فایل ورد قابل ویرایش
مقدمه
مقالات متعددي به بحث در مورد تعيين مقدار رزرو در سيستمهای سنتي و تجديد ساختار پرداختهاند كه در این فصل به مرور و بررسی چند مقاله و مطالعه انجام شده در این زمینه پرداخته میشود. نحوه تهیه میزان بهینه رزروگردان در سیستم قدرت سنتی و یا تجدید ساختار شده ، چگونگی قیمتگذاری کالای رزرو در بازار رزرو ، تقسیم رزرو از قبل مشخص شده مثلا با استفاده از شاخص قطعی ، بین واحدهای تولیدکننده این کالا ، طراحی و ارائه یک مدل مطلوب برای راهاندازی بازار رزرو در سیستم و چگونگی قیمت دادن و شرکت در بازار رزرو ازجمله موارد و زمینههای کاری در بحث رزرو و سرویسهای جانبی میباشند. در ذيل به چند مورد از موضوعات مطرح شده در فوق اشاره ميشود.
2-2- مروری بر مطالعات انجام شده
در [1] مقدار بهینه رزرو مورد نياز بهرهبرداري با توجه به آنالیز هزينه- سودآوري تغيير مينمايد. سودآوري رزرو بهوسيله كاهش در انرژي مورد انتظار تغذيه نشده (EENS) ارزيابي ميشود.
هزينه رزرو پولي است كه مصرفكننده بابت تهيه رزرو ميپردازد و به مدل پرداخت رزرو در بازار بستگي دارد. دو نوع مدل پرداخت در بازار وجود دارد:
· مدل پرداخت يكنواخت و تعيين قیمت تسویه بازار( (MCP
· مدل پرداخت برمبنای پیشنهاد (PAB)
در اين مقاله جهت تعیین مقدار رزرو بهينه در سیستم بايد اين رزرو تابع هدفي كه سودآوري جامعه را ماكزيمم مينمايد و يا هزينه جمعی كل جامعه را مينيمم مينمايد، را ارضا نمايد. درنتيجه در اين مقاله تهيه رزرو تا جايي ادامه مييابد كه سود حاصل شده از تهيه رزرو (كاهش انرژي مورد انتظار تغذيه نشده) بيشتراز هزينه تهيه رزرو باشد.
- نتیجه گیری
در این فصل به مروری بر کارهای انجام شده در زمینه تعیین میزان بهینه رزرو در سیستم سنتی و رقابتی پرداخته شده است. بیشتر مقالات ارائه شده در زمینه تعیین رزرو در سیستم رقابتی و تجدید ساختار شده از کلیات مطرح شده تعیین رزرو درمحیط سنتی استفاده مینمایند. همچنین مشخص شدهاست که سرویسهای جانبی در محیط سنتی نیز بهنوعی موجود بودهاند و این کالاها ماحصل تجدید ساختار در سیستم قدرت نمیباشند و لیکن با ایجاد محیط جدید و رقابتی در سیتم قدرت این نوع کالاها از درجه اهمیت و اعتبار خاصی برخوردار شدهاند. همچنین یکی از تاثیرات تجدید ساختار بر روی معاملات این نوع کالاها این بوده است که در محیط سنتی این نوع کالاها بهشکل متمرکز و یکجا فراهم میشوند اما در محیط جدید این خریداران این کالاها میباشند که در یک بازار رقابتی و بسته به میزان نیازشان این کالاها را تهیه مینمایند.