با به بررسي روشهای متنوعي كه باعث ايجاد علاقه مندي و انگيزش جهت يادگيري بهتر درس شيمي دوره متوسطه در فراگيران میگردد، میپردازیم علي رغم تلاش ايثار گرانه معلمان عزيز در انجام هرچه بهتر رسالت پيامبر گونهشان اين اطمينان حاصل نيست كه تلاشهایشان در جهت حصول اهداف آموزش و پرورش باشد.
بنابراين با بررسي عواملي چون:
1 ـ چگونگي تألیف جامع تر كتب درسي شيمي
2 ـ آشنايي فراگيران با روشهای مطالعه صحيح
3 ـ ايجاد ارتباط بين علم شيمي و زندگي روزانه فراگيران به منظور آشنايي بيشتر با كاربرد علم شيمي در زندگي
4 ـ اثر همزماني تدريس تئوري و كار عملي جهت يادگيري بهتر
5 ـ استفاده از روش تدريس مشاركتي ـ اجرايي
معلم شيمي كسي است كه با روانشناسي فراگير، فن معلمي و شیوههای آموزشي كه با آنها آشنا است میتواند از تأثیر عواملي كه در ايجاد بي علاقگی و عدم انگيزه فراگيران به مطالعه درس شيمي اثر دارد ممانعت به عمل آورد.
يادگيري شروع شده به ادراك میرسد و از آنجا به تشكيل عبارتها. مفاهيم مجرد در ذهن منجر میشود و در نهايت به نتيجه مطلوب میانجامد (هربرت اسپنسر (
چون پژوهشگر به عنوان يك دبير توفيق خدمت به فراگيران را دارد ضرورت بررسي و ارزيابي نحوه مطالعه و فرا گيري شيمي را احساس نموده و اقدام به پژوهشي در اين زمينه نمودهام و شرايط مساعد و نا مساعد براي رشد فعاليت فراگيران را در موارد زير جستجو مینمایم:
1 ـ نوع برنامه درسي و اهداف آن
2 ـ کتابهای درسي شيمي بر پايه برنامههای تدوين شده
3 ـ شيوه تدريس كتاب شيمي
4 ـ وضعيت كلاس، امكانات و محيط مدرسه
5 ـ محيط اجتماعي كلاس از نظر سطح فراگيران
6 ـ كارآيي علم شيمي در زندگي