فایل ورد قابل ویرایش
E-learning چيست ؟
E-learning يا آموزش مجازي به کليه مطالب آموزنده اي که از طريق اينترنت ارائه مي شود گفته مي شود.
E-learning بهترين تعريف براي ارائه آموزش ها و باز آموزيها از طريق اينترنت مي باشد.
E-learning مي تواند از طريق يک اينترانت ، اکسترانت (Extra Net) و يا از طريق اينترنت ارائه گردد.
در طول يک دوره مدير دوره ( Administrator ) مي تواندوضعيت دانشجو ها را پيگيري کند و يا با استفاده از LMS نسبت به مديريت مطالب درسي اقدام کند و با هزينه بسيار اندکي نسبت به به روزرساني سيستم اقدام کند . اين در حالي است که دانشجو فقط در پشت ميز خود در منزل قرار مي کيرد و هيچ ارتباط مستقيمي با مدير ندارد .
تبيين و معرفی برخی مفاهيم بنيادی در بحث آموزش الکترونيکی :
1. تعريف مشخصي از واژه هاي خارجي Education، Training و Learning چيست؟
· به نظر من نزديكترين معني براي واژه Education، تحصيلات / آموزش از نوع آكادميك مي باشد كه به بررسي و شناخت علوم، چرائي اثر و ادله آنها پرداخته مي شود. از سويي ديگر، نزديكترين معني براي Training، تربيت / آموزش از نوع غير آكادميك است كه هدف از انجام آن، چگونگي كاربرد دانش خاص مي باشد. اين عمل باعث افزايش مهارت و شايستگي افراد مي شود اما Learning، به معني فرايند يادگيري است كه در هر دو مورد فوق مصداق دارد.
2. تعريف مشخصي از آموزش الكترونيكي چه مي باشد؟
· به نظر من آموزش الكترونيكي به سيستمي اتلاق مي گردد كه بر پايه بكار گيري بهينه از فناوري اطلات و ارتباطات (ICT) بنا نهاده شده باشد و در نتيجه بتواند از طريق كانالهاي مختلف – نظير اينترنت و يا اينترانت – امكان اتصال از راه دور و بهره مندي از سيستم هاي آموزشي مدرن و خدمات مربوطه را فراهم سازد؛ بطوريكه از يكسو دانش پژوهان بتوانند در هر زمان و مكان دلخواه به كمك رايانه و شبكه هاي ارتباطي از اين نوع امكانات استفاده نمايند و از سوي ديگر، مدرسين قادر به هدايت و راهنمايي آنان از راه دور، باشند.
3. با توجه به عرضه دروس الكترونيكي، ماهيت كلاس درس و محيط آموزشي به چه صورتي در آمده است؟
· در روش جديد، دانش پژوهان در يك كلاس مجازي ثبت نام و شركت مي نمايند و به كمك امكاناتي كه ذكر شد، با اساتيد و همكلاسان خود ارتباط بر قرار مي نمايند. در هر حال، تجمع كلاسهاي مجازي باعث ايجاد مدرسه مجازي شده و اين امر لزوم وجود مديريت مدرسه مجازي را ايجاب مي نمايد.
4. آيا اجزاء ديگري نيز در رابطه با موضوع فوق وجود دارند؟
· آموزش الكترونيكي سيستمي است با تمام مشخصات مربوط به خود. لذا، با استفاده از يكپارچگي و ارتباط مابين قسمتهاي تشكيل دهنده آن، ساير اجزاء را مي توان به شرح ذيل عنوان نمود:
از نقطه نظر عناصر (Objects) دخيل در اين امر، موضوع تامين نيازمنديهاي دانشجو، استاد، منابع تامين كننده دوره ها و يا رشته هاي آموزشي، منابع اصلي عرضه كننده دوره ها (مدارس مجازي)، منابع فرعي عرضه كننده دوره ها (افراد و يا موسسات وابسته)، نمايندگان وابسته به منابع عرضه كننده اصلي و يا فرعي، ستاد مالي و ستاد پشتيباني مطرح مي باشد كه هر يك به صور مختلف قابل تعريف است. بديهي است كه جهت پاسخگويي به چنين نيازمنديهايي، فرآيند نرم افزاري مورد نياز مي بايست از مجموعه اي از سيستم ها و زير سيستم هاي ماژولاري تشكيل گردد كه در نتيجه تلفيق آنها با يكديگر، به اين مهم به نحو مطلوبي پرداخته شود. علاوه بر آن، به ابزارهاي نرم افزاري جانبي متعددي در اين زمينه - مانند درس ساز - نيز نياز است. اما آنچه كه باعث ماهيت بخشيدن به كل سيستم مي گردد، تركيب بخش نرم افزاري طرح با بسترهاي سخت افزاري و مخابراتي آن مي باشد كه ويژگيها و امكانات خاص خود را مي طلبد. براي مثال، انتخاب سرورهاي لازم و توپولوژي مربوط به سايت Hosting (شامل Gateway اينترنتي، سوئيچ هاي مربوطه، بخشهاي حفاظتي، كنترل اطلاعات، مديريت شبكه، كنترل ترافيك، كشينگ و غيره).
آموزش الکترونيکی يک نياز يا يک فانتزی:
با توجه به گسترش اينترنت و همگاني شدن آن فرصتي پديد آورده است كه همگان بتوانند بصورت ارزان و بدون محدوديت زماني و مكاني از اين رسانه استفاده نمايند. يكي از موارد استفاده از اينترنت كه در حال حاضر به سرعت در حال عموميت يافتن است، آموزش مجازي است. با تغيير شرايط فرهنگي و اجتماعي و گسترش امكانات، بسياري از افراد علاقهمند به استفاده از كلاسهاي مجازي ميباشند كه علت آن نيز شرايط مناسب چنين كلاسهايي در مقابل كلاسهاي سنتي است. برخي از محدوديتهاي كلاسهاي سنتي عبارتند از: هزينههاي زياد، در دسترس نبودن امكانات و معلم براي همه نقاط، محدوديت زماني و مكاني برگزاري كلاس، محدوديت تعداد دانشآموزان استفاده كننده از كلاس. در مقابل كلاسهاي سنتي كلاسهاي مجازي آموزشي وجود دارد كه داراي مزاياي فراواني است كه برخي از آنها به شرح زير است: امكان استفاده از كلاس در هر زمان و هر مكان، امكان برگزاري و تكرار كلاس به تعداد دفعات دلخواه، امكان بهره گيري از كلاس اساتيد مجرب از هر نقطه دنيا.
با تغييرات تكنولوژيكي سريع سيستمهاي آموزشي، جهان دچار چالش ميشود و سعي در آماده كردن فرصتهاي آموزشي با صرف كمترين بودجه را دارد. در پايهايترين سطح آن، آموزش از راه دور اتفاق ميافتد. اين برنامهها شانس دومي را براي تحصيلات دانشگاهي بزرگسالان فراهم ميكند. در ضمن، كاركنان استخدامي كه از نظر زماني و مكاني امكان انطباق با مقررات آموزشي سابق را ندارند، ميتوانند با اين سيستم به فراگيري بپردازند.
آموزش از راه دور در واقع تازهترين تلاشهاي متخصصان براي پاسخگويي به نيازهاي آموزشي كساني است كه شايستگي استفاده از تحصيلات را دارند ولي تحت فشار موانعي چون وقت، محدوديت مكان، معلوليت جسمي و يا مسؤليتهاي شخصي و حرفهاي -كه دانشآموزان آموزش رايج با آن مواجه نيستند- قرار گرفتهاند.
آموزش از راه دور با ابزارها و روشهاي مختلفي برگزار ميشود كه برخي از آنها به شرح زير است:
· آموزشهاي مكاتبهاي از طريق پست
· آموزش از طريق دستگاههاي گيرنده و فرستنده راديويي
· آموزش از طريق تلويزيون
· آموزش از طريق CDهاي آموزشي
· آموزش از طريق اينترنت
در تمامي موارد گفته شده موارد مشترك زير وجود دارد كه پايههاي آموزشهاي از راه دور است:
· جدايي معلم و دانشآموز در خلال فرايند آموزش.
· بكاربردن رسانهها براي مرتبطكردن معلم و دانشآموز و انتقال محتواي درسي
· فراهمآوري ارتباطات دوطرفه بين معلم، موسسه آموزشي و دانشآموز.
· جدا كردن معلم و دانشآموز در مكان و زمان.
· كنترل ارادي يادگيري كه اين كنترل بيشتر توسط دانشآموزان نسبت به معلم انجام ميگيرد.
از ميان ابزارهاي يادشده، رايانه و اينترنت جايگاه خاصي را در آموزش پيدا كرده است. اينترنت با دارا بودن قابيلتهاي گوناگون ارايه متن، گرافيك، صدا و تصوير براي آموزشي بسيار مناسب ميباشد. اينترنت اولين رسانهاي است كه مخاطبان ميتوانند خود ارايه كننده مطلبي باشند و بر روي رسانه خود تاثير بگذارند. اينترنت يك رسانه واكنشي است و اين قابيلت آن در آموزش بسيار كاربرد دارد. با بررسي ابزارهاي ديگر آموزش از راه دور مانند پست، تلفن و راديو و تلويزيون و مقايسه آنها با اينترنت مشاهده ميشود كه قابليت واكنش در اينترنت نسبت به ديگر ابزارهاي كمك آموزشي بسيار بالاتر است و شايد به خاطر همين قابليت باشد كه بسياري از كشورها به فكر راه اندازي مدارس مجازي افتادهاند. اين مدارس جهت آموزش افراد، بدون حضور در كلاس درس از طريق اينترنت در نظر گرفته شدهاند.
در آموزش از راه دور از طريق اينترنت، تعليم گيرنده و تعليم دهنده دور از هم هستند و بستر ارتباطي آنها اينترنت است. در سادهترين شكل اين نوع آموزش، از پست الكترونيكي براي برقراري ارتباط استفاده ميشود. در حالت پيشرفتهتر مدرسهاي با عنوان مدرسه مجازي وجود دارد كه در آن تعدادي مدرس وجود دارد كه دروس خود را براي يادگيرندگان ارائه ميكنند. در اين نوع مدارس، همانند مدارس سنتي مفاهيمي چون، ثبت نام، شركت در كلاس، برگزاري امتحان، صدور گواهينامه و مدرك تحصيلي، شركت در جلسات گفتگوي اينترنتي و كتابخانه وجود دارد.
فایل ورد قابل ویرایش