پژوهش نشان داده است که عامل بسیاری از موارد اضطراب در دانش آموزان در جو عمومی مدرسه و کلاس درس است که با اصلاح روش تدریس، در ارزیابی و ارزشیابی قابل تضعیف میباشد.
و اما پژوهش حاضر در مورد محمد دانش آموز پایه سوم راهنمایی است که دچار اضطراب در کلاس و به خصوص در درس حرفه و فن است که پس ازبرخورد با این مسئله به جمع آوری اطلاعات از منابع گوناگون و استفاده از تجربیات افراد متخصص پرداخته و بعد آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و سپس با ارائه راه حلهایی به بهبود و کاهش اضطراب او پرداختم.
کلید واژه: اضطراب – نگرانی – دانش آموز - پایه سوم راهنمایی
اختلالات رفتاری و عاطفی دانش آموزان از مواردی است که در سالهای اخیر، مورد توجه خاص دبیرین و اولیاء تعلیم و تربیت قرار گرفته است، توجه ویژه به این مشکلات رفتاری و عاطفی از این جهت مهم است که توجه نکردن به آن و گسترش یافتن این مشکلات در کلاسهای درسی مانعی در جهت رسیدن به اهداف آموزشی و تربیتی در مدرسه و کلاس است.
ضمن این که موجب میشود دبیران در کلاس درسی دچار مشکل شوند و باعث افت در عملکرد تحصیلی دانش آموزان نیز شود. اضطراب به عنوان یک مسأله شایع، حداقل به طور خفیف در اغلب دانش آموزان و نوجوانان به چشم میخورد.
بروز آن در مرحله حاد و شدید همراه با علایم و نشانههایی چون دلهره، بی قراری، بی خوابی، عصبانیت، تشویش و نگرانی و گوش به زنگ بودن، اشکال در تمرکز حواس، احساس خستگی، تپش قلب و تنگی نفس، تغییر رنگ چهره و اندامها، استرس، اختلال در فشار خون، تعریق سرد و گرم اندام، خیال پردازی، کابوس در خواب و بیداری و ... است.
علل بروز آن نیز معمولاً کاهش مناسبات و ارتباطات عاطفی و عدم احساس امنیت، شرایط ناگوار زندگی ماشینی و عدم ایجاد ارتباط همگن با آن، بروز مسائل، اختلافات و مشکلات خانوادگی، نگرانی از آینده شغلی و تحصیلی، فقدان اعضای خانواده، کم توجهی به مسائل دینی و معنوی. عدم آمادگی در مواجه با خطر احتمالی از قبیل بیماری، فوت، حادثه ناگوار جنگ و سیل و زلزله، برای خویش و نزدیکان، نحوة کسب آموزشهای تربیتی غلط در چگونگی برخورد با اضطراب است.
اینجانب منوچهر بدیع دامنگیر، دارای مدرک لیسانس حرفه و فن، مدت 19 سال سابقه خدمت در نظام مقدس آموزش و پرورش را دارم. پژوهش حاضر مربوط به دانش آموزان آموزشگاه امیرکبیر شهرستان علی آبادکتول میباشد.
محمد دانش آموز پایهٔ سوم راهنمایی آموزشگاه امیرکبیر میباشد. محمد دارای قدی متوسط و اندامی ظریف است، مذهب او شیعه و در خانوادهٔ چهار نفری زندگی میکند. محمد فرزند سوم خانواده است. محمد در کلاس تقریباً کم حرف و آرام است و هیچ ذوقی در کلاس برای یادگیری مراحلل تمرینات نشان نمیدهد و گاهی آنقدر با اضطراب با شرایط مواجه میشود که باعث اختلال و عدم توجه دیگران و حتی اضطراب دیگران هم میشود.. معمولاً حرفهایش و ظاهرش هم نوعی با نا خوشنودی و استرس همراه است. با مشاهدهٔ رفتار او و با توجه به تأثیر رفتارش در کلاس و اهمیت درس حرفه و فن در جامعهٔ کنونی بر آن شدم تا علل بروز این رفتارها را بیابم و برای بهتر شدن وضعیت او راه کارهایی طراحی کنم