فایل ورد قابل ویرایش
تعریف حسابداری دولتی :
فرآیند جمع آوری و ثبت و طبقه بندی و تلخیص و تفسیر و گزارش رویداد های بودجه ای و مالی دستگاههای اجرایی دولت جهت تصمیم گیری کنترل بودجه .
استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری دولتی :
دولت،مدیران مالی دستگاههای دولتی، مدیران کل دستگاههای دولتی، ذیحسابان خزانه ، دیوان محاسبات ،مجلس و عوام مردم
اصول حسابداری دولتی :
1- اصل لزوم رعایت حسابهای بودجه ای و دولتی
2- اصل استفاده از حسابهای مستقل
3- اصل تقدم قوانین و مقررات مالی هر کشور بر اصول پذیرفته شده حسابداری
4- اصل تامین اعتبار در ایجاد و تعهد
5- اصل استفاده از مبنای نیمه تعهدی و تعهدی تعدیل شده .
تفاوت های حسابداری دولتی و بازرگانی:
1- تفاوت در مبنای ثبت دارایی ها : در حسابداری بازرگانی دارایی های به محض تحصیل یا ایجاد بایستی در ترازنامه موسسه یا شرکت ثبت گردیده ، اما در حسابداری دولتی دارایی های به محض تحصیل یا ایجاد باید به حساب هزینه منظور و سپس در گروه حساب دارایی های منعکس می گردد.
2- در حسابداری بازرگانی چون هدف کسب درآمد و سود است صورت حساب سود وزیان تهیه می گردد ، اما در حسابداری دولتی صورتحساب « دریافت یا پرداخت به دولت » تهیه می گردد.
3- تفاوت در مبنای حسابداری : در حسابداری بازرگانی از مبانی تعهدی کامل استفاده میشود، اما در حسابداری دولتی از مبناهای دیگر ی مانند ، نیمه تعهدی و نقدی استفاده می گردد .
4- تفاوت در شخصیت حسابداری : در حسابداری بازرگانی هر موسسه خود یک شخصیت حسابداری است ، اما در حسابداری دولتی هر حساب مستقل خود یک شخصیت حسابداری است .
تعریف حساب مستقل :
یک واحد حسابداری که روییداد های مالی و بودجه ای یک موسسه دولتی درآن ثبت و نگهداری می گردد برای ایجاد هر حساب مستقل 2 شرط لازم است :
1- وجود منابع کافی (منابع مالی ) برای انجام فعالیت ها و رویداد ها
2- وجود سیستم حسابداری دوطرفه برای ثبت رویداد ها
انواع حسابهای مستقل در حسابداری دولتی به شرح ذیل می باشد :
1- حساب مستقل عمومی (وجوه عمومی ) :
این حساب جهت ثبت و نگهداری رویداد ها ی مربوط یه دریافت ها و پرداختهای دولت است که از طریق
خزانه داری کل صورت می گیرد .
2- حساب مستقل وجوه جاری (هزینه ای ) :
جهت رویداد های مالی و بودجه ای مربوط به اعتبارات مصرفی دستگاههای اجرایی دولت مورد استفاده قرار
می گیرد .
""" منظور از وجوه جاری یا هزینه ای : وجوهی هستند که برای انجام فعالیت های مستمر و پیوسته و ضروری دستگاهای اجرایی مصرف می شود . مانند : هزینه های حقوق ، مزایای کارکنان و سوخت ، آب ، برق و ......"""
3- حساب مستقل وجوه درآمد اختصاصی :
منظور از وجوه اختصاصی درآمدهایی هستند که برخی دستگاههای اجرایی دولتی به موجب قانون جهت انجام مصارف از پیش تعیین شده وصول کرده و هزینه می کنند بنابراین حسابهای مربوط به فعالیتهای
این گونه در آمد های در حساب مستقل وجوه اختصاصی ثبت و نگهداری می شود .
تفاوت در آمد عمومی و درآمد اختصاصی:
در آمد های عمومی به صورت تخمینی در بودجه پیش بینی می شوند و دستگاههای وصول کننده می توانند به میزان کمتر و یا بیشتر از مبالغ پیش بینی شده در قانون بودجه وصول کنند و میزان نحوه ی مصرف آنها از قبل مشخص نبوده و محدود به هزینه ی خاصی نمی باشد و ودر خزانه تحت عنوان در آمد عمومی نگهداری می گردد ، اما در آمد های اختصاصی قبل از وصول دستگاه اجرای وصول کننده درآمد ها و میزان وصول آنها باید برابر میزان تعیین شده در قانون بودجه باشد و در خزانه تحت عنوان در آمد اختصاصی نگهداری می شود .
4- حساب مستقل وجوه امانی :
وجوهی هستند که بصورت امانت در خزانه ی عمومی دولت نگهداری می شود و روییداد های مالی مربوط به دریافت و پرداخت و نحوه ی استرداد آنها در این نوع حساب ثبت و نگهداری می شود شامل موارد ذیل است :
4- 1) حساب مستقل وجوه سپرده : ماننده ضمانت نامه های بانکی که جهت شرکت در مناقصه ، مزایده و یا تضمین های حسن انجام کار برای پروژه های عمرانی بکار برده می شود
4 -2) حساب مستقل وجوه بازنشستگی : حقوق بازنشستگان
4 -3) حساب مستقل وجوه موقوفه : هدایا و کمکهای بخش خصوصی به دولت
5- حساب مستقل وجوه عمرانی (سرمایه ای ):
این حساب مربوط به ثبت و نگهداری رویداد های مربوط به طرح و پروژه های عمرانیست که عمر مفید آنها بیش از یکسال مالی است مانند : احداث ساختمان ها و یا خرید تجهیزات و تاسیسات .