منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان با روش تدریس

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان با روش تدریس

اقدام پژوهی درمورد رفتارهای نامطلوب دانش آموزان در کلاس

اقدام پژوهی درمورد رفتارهای نامطلوب دانش آموزان در کلاس

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان سوم راهنمـایی

اقدام پژوهی تغيير رفتارهای نامناسب دانش آموزان سوم راهنمـایی

تجربیات مدون نظم و انضباط

تجربیات مدون نظم و انضباط

گروه محصول -> روانشناسی،علوم تربیتی، مشاوره

مقاله رابطه باورهای معرفت شناختی و پيشرفت تحصيلي ریاضی



قیمت: ۴۹۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 40     کد محصول :3223      حجم فایل:39,66 KB      نوع فایل :rar



فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از متن فایل  :

چکیده

      هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ميان باورهای معرفت شناختی و پيشرفت تحصيلي ریاضی با توجه به نقش واسطه ا‍‍ ی اهداف پيشرفت ، خودکارآمدی ریاضی و درگیری شناختی به روش تحليل مسير است. برای اين منظور 473 نفر از دانشجویان رشته های علوم پایه(283 دختر و190پسر) دانشگاه پیام نور استان فارس به روش نمونه گيری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به پرسشنامه ای متشکل از خرده مقياس های باورهای معرفت شناختی، اهداف پيشرفت، خودکارآمدی ریاضی، راهبردهای شناختی و فراشناختی پاسخ دادند. نمره درس ریاضی 2 نیز بعنوان شاخص پیشرفت تحصيلی ریاضی  منظور شد. نتایج پژوهش بطور کلی نشان داد که اهداف پیشرفت، خودکارآمدی ریاضی و درگیری شناختی نقش واسطه ای معناداری را در سطح 05/0>p در میان باور به ثابت بودن توانایی، باور به ساده بودن دانش،  باور به قطعی بودن دانش و پیشرفت تحصیلی ریاضی ایفا می کنند ولی نقش واسطه ای این متغیرها در میان باور به سریع بودن یادگیری و پیشرفت تحصیلی ریاضی مورد تایید قرار نگرفت.

کليدواژه ها: باورهای معرفت شناختی، اهداف پيشرفت، خودکارآمدی ریاضی، درگيری شناختی، پيشرفت تحصيلی ریاضی.

 

 

·        مقدمه

در عصر کنونی که رشد روز افزون فناوری تحولات شگرفی را در زندگی انسان ها به وجود آورده و زندگی ساده جای خود را به زندگی پیچیده داده است، ریاضیات بیش از پیش جای خود را در همه زمینه های اجتماعی و صنعتی باز کرده و انسان ناگریز است برای پاسخ به مسائل پیچیده زندگی خود از ریاضیات کمک بگیرد. بر این اساس امروزه نظام های آموزش عالی در سراسر دنیا در تلاش هستند که با گنجاندن مباحث ریاضی در برنامه های تحصیلی خود به پرورش توانایی های ذهنی و قدرت استدلال منطقی در فراگیران خود کمک کنند و آنها را برای همگامی با تحولات علمی و پیشرفت های فناوری و زندگی آینده یاری نمایند. بدیهی است که حصول چنین اهدافی مستلزم شناسایی مشکلاتی است که بر سر راه یادگیری دانشجویان در دروس ریاضی وجود دارد. از طرفی به نظر می رسد که برخی از مشکلات فراگیران در یادگیری ریاضیات ریشه درون فردی دارند و ناشی از متغیر های شناختی-انگیزشی و نگرش های دانشجویان می باشند.

در سالهای گذشته، پژوهش های زیادی روی فراشناخت انجام شده است و اخیراَ باورهای افراد درباره ماهیت دانش و یادگیری یا باورهای معرفت شناختی، با این فرض که آنها بخشی از مکانیسم زیربنایی فراشناخت هستند مورد پژوهش قرار گرفته اند(اسپیرو، فلتوویچ و کولسون،1996؛ شومر،1990).

روان شناسان تربیتی به طور نمونه باورهای معرفت شناختی را به عنوان نظامی از فرض ها و باورهای ضمنی و مطلق در نظر می گیرند که دانش آموزان درباره ماهیت دانش و کسب آن دارند(برونینگ، شراو و رونینگ،1999؛ پالسن و فلدمن،2005). این باورها دارای ابعاد مختلفی هستند و مقوله هایی چون منبع دانش، قطعیت دانش، سازماندهی دانش، سرعت اکتساب دانش و کنترل فرایند یادگیری را دربر می گیرند(شومر و دیگران،1997). این مقوله ها در طول پیوستاری که در یک سر آن باورهای خام و ساده لوحانه و در طرف دیگر آن باورهای پیچیده و عالمانه وجود دارد، قرار می گیرند (پالسن و فلدمن،2005). افرادی که دارای باورهای ساده لوحانه هستند معتقدند که دانش ساده و قطعی بوده و از مرجع اقتدار کسب می شود، بعلاوه فرد کنترلی بر یادگیری نداشته و تنها افراد باهوش قادر به یادگیری هستند. از سوی دیگر، افراد دارای باورهای پخته و عالمانه معتقدند که دانش دارای ساختاری پیچیده و اطلاعات آن از ثبات کمتری برخوردار است، فرد خود سازنده معنا و مفهوم بوده و بر یادگیری خود کنترل دارد(شومر، 1990).

محصولات مرتبط
دانلود گزارش تخصصی درس تاریخ

دانلود گزارش تخصصی درس تاریخ

قیمت: 29,000 ريال کد فایل:32683
چکیده گزارش: از آنجا که آموزش و پرورش به عنوان یک سازمان مؤثر در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی یک جامعه نقش فعال دارد و تحقق نقش آن به وسیله مواد درسی مختلفی که در دوره‌های ابتدایی، متوسطه و آموزش عالی برای فراگیران در نظر گرفته شده است، امکان‌پذیر می‌شود و یکی از مواد درسی «تاریخ» است، از قرون گذشته تا به امروز برای تدریس تاریخ از روش‌های مختلف تدریس استفاده می‌شده است؛ از قدیم‌ترین روش یعنی رروش تدریس ـ سخنرانی تا...
تجربیات مدون نهضت سوادآموزی

تجربیات مدون نهضت سوادآموزی

قیمت: 69,000 ريال کد فایل:32381
مقدمه يكي از شرايط لازم براي رشد اقتصادي توانمند و پويا ، آموزش پايه فراگير است تجارب كشورهاي توسعه يافته در دهه هاي گذشته مبين اين امر است كه ارتباط معنا داري بين بهره وري اقتصادي و سرمايه گذاري در حوزه آموزش پايه وجود دارد ،آموزش بزرگسالان از جمله موضوعاتي است كه در كشورهاي پيشرفته پايه پيش نياز رشد اقتصادي شناخته شده است. در کشورهای صنعتی نظام تعليم و تربيت  را به منزله کارخانه ای تلقی می کنند که فراگيران مواد خام آن هستند....
گزارش تخصصی ریاضی اول ابتدایی

گزارش تخصصی ریاضی اول ابتدایی

قیمت: 29,000 ريال کد فایل:32244
چکیده گزارش: تحقیق حاضر مربوط به مسأله ی بی­علاقه­گی، بی­توجهی و غیر­فعال بودن اغلب دانش­آموزان درانجام فعالیت­های درس ریاضی و رضایت بخش نبودن نتایج آزمون های عملکردی آنان بوده و هدف از انجام این تحقیق، افزایش میزان علاقه­مندی دانش­آموزان دوره اول ابتدایی به درس ریاضی و انجام فعالیت­های آن دردرس مورد نظر بوده است. بر این اساس، پژوهشگر با استفاده از روش­های علمی به منظور کسب داده­های لازم، از منابع گوناگون...
تاثیر والدین بی سواد و کم سواد بر روند آموزش و یادگیری دانش

تاثیر والدین بی سواد و کم سواد بر روند آموزش و یادگیری دانش

قیمت: 39,000 ريال کد فایل:32049
دانلود گزارش تخصصی تاثیر والدین بی سواد و کم سواد بر روند آموزش و یادگیری دانش آموزان چکیده: بی سوادی در تمام ابعاد زندگی انسان می تواند تأثیر بسزایی داشته باشد، مخصوصاً در بهداشت، رشد اقتصادی، رشد فرهنگی، رشد و تربیت فرزندان، بی نظمی و ناهنجاری کودکان، رشد اشتغال و غیره مطالعات نشان داده است که هرچه آسیب های روانی بیشتر باشد،موقعیت اجتماعی شخص را پایین تر می آورد وعواملی چون فقر، بی کاری، تعداد فرزندان، اعتیاد، طلاق و … که همه...
نام ونام خانوادگي:


پست الکترونيکي:


عنوان:


پيام:


ارسال پيام به صورت شخصي
کد امنيتي:

برگزیده ها

  • 1
  • 2