع‌ نبودكه‌ با پوست‌ حيوانات‌ خود را بپوشاند و يا با پشم‌ گوسفند و الياف‌ گياهان‌ لباسهايي‌ براي‌خود تهيه‌ نمايد... رفته‌ رفته‌، اليافي‌ كه‌ به‌ كار مي‌برده‌ نازكتر و ظريفتر شده‌ و حالت‌ رشته‌ نخ‌را پيدا كرده‌ و در اين‌ هنگام‌ است‌ كه‌ بافندگي‌ از مهمترين‌ هنرهاي‌ مخصوص‌ زنان‌ گرديده‌است‌، دوكها و ماسوره‌هايي‌ كه‌ در ميان‌ آثار عصر حجر به‌ دست‌ آمده‌، به‌ خوبي‌ نشان‌ ميدهد كه‌ صنعت‌ عظيم‌ بافندگي‌ ريشه‌ بسيار دوري‌ دارد. همين نويسنده‌ در بخش‌ ديگر از تاريخ‌طبري‌ نقل‌ مي‌كند «... و چون‌ خدابرهنگي‌ آدم‌ و حوا را بديد، بفرمود تا يك‌ گوسفند از هشت‌جفتي‌ كه‌ از بهشت‌ فرود آورده‌ بود بكشند و او گوسفند بگرفت‌ و بكشت‌ و پشم‌ آن‌ را برداشت‌و با حوا ببافتند. آدم‌ براي‌ خود جوبه‌اي‌ و حوا براي‌ خود پيراهن‌ و روسري‌ كرد و آن‌ رابپوشيدند.(5)

 

فهرست‌ مطالب‌

 

عنوان                                                                                                                                        ‌صفحه‌

مقدمه‌............................................................................................................................................ 1

تاريخچه‌........................................................................................................................................ 4

سابقه‌ قالي‌ بافي‌............................................................................................................................... 7

تاريخچه‌ كوتاهي‌ از صنعت‌ فرش‌ ايران‌................................................................................................ 9

جايگاه‌ فرش‌ در اقتصاد ملي............................................................................................................... 11

اشتغالزائي‌ صنعت‌ فرش‌..................................................................................................................... 13

فرش‌ بافي‌ در قزوين‌........................................................................................................................ 15

كارخانه‌ها و كارگاههاي‌ فرشبافي‌ قزوين‌................................................................................................ 16

هنرمندان‌ قاليباف‌............................................................................................................................ 20

سبك‌، رنگ‌، نقشه‌ در فرش‌ قزوين‌.................................................................................................... 21

نقشه‌ شاه‌ عباسي‌........................................................................................................................... 21

الف‌ ـ شاه‌ عباسي‌ افشان‌................................................................................................................. 22

ب‌ ـ شاه‌ عباسي‌ لچك‌ ترنج‌............................................................................................................. 22

ج‌ ـ نقش‌ شاه‌ عباسي‌ (جانوري‌)....................................................................................................... 33

د ـ شاه‌ عباسي‌ (طره‌ دار)................................................................................................................ 23

ه ـ شاه‌ عباسي‌ شيخ‌ صفي‌............................................................................................................... 23

و ـ شاه‌ عباسي‌ تصرفي‌................................................................................................................... 44

نقش‌ بته‌اي‌ (ظل‌ السلطان‌)............................................................................................................... 25

نقشه‌ حاج‌ خانمي‌........................................................................................................................... 27

بحرانهاي‌ فرش‌ ايران..................................................................................................................... 28

مصاحبه‌........................................................................................................................................ 30

پيشنهادات‌.................................................................................................................................... 36

منابع‌ و ماخذ................................................................................................................................. 39

 

 

محصولات مرتبط
دانلود گزارش تخصصی درس تاریخ

دانلود گزارش تخصصی درس تاریخ

قیمت: 29,000 ريال کد فایل:32683
چکیده گزارش: از آنجا که آموزش و پرورش به عنوان یک سازمان مؤثر در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی یک جامعه نقش فعال دارد و تحقق نقش آن به وسیله مواد درسی مختلفی که در دوره‌های ابتدایی، متوسطه و آموزش عالی برای فراگیران در نظر گرفته شده است، امکان‌پذیر می‌شود و یکی از مواد درسی «تاریخ» است، از قرون گذشته تا به امروز برای تدریس تاریخ از روش‌های مختلف تدریس استفاده می‌شده است؛ از قدیم‌ترین روش یعنی رروش تدریس ـ سخنرانی تا...
تجربیات مدون نهضت سوادآموزی

تجربیات مدون نهضت سوادآموزی

قیمت: 69,000 ريال کد فایل:32381
مقدمه يكي از شرايط لازم براي رشد اقتصادي توانمند و پويا ، آموزش پايه فراگير است تجارب كشورهاي توسعه يافته در دهه هاي گذشته مبين اين امر است كه ارتباط معنا داري بين بهره وري اقتصادي و سرمايه گذاري در حوزه آموزش پايه وجود دارد ،آموزش بزرگسالان از جمله موضوعاتي است كه در كشورهاي پيشرفته پايه پيش نياز رشد اقتصادي شناخته شده است. در کشورهای صنعتی نظام تعليم و تربيت  را به منزله کارخانه ای تلقی می کنند که فراگيران مواد خام آن هستند....
گزارش تخصصی ریاضی اول ابتدایی

گزارش تخصصی ریاضی اول ابتدایی

قیمت: 29,000 ريال کد فایل:32244
چکیده گزارش: تحقیق حاضر مربوط به مسأله ی بی­علاقه­گی، بی­توجهی و غیر­فعال بودن اغلب دانش­آموزان درانجام فعالیت­های درس ریاضی و رضایت بخش نبودن نتایج آزمون های عملکردی آنان بوده و هدف از انجام این تحقیق، افزایش میزان علاقه­مندی دانش­آموزان دوره اول ابتدایی به درس ریاضی و انجام فعالیت­های آن دردرس مورد نظر بوده است. بر این اساس، پژوهشگر با استفاده از روش­های علمی به منظور کسب داده­های لازم، از منابع گوناگون...
تاثیر والدین بی سواد و کم سواد بر روند آموزش و یادگیری دانش

تاثیر والدین بی سواد و کم سواد بر روند آموزش و یادگیری دانش

قیمت: 39,000 ريال کد فایل:32049
دانلود گزارش تخصصی تاثیر والدین بی سواد و کم سواد بر روند آموزش و یادگیری دانش آموزان چکیده: بی سوادی در تمام ابعاد زندگی انسان می تواند تأثیر بسزایی داشته باشد، مخصوصاً در بهداشت، رشد اقتصادی، رشد فرهنگی، رشد و تربیت فرزندان، بی نظمی و ناهنجاری کودکان، رشد اشتغال و غیره مطالعات نشان داده است که هرچه آسیب های روانی بیشتر باشد،موقعیت اجتماعی شخص را پایین تر می آورد وعواملی چون فقر، بی کاری، تعداد فرزندان، اعتیاد، طلاق و … که همه...
نام ونام خانوادگي:


پست الکترونيکي:


عنوان:


پيام:


ارسال پيام به صورت شخصي
کد امنيتي:

برگزیده ها

  • 1
  • 2