شاید بتوان گفت که فحش وناسزا گفتن در بین نوجوانان یکی از دغدغههایی است که خانوادهها از ان رنج میبرند چرا که نگران آینده فرزندشان میباشند دراین تحقیق سعی بر آن شده است که عوامل ایجاد این رفتار و راه حلهای اساسی برای کاهش این رفتار نامتعارف بیان شود. من در این تحقیق ابتدا به بیان موضوع تحقیق پرداختم وسپس باتوصیف وضعیت موجود به بیان مسئله وجمع آوری شواهدی مبنی بروجود مشکل یا همان مسئله پرداختم بعد از آن به گرد اوری اطلاعات از طریق مشاهده ویاداشت برداری وهمچنین از یافتههای علمی دیگران استفاده شده است وبا استفاده از شیوه شش پرسش یافتهها تجزیه و تحلیل شده است راه حلهای پیشنهادی با مشارکت همکاران بیان شده وپس از اعتبار سنجی توسط همکاران وشورای دبیران به مدت دو هفته روز اجرا گردید وبعداز ان مدت دوبار ه مورد ارزیابی قرار گرفت ودر نهایت نتیجه گیری منطقی صورت گرفت که نتایج آن در این تحقیق بیان شده است
واژگان کلیدی: دانش آموز – رفتار نامتعارف – نا سزاگویی - پرخاشگری
پرخاشگری واکنش کلی نسبت به ناکامی است هرچند افراد همیشه پاسخهای پرخاشگرانه آشکار از خود نشان نمیدهند وآن ها را در وجود خود سرکوب میکنند. مثلاً پسری که به وسیله یکی از همکلاسان خود مورد اهانت قرار گرفته غالباً به طور فیزیکی به او حمله ور میشود. وفحش وناسزا، زدوخوردها ودعوا های حیاط مدرسه، خود نشانههایی ازاین پرخاشگریهاست.
گروهی از روانشناسان معتقدند که طبقات اجتماعی غیر مرفه جامعه، بیشتر از طبقات متوسط ومرفه جامعه احساسا ت پرخاشگرانه خود را ابراز وآشکار میسازند. (نژاد, 1378)
کارن هورنی روانشناس معروف معتقد است که سرکوب همه احساسات پرخاشگرانه وخصمانه از نقطه نظر سلامت روان بسیار بد وگاه خطر ناک است زیرا سرکوب چنین احساساتی سر انجام به اضطراب و واکنشهای عصبی میانجامد بنابراین پیشنهاد میکند که انسان باید گهگاه احساسات خصمانه خویش را ابراز کند تااز شدت فشار درونی جلوگیری به عمل آید.
نکته مهم آنست که همه افراد دچار احساسات پر خاشگرانه میشوند وروانشناسان کانالهای اجتماع پسند متعددی را برای تسکین ورهایی از این احساسات بیان میکنند که به ویژه در مدارس میتوانند مور د استفاده قرار گیرند. ازجمله مسابقات ورزشی، نقاشی، نمایشنامه وغیره میباشد. (نژاد, 1378)
توصیف وضعیت موجود
اینجانب عباسقلی اشرفی، مدت 19 سال است که مشغول خدمت در نظام تعلیم و تربیت این مرزو بوم هستم. در حال حاضر پست سازمانی من معاونت آموزشگاه 17 شهریور مزرعه کتول میباشد.
. دراین مدرسه بین همکاران جو بسیار صمیمی وجود دارد ومدرسه ای است دارای نظم و انضباط .
در کلاس سوم این آموزشگاه دانش آموزی دارم بنام جواد که باتوجه به اینکه از نظر درسی مشکلی ندارد اما هنگامی که درگروه قرار میگیرد بادوستانش درگیر میشود واز الفاظ رکیک ونا متعارف (فحش دادن به پدر ومادر دانش اموزان) استفاده میکند که این عمل او باعث رنجش وناراحتی دوستانش میشود من بارها با او صحبت کردهام ودلیل این رفتار را از او سؤال کر ده ام واو هر بار جوابی میدهد یک بار میگوید دست خودم نیست یا میگوید نمیتوانم ومن اورا بارها راهنمایی کردهام اما باز هم این رفتار را از خود نشان میدهد واین عمل او باعث شده که بد نبال پیدا کردن دلایل این رفتار او باشم تا بتوانم آنرا شناسایی و بر طرف کنم
این موضوع را با مدیر وسایر همکاران درمیان گذاشتم تانظر آنان را درمورد رفتار این دانش آموزبدانم دفتر انضباطی مدرسه راهم بررسی کردم وباتوجه به نظر همکاران و ارزیابی دفتر انضباطی به این نتیجه رسیدم که این دانش آموز درهمه کلاسها وگروه ها چنین رفتاری دارد به همین دلیل این مساله توجه مرا بیشتر به خود جلب کرد که چرا این دانش آموز از این الفاظ استفاده می کندو این مسئله برای من به وجود آمد که من به عنوان یک مدیر چگونه میتوانم این رفتار (فحش و ناسزاگویی) را در دانش آموزم برطرف کنم؟
تعریف واژگان
چگونه: چه نوع، چه قسم
میتوانم: قدرت داشتن، از عهده کاری بر آمدن
پر خاشگری: ستیزه گری، جنگ وجدال، سخن زشت
گروه: جماعت
دانش آموز: به محصل دوره ابتدایی، دوره راهنمایی یا دبیرستان گفته میشود. (شمیم, 1379)
منظور از دانش آموز در این تحقیق محصل دوره دوم تحصیل یا همان دوره راهنمایی در ایران است.
منظور از مدیر در اینجا خود محقق که با این دانش آموز سرو کار دارد.
مشاهده
اگر به صورت منظم، به اتفاقها و رخدادهای پیرامون خود را تماشا کنید، میتوان گفت از فن مشاهده استفاده کردهاید (غفاریان, 1392)
شیوههای مشاهده
الف ) مشاهده با استفاده از شیوه آماری
این شیوه صرفاً برای شمردن تعداد دفعات یک عمل یا رخداد به کار میرود. معمولاً مشاهده تمام قسمتهای یک عمل در یک وضعیت خاص نا ممکن است، بنابراین مجبورید دست به گزینش بزنید و بخشهایی از عمل را در یک زمان محدود مشاهده کنید (غفاریان, 1392)
مشاهده من با مشاهده این دانش آموز به مدت یک هفته در کلاس وکار گاه متوجه این رفتار دراو شدمش