تعلیم و تربیت انسان از بدو پیدایش مورد توجه بوده است، اما اهمیت آن در قرون اخیر به طور فزاینده ای آشکار شده است. در حال حاضر، آموزش و پرورش کلید توسعه ی جوامع محسوب می شود و موفقیت و سعادت ملت ها به کیفیت تعلیم و تربیت آن ها بستگی دارد. بدون تردید آینده ی هر کشور را می توان از سیمای کنونی آموزش و پرورش آن دریافت.
آموزش وپرورش مهمترین فرایندی است که جوامع مختلف درگیر آن هستند. زندگی بشر و اعتلای آن بدون وجود آموزش و پرورش غیر ممکن است. امروزه، بخش عمده آموزش وپرورش بصورت نظام یافته انجام می گیرد وجنبه همگانی و فراگیر یافته است. اغلب جوامع بشری توسعه اجباری آموزش وپرورش ابتدایی را برای کلیه افراد لازم التعلیم هدف قرار داده اند. در کشور ما علاوه بر آموزش های اولیه و ابتدایی، توسعه آموزش و پرورش در سطح راهنمایی و متوسطه برای کلیه افراد درسنین مربوط در دستور کار قرار دارد .
شاغل در این پست زیر نظر رئیس واحد آموزشی وظایف مشروحه زیر را عهده دارمی باشد:
- رعایت اصول و معیارهای اسلامی در انجام وظایف مربوطه
- همکاری با رئیس واحد متبوع در انجام وظایف مربوط.
- حضور مرتب در شبانه روزی طبق برنامه تنظیمی و نظارت بر امور بهداشتی و همکاری در امور تحصیلی دانش آموزان.
- همکاری با دیگر مسؤولین واحد آموزشی در رابطه با انجام وظایف مربوطه.
- رعایت اصول اسلامی و سعی در تزکیه بیشتر و الگوسازی خویش و اسوه شدن برای دانش آموزان.
- رعایت و توجه دقیق به مسائل عاطفی دانش آموزان و دانشجویان و رسیدگی به امور فعالیتهای آموزشی دانش آموزان و راهنمایی آنان در ساعات خارج از برنامه درسی.
- رعایت حسن سلوک و برخورد برادرانه با والدین دانش آموزان و فراهم کردن تسهیلات لازم برای دیدن فرزندانشان.
- اهتمام در بوجود آوردن محیطی کاملاً آموزنده و پرورش دهنده و منطبق با موازین اسلامی در محیط شبانه روزی.
- داشتن رفتار و برخورد برادرانه اسلامی با دانش آموزان، به طوری که آنها خود را در محیط خانه خویش احساس نمایند، باتوجه به حفظ مقررات شبانه روزی و رابطه مربوط.
- رسیدگی به امور تربیتی و تحصیلی دانش آموزان و راهنمایی و ارشاد آنان، تشویق آنان به فراگیری دروس مربوطه.
- راهنمایی دانش آموزان در نظارت بر اداره امور شبانه روزی و همکاری با مسؤولین ذیربط در تهیه مواد غذایی.
- نظارت بر آماده نگهداشتن وسایل کمکهای اولیه و آشنا نمودن دانش آموزان در طریقه استفاده از آنها تا حد امکان.
- تهیه و آماده نگهداشتن وسائل لازم جهت پیشگیری و اقدام فوری در برخورد با حوادث ناگوار و غیرمترقبه.
- اهتمام در رساندن دانش آموزان مصدوم یا مجروح به بیمارستان یا اورژانس و اطلاع به رئیس واحد آموزشی مربوط.
- نظارت بر تنظیم برنامه کشیک کمک سرپرستان شبانه روزی با اطلاع و نظارت رئیس واحد آموزشی.
- نظارت بر تنظیم برنامه کشیک دانش آموزان شبانه روزی در امور آشپزخانه و خوابگاهها.
- رسیدگی به حضور و غیاب دانش آموزان و مراقبت در ورود و خروج آنان در ساعات خارج از برنامه آموزشی و اقدامات لازم در ارتباط با موضوع.
- صدور اجازه خروج از شبانه روزی به دانش آموزان در مواقع اضطراری با رعایت کلیه جوانب و گزارش آن در اولین فرصت به مسؤولین واحد آموزشی.
- عادت دادن دانش آموزان به رعایت نظم و انضباط در کلیه امور بخصوص در اجرای برنامه شبانه روزی.
- نظارت بر برنامه ریزی در ارتباط با فعالیتهای پروشی و فوق برنامه.
- مراقبت دقیق در امور مربوط به نظافت نمازخانه و بهداشت آشپزخانه و سالن غذاخوری، انبار مواد غذایی، رختشوی خانه، خوابگاه و سرویس و سایر قسمتهای شبانه روزی.
- مراقبت دقیق در امور مربوط به تهیه مواد غذای، طبخ و توزیع آن بین دانش آموزان باتوجه به آمار و برنامه غذایی و لیست جیره غذایی.
- طرح و تهیه برنامه غذایی هفتگی یا فصلی با نظر رئیس واحد آموزشی.
- سعی در بالابردن روحیه تعاون و همکاری در میان دانش آموزان در تمام زمینه ها.
- شرکت در انجمن اولیا و مربیان و شرکت در جلسات و شوراهای ذیربط.
- تهیه پیش نویس مکاتبات در رابطه با انجام وظایف و مسؤولیت های شبانه روزی.
- پاسخگویی به مراجعان در رابطه با امور شبانه روزی برابر مقررات.
- همکاری با متصدیان مربوط به امر خرید مواد غذایی در رابطه با تحویل مواد اولیه غذایی به انبار شبانه روزی و تحویل آن برابر لیست تنظیمی به آشپزخانه.
- انجام سایر امور ارجاعی مربوط عنداللزوم.
در مدارس شبانه روزی؛ فرصت کافی برای درس خواندن وجود دارد که در منزل ممکن است
نباشد. و دانش آموز میتواند برنامه ریزی کند ؛ تا همگام با مدرسه درس بخواند .
آشنایی با دیگر بچه ها و آشنایی با اینگونه محیطها تجربه مفیدی در زندگی می تواند باشد .
بیشتر دانش آموزان می گویند از وقتی که به مدرسه شبانه روزی آمده اند قدر خانه و خانواده را بیشترمی دانند . این خود می تواند یکی از مزایای این مدارس باشد .
ساعت های فوق برنامه درسی و فرهنگی از مزایای دیگر است . بعد از ظهرها بعد از کلاس درس وقت کافی برای ورزش وتفریح دارند . که در روحیه آنها خیلی اثر مثبتی دارد . اگر با دقت مورد بررسی قرار بگیرد مزایای دیگری هم وجود دارد .
اما معایب :
معایب هم مانند محاسن این مدارس بسیارند , که ناراحتی روحی و روانی ناشی از دوری خانواده بیشتر به چشم می خورد . که در اول سال تحصیلی مشکل اصلی می باشد . مخصوصأ برای دانش آموزان سال اولی .اما کم کم وضع به حالت عادی بر می گردد . فقط باید همه کادر مدیریتی و آموزشی با دقت و مهربانی با دانش آموزان برخورد کنند . گاهی دیده شده است که با یک بد اخلاقی از سوی معلم دانش آموز دلتنگ می شود و گریه می کند و کلاس را تحت تأثیر قرار می دهد , که معلم باید با شناختی که از آنها پیدا کرده است محیط روحی وروانی کلاس را عوض کند , و به سمت شاد ببرد . و می توان گفت که معلم در مدارس شبانه روزی باید خوش اخلاق باشد و روحیه و حوصله اینگونه محیط ها را داشته باشد .
کمبود امکانات از دیگر معایب است . زیرا بیشتر این مدارس برای این کار ساخته نشده اند .
و این کمبود برای دانش آموز مشکل ساز می شود .مثل کمبود جا در خوابگاه و کمبود جا در آشپزخانه وغذا خوری و کمبود محیط ورزشی و .....
عیب دیگر این مدارس وضعیت بهداشت می باشد . بیشتر این مدارس شبانه روزی حمام ندارند و در طول یک هفته نرفتن به حمام مشکلات زیادی را موجب می شود . که در روحیه آنان تأثیر دارد .
وقتی یکی از دانش آموزان مریض می شود یا سرما می خورد , به سرعت این بیماری در مدرسه شایع می شود ودر مواقعی کلاس درس را عملأ به تعطیلی می کشاند .