چکیده
یکی ازعناصر اصلی دربرنامه درسی و طراحی آموزشی موضوع روشهای یاد دهی- یاد گیری است. اگر روشهای تدریس و فعا لیت های مکمل مورد استفاده، به خوبی انتخاب و اجرا شوند، بدون شک خلاقیت دانش آموزان نیز مجال پرورش پیدا میکند. اما انتخاب روشهای تدریس اغلب تحت الشعاع خواست و تواناییهای معلمین قرار میگیرد. بسیاری از معلمین متأسفانه آموزش را تکثیر دانش میدانند و به خلاقیت اهمیت نمیدهند و به دانش آموزی که محفوظاتش خوب باشد، توجه بیشتری میکنند و خود را تنها فرمانده کلاس میدانند اما در این میان معلمین آگاهی نیز هستند که فرا گیرندگان را افرادی صاحب فکر میدانند و برای بروز خلاقیت آموزش میدهند و از کلیه امکانات وابزارها برای آسانترکردن یاد گیری کمک میگیرند 0
انگیزه یکی دیگر از عناصراصلی در فرایند یادگیری به شمارمی رود. معلم به عنوان رکن آموزش میتواند برای ایجاد انگیزه از راهکارها و برنامههای متنوعی بهره ببرد و فراگیران خودرا بسوی هدفهای مطلوب آموزش رهنمون سازد.
امروزه به روشهای فعال تدریس که دستاوردهای مفیدی در یادگیری میباشند تاکید بیشتری میشود و کسی که در موقعیت تعلیم وآموزش قرار میگیرد باید به این نکته مهم توجه کند. بیش از این که گفتارهای اودر مخاطب تاثیرداشته باشد، رفتارومنش او مؤثر است. درسیره پیامبر (ص) به چه عاملی مردم جذب میشدند؟ در قرآن آمده است:
اگر تو تندخوبودی مردم از اطراف تو پراکنده میشدند معلم بایدجذاب باشدکه یکی از عوامل جذابیت نرم خویی است یکی ازنکاتی که معلمان باید توجه کنند ویژگیهای شخصیتی است. انضباط ونظم عمومی باعث علاقه دانش اموزان به درس میشود. توجه به ویژگیهای شخصیتی دانش اموزخیلی مهم است که باید به ان پی برد. ارتباط دادن مسائل آموزشی به زندگی دانش آموز ازنکات قابل توجه درمسیر معلمی است این آموزش باید طوری صورت گیرد که اومتوجه شوداین تعالیم درزندگی اوبه کار می اید این باعث علاقه او به درس خواهد شد.
مقدمه
توصیف وضعیت موجود
بیوگرافی
اینجانب .............، دبیر حرفه و فن، مدت .............. است که با عناوین دبیر و معاون در آموزش و پرورش خدمت کردهام. مدرسه تثبیتی من در سال ............، آموزشگاه ............. شهرستان .................... میباشد.
چگونگی انتخاب مسئله
از بچهها سؤال کردم چرا کتاب حرفه را دوست ندارید. هیچ علاقه وحرکتی جهت پیشبرد اهداف این کتاب در شمانمی بینم تقریباً تمام آنها جزبه تعداد محدودی معتقدبودند باوجود 12 نمره عملی چه نیازی است این کتاب را بخوانیم، اگر این کتاب هدفی داشت مطمئناً 12 نمره آن را به کارعملی اختصاص نمیدادند. پس شماهم مانند دیگران یک فعالیت عملی به مابدهید تادرست کنیم و 12 نمره را بگیریم و خودتان را خسته نکنید. این نوع فکر در دانش اموزان و دانش آموز مورد نظربرایم بسیار ناراحت کننده بود این اندیشه ذهن مرا به خود مشغول کرد که چگونه میتوانم انگیزه یادگیری را در وی به درس حرفه وفن افزایش دهم و دانش آموز ودانش آموزانی پرشور ونشاط داشته باشم ووضعیت کسالت بار موجود را بهبودبخشم و وی را به این باور برسانم که حرفه وفن جزیی از زندگی آنهاست وباید برای بهتر زیستن آن را آموخت.
به عنوان نخستین گام برای شناسایی علل بی توجهی به درس حرفه وفن این سؤال را پرسیدم،
· علت عدم فعالیت شمادر درس چیست؟
· چراکه هیچ گونه تلاش وجدیتی دراین زمینه ازخود نشان نمیدهد؟
که بعدازصحبت متوجه شدم که بی حوصلگی وکسل بودن درکلاس یکی از عوامل عدم توجه ویادگیری میباشد. ان گاه به سراغ بعضی از همکاران رفتم واز انها پرسیدم که چرا دانش اموزان در درس این گونه رفتار میکنند. برخی دلایل آنها چنین بود:
· والدین دانش اموزان به حرفه وفن اهمیت کمتری میدهند
· روش آموزش مطلوب نیست
· مطالب کتاب جذابیت ندارد
خودم نیزباتوجه به تجربه کاری ومطالعاتی که داشتم، علل مشکلات رادرعوامل زیر یافتم
1. رشته تحصیلی بعضی ازمعلمان این درس نامرتبط است واین درس رابه عنوان تکمیل کسری ساعات تدریس پذیرفتهاند.
2. کادر اداری اهمیت لازم را برای این درس قائل نیستند.
3. نبودن امکانات کارگاهی کافی جهت ایجادانگیزه بیشتر دریادگیری البته ضعف روشهای تدریس تنها عاملی بودکه به خودم مربوط میشد ومی توانستم در تغییر، اصلاح وارزیابی ان اقدام کنم.
برای اجرای روش جدید در اغاز کارمی بایست یک مفهوم مشخص انتخاب ومیزان یادگیری دانش اموزان در روش معمول با روش جدید مقایسه میشد.
اهمیت وضرورت مسئله
استفاده از وسایل کمک اموزشی:. وسایل سمعی وبصری و رسانههای اموزشی وبلاخص استفاده از وسایل کارگاهی دراموزش درس حرفه وفن می تواندبه ایجادشرایط یادگیری مطلوب درکلاس کمک کند. یادگیری که دران دانش اموزنقش فعال را به عهده داشته باشدواز حواس مختلف خود استفاده کندومعلم به عنوان راهنمای اوباشد این امکان را فراهم می کندکه دانش اموزفرصت کافی برای تفکروجستجودراختیارداشته باشددر چنین یادگیری دانش اموزاز طریق تجربه وعمل وبااستفاده از حواس مختلف خودمی تواندموضوع یادگیری را بهتر وصحیح تر درک نمایدو معلومات خودراافزایش دهد، همچنین دانش آموز شخصاً در یادگیری فعال است وموفقیت هرمرحله از یادگیری میتواندمبنای خودتشویق واعتمادبه نفس او گردد.
معلم نبایدتدریس کندبلکه بایدکودک راتشویق کندتاباکارکردن با اشیا به یادگیری برسد گنیز برگ (1969)
بنابراین اگر دبیران محترم حرفه وفن بتواننددراین درس از وسایل کارگاهی استفاده بیشتری نمایندو برتاثیرگذاری فراوانی که دراستفاده از وسایل کارگاهی در آموزش درس حرفه وفن داردبیشترپی ببرند درنتیجه در نحوه یادگرفتن تغییراتی زیر بنایی صورت میگیرد
پرسشهای پژوهش
· چرا دانش آموز در یادگیری درس حرفه و فن فعالیت لازم را ندارد؟
· چه روشها وراهبردهایی برای فعال ساختن دانش آموزکارآمد است؟
· چگونه میتوان علاقه وانگیزه وی را برای یادگیری تحریک کرد؟
· چه شرایط وامکاناتی را میتوان فراهم آوردتا وی در درس حرفه وفن فعال شود؟