منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان با روش تدریس

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان با روش تدریس

اقدام پژوهی درمورد رفتارهای نامطلوب دانش آموزان در کلاس

اقدام پژوهی درمورد رفتارهای نامطلوب دانش آموزان در کلاس

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان سوم راهنمـایی

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان سوم راهنمـایی

تجربیات مدون نظم و انضباط

تجربیات مدون نظم و انضباط

گروه محصول -> روانشناسی،علوم تربیتی، مشاوره

دانلود مقاله كودك‌آزاري



قیمت: ۴۵۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 50     کد محصول :2621      حجم فایل:21,33 KB      نوع فایل :rar



فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از مقاله  :

تعريف كودك‌آزاري

طبق تعريف سازمان بهداشت جهاني كودك‌آزاري عبارت است از:

آسيب يا تهديد سلامت جسم و روان و يا سعادت و رفاه و بهزيستي كودك به دست والدين يا افرادي كه نسبت به او مسئول هستند (آقابيگلولي 1380: 14).اما در اصطلاح متخصصين امر هرگونه آسيب جسمي يا رواني و سوء استفادة جنسي يا بهره‌كشي و عدم رسيدگي به نيازهاي اساسي افراد زير 18 سال توسط افراد ديگر، كودك‌آزاري تلقي مي‌شود. اگرچه در این تعريف تلاش شده تا همة وجوه و ابعاد آزار كودكان توضيح داده شود، اما در هر حال بسياري از مفاهيم مندرج در آن ممكن است در بين صاحب‌نظران اختلاف ‌برانگيز باشد.در واقع، تعاريف متعددي از آزار و خشونت با توجه به اهداف و كاربردهاي متنوع آن، ارائه ‌شده است. چنانچه انجمن روانپزشكي امريكا در چهارمين دفترچه راهنماي تشخيص و آماري اختلالات رواني (1994)، در فصلي تحت عنوان «ساير شرايطي كه ممكن است مورد توجه باليني قرار گيرد» كودك‌آزاري را مشتمل بر آزار جسمي و جنسي، بي‌توجهي به كودك و آزار عاطفي مي‌داند (مدني 1383: 20). در هر حال كودك‌آزاري طيف وسيعي از رفتارهاي آسيب‌رسان از قبيل عدم برآوردن نيازهاي اولية كودك، غفلت از مراقبتهاي بهداشتي، فقدان رشد كافي، تنبيه و بد رفتاري فيزيكي، سوء استفاده جنسي و سوء رفتار هيجاني و آزار رواني را شامل مي‌شود.

 

انواع كودك‌آزاري

الف) كودك‌آزاري جسمي

كودك‌آزاري جسمي عبارت است از حمله فيزيكي به كودك به طوري كه موجب درد، بريدگي، كبودي، شكستگي استخوان، و ساير جراحات و حتي مرگ كودك گردد.اشكال مختلف كودك‌آزاري جسمي شامل: شلاق زدن، بستن كودك، كوبيدن به ديوار، سوزاندن با آب جوش يا مايعات داغ و تكان دادن شديد مي‌باشد.اما در تعريف كودك‌آزاري جسمي نيز همانند تعريف خود كودك‌آزاري نظر واحدي وجود ندارد، در واقع تعاريف كودك‌آزاري جسمي عمدتاً تحت تأثير مسائلي نظير:

الف: قوانين و مقررات حقوقي مربوط به بزه‌ديدگي اطفال؛

ب: ارزشهاي فرهنگي خصوصاً در زمينة تربيت اطفال و تنبيه و مجازات آنان و استعدادهاي زيست‌شناختي قرار مي‌گيرند (مدني 1383: 21).

البته در كودك‌آزاري جسمي برخی خشونتهاي خانوادگي طبيعي قلمداد مي‌شود و لذا عده‌اي معتقدند در كودك‌آزاري جسمي بايد جداً این معيارهاي پذيرفته‌شدة اجتماعي مورد توجه قرار گيرد. در این صورت، اگر مقبوليت اجتماعي يك رفتار، ملاك تفكيك آزار يا عدم آزار محسوب شود، بايد تعريفي كاملاً نسبي و بومي از كودك‌آزاري ارائه داده شود.

 

ب) كودك‌آزاري جنسي

آزار جنسي، درگير نمودن كودك در فعاليتهايي است كه منجر به ارضاي جنسي افراد بزرگسال مي‌شود. مركز ملّي كودك‌آزاري، سوء استفاده جنسي را تماس‌ها يا تعاملات بين كودك و فرد بالغي مي‌داند كه كودك را به منظور تحريك جنسي مورد استفاده قرار داده است.

 

ج) كودك‌آزاري عاطفي

كودك‌آزاري عاطفي عبارت است از هرگونه رفتار نامناسبي كه بر عملكرد رفتاري، شناختي، عاطفي و جسمي كودك تأثير منفي داشته باشد. آزارهاي كلامي و غيركلامي، سرزنش يا تحقير، ناسزا گفتن، مسخره كردن، دست انداختن، مقررات و كنترل شديد و نامعقول، ترساندن مكرر كودك از تنبيه سخت بدني، انتظارات و برخوردهاي نامناسب با سن كودك، به خدمت گرفتن كودك در جهت ارضاي نيازهاي عاطفي خود و پاسخهاي رفتاري غيرقابل پيش‌بيني والدين كه باعث بي‌ثباتي و دگرگوني شناختي كودك مي‌شود، همه از مواردي است كه مي‌توان به عنوان نمونه ذكر كرد.

 

د) كودك‌آزاري ناشي از غفلت و مسامحه

غفلت يكي از شايع‌ترين انواع آزار كودكان است كه اغلب در خانواده‌هاي كم‌درآمد مشاهده مي‌شود:غفلت يا مسامحه عبارت است از عدم فراهم آوردن احتياجات غذايي، پوششي، مسكن، بهداشت و مراقبت طبّي و تحصيلي و سرپرستي طفل توسط والدين يا سرپرست طفل (جليلي 1374).به طور كلي، ناتواني يا غافل ماندن والدين از توجه و رسيدگي به نيازهاي هيجاني و عاطفي كودك مسامحة عاطفي ناميده مي‌شود.

دانلود مقاله كودك‌آزاري

علل كودك‌آزاري

كودك‌آزاري يك مسألة فرهنگي ـ اجتماعي ـ پزشكي است كه معمولاً چندين عامل به طور مشترك در بروز آن نقش دارد. عوامل مربوط به كودك‌آزاري را مي‌توان به سه گروه عمده تقسيم كرد: الف) علل رواني؛ ب) علل خانوادگي؛ ج) علل فرهنگي (آقا بيگلولي 1380: 33).

 

الف) علل رواني

اگرچه ممكن است چند كودك در يك خانواده مورد اذيت و آزار واقع شوند ولي گاهي يك كودك بيش از سايرين آزار مي‌بيند. خانواده‌هاي بسياري وجود دارند كه در آنها تنها يك كودك مورد سوء رفتار ديگران قرار گرفته و فرزندان ديگر كمابيش حمايت و محافظت شده‌اند. از این‌رو به نظر مي‌رسد احتمالاً برخی ويژگيهاي خاص رواني در كودكان آزارديده احتمال اعمال آزار نسبت به آنان را افزايش مي‌دهد.مطالعات نشان مي‌دهد كه به طور كلي سه گروه كودكان بيش از سايرين در معرض كودك‌آزاري قرار مي‌گيرند: كودكان غير طبيعي، كودكان دشوار، كودكان طردشده (مدني 1383: 87).

 

محصولات مرتبط
دانلود گزارش تخصصی درس تاریخ

دانلود گزارش تخصصی درس تاریخ

قیمت: 29,000 ريال کد فایل:32683
چکیده گزارش: از آنجا که آموزش و پرورش به عنوان یک سازمان مؤثر در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی یک جامعه نقش فعال دارد و تحقق نقش آن به وسیله مواد درسی مختلفی که در دوره‌های ابتدایی، متوسطه و آموزش عالی برای فراگیران در نظر گرفته شده است، امکان‌پذیر می‌شود و یکی از مواد درسی «تاریخ» است، از قرون گذشته تا به امروز برای تدریس تاریخ از روش‌های مختلف تدریس استفاده می‌شده است؛ از قدیم‌ترین روش یعنی رروش تدریس ـ سخنرانی تا...
تجربیات مدون نهضت سوادآموزی

تجربیات مدون نهضت سوادآموزی

قیمت: 69,000 ريال کد فایل:32381
مقدمه يكي از شرايط لازم براي رشد اقتصادي توانمند و پويا ، آموزش پايه فراگير است تجارب كشورهاي توسعه يافته در دهه هاي گذشته مبين اين امر است كه ارتباط معنا داري بين بهره وري اقتصادي و سرمايه گذاري در حوزه آموزش پايه وجود دارد ،آموزش بزرگسالان از جمله موضوعاتي است كه در كشورهاي پيشرفته پايه پيش نياز رشد اقتصادي شناخته شده است. در کشورهای صنعتی نظام تعليم و تربيت  را به منزله کارخانه ای تلقی می کنند که فراگيران مواد خام آن هستند....
گزارش تخصصی ریاضی اول ابتدایی

گزارش تخصصی ریاضی اول ابتدایی

قیمت: 29,000 ريال کد فایل:32244
چکیده گزارش: تحقیق حاضر مربوط به مسأله ی بی­علاقه­گی، بی­توجهی و غیر­فعال بودن اغلب دانش­آموزان درانجام فعالیت­های درس ریاضی و رضایت بخش نبودن نتایج آزمون های عملکردی آنان بوده و هدف از انجام این تحقیق، افزایش میزان علاقه­مندی دانش­آموزان دوره اول ابتدایی به درس ریاضی و انجام فعالیت­های آن دردرس مورد نظر بوده است. بر این اساس، پژوهشگر با استفاده از روش­های علمی به منظور کسب داده­های لازم، از منابع گوناگون...
تاثیر والدین بی سواد و کم سواد بر روند آموزش و یادگیری دانش

تاثیر والدین بی سواد و کم سواد بر روند آموزش و یادگیری دانش

قیمت: 39,000 ريال کد فایل:32049
دانلود گزارش تخصصی تاثیر والدین بی سواد و کم سواد بر روند آموزش و یادگیری دانش آموزان چکیده: بی سوادی در تمام ابعاد زندگی انسان می تواند تأثیر بسزایی داشته باشد، مخصوصاً در بهداشت، رشد اقتصادی، رشد فرهنگی، رشد و تربیت فرزندان، بی نظمی و ناهنجاری کودکان، رشد اشتغال و غیره مطالعات نشان داده است که هرچه آسیب های روانی بیشتر باشد،موقعیت اجتماعی شخص را پایین تر می آورد وعواملی چون فقر، بی کاری، تعداد فرزندان، اعتیاد، طلاق و … که همه...
نام ونام خانوادگي:


پست الکترونيکي:


عنوان:


پيام:


ارسال پيام به صورت شخصي
کد امنيتي:

برگزیده ها

  • 1
  • 2