مختصری از گزارش تخصصی :
دانلود گزارش تخصصی افزایش یادگیری مفاهیم درس زبان انگلیسی با جذاب سازی کلاس و ارائه راهکارهای کاربردی
این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
چکیده
زبان توسعه یافته ترین ابزار فکری است که برای برقراری ارتباط بین انسان ها و جوامع انسانی به کار گرفته می شود. گرچه با ابزارهای دیگری مانند علایم ، هنرهای بصری همچون نقاشی و مجسمه سازی نیز می توان ارتباط برقرار نمود، اما انتقال مفاهیم پیچیده ذهنی به ساده ترین و کامل ترین شکل ممکن فقط از طریق زبان نوشتاری و گفتاری ممکن است. اما جمعیت کره ی زمین به زبان های مختلفی صحبت می کنند، زبان هایی که هر کدام به گوش دیگری غریب می آیند. طی سالیان اخیر به دلایل مختلف علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، زبان انگلیسی تبدیل به وسیله ی ارتباط مردمانی از فرهنگ ها و ملیت های متفاوت شده است. در دنیای امروز، اگر بخواهید در رشته ی پزشکی تحصیل کنید یا مدیری موفق باشید، دانستن زبان انگلیسی برایتان یک ضرورت به شمار می آید. چرا که در آن صورت می توانید در تجربیاتی که دیگر مردم دنیا به دست آورده اند سهیم شوید و در ارتباطی تنگاتنگ با آنان، دانش خود را به روز نگه دارید
افزایش یادگیری مفاهیم درس زبان انگلیسی با جذاب سازی کلاس و ارايۀ راهکارهای کاربردی
مقدمه
لازم می دانم سخنی درباره ی ضرورت یادگیری زبان خارجی از حضرت امام خمینی(ره) نقل کنم:” بیش تر به زبان(خارجی) احتیاج نبود. امروز احتیاج است. باید زبان های زنده ی دنیا جزء برنامه ی تبلیغاتی مدارس باشد … امروز مثل دیروز نیست که صدای ما از ایران بیرون نمی رفت. امروز ما می توانیم در ایران باشیم و در همه جای دنیا با زبان دیگری تبلیغ کنیم .”
با توجه به مطالب یاد شده ، آشکار می گردد که نقش و جایگاه درس زبان انگلیسی در زندگی انسان به چه میزان دارای اهمیت است.اما سوال مهمی که مطرح می باشد آن است که ، چرا بعضی از دانش آموزان به درس زبان انگلیسی علاقه مند نمی باشند ؟ چرا در بررسی نتایج ارزش یابی درس زبان انگلیسی اغلب فراگیران از بخش واژگان و درک مفاهیم ، نمره ی بیشتری از دست می دهند ؟ چرا بعضی از دانش آموزان در پاسخ گویی به طور شفاهی دچار اضطراب می شوند ؟چرا بعضی از دبیران در تدریس این درس موفقیت چندانی ندارند ؟به راستی دلیل این ناکامی ها چیست و عوامل آن کدامند ؟
در مباحث روانشناسی تربیتی ، انگیزش و تعلیم و تربیت رابطه ای مانند آب و ماهی دارند. برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان باید تلاش نمود تا فرد احساس نیاز کند . برای کسب مهارت در یک زمینه یا کسب دانش در موضوعی خاص اگر انگیزه ، شوق و یا علاقه در میان نباشد ، هیچ گاه به هدف خود نخواهیم رسید . برای اینکه بتوانیم میزان علاقه و میزان انگیزه را افزایش دهیم ، از تقویت کننده های موثر استفاده می کنیم.
چگونه در یادگیرندگان زبان ایجاد انگیزه کنیم؟
شیوه های جاری در آموزش زبان خارجی دارای اهداف از پیش تعیین شده ای بر مبنای افزایش مهارتهای خواندن ، گوش کردن ، صحبت کردن ، نوشتن و ترجمه می باشند. کسب موفقیهای آکادمیک در یادگیری مهارت های ذکر شده نیاز به ایجاد انگیزه در داخل و خارج کلاس دارد.انگیزه در یادگیرندگان زمانی به اوج خود میرسد که فضای کلاس و جامعه یک فضای سالم و علمی باشد و یادگیرندگان بتوانند به اظهار نظر بپردازند و از خطر مسخره شدن نهراسند. به همین منظور در این مقاله به بررسی تکنیک ها و شیوه های مختلف در این مورد می پردازیم .
با یک نگاه ویژه به مقوله یاد گیری زبان های خارجی ، درمی یابیم در جهان علمی امروز هیچ کس نمی تواند بدون دانستن یک زبان خارجی به راحتی و با آسودگی خیال زندگی کند. پر واضح است که محبوب ترین زبان در دنیا زبان انگلیسی میباشد و بسیاری از مردم دنیا به این زبان سخن می گویند. شیوه های جاری درآموزش زبان خارجی دارای اهداف از پیش تعیین شده ای بر مبنای افزایش مهارتهای خواندن ، گوش کردن ، صحبت کردن ، نوشتن و ترجمه می باشند.از آنجا که در هر یک از مهارت های زیر هدف خاصی دنبال می شود ، لذا مواد درسی نیز باید متناسب با نیاز های یادگیرندگان تعبیه و تنظیم شوند.
به همین منظور ما ـ معلمان انگلیسی ـ باید با استفاده از شیوه های مدرن ، تکنیک های مختلف و حتی ترفند های آموزشی در دانش آموزان ایجاد انگیزه کنیم در این مقاله ما به بررسی اهمیت نقش انگیزه و تکنیک هایی که در تقویت آن نقش دارند می پردازیم.انگیزه در یادگیری ابعاد گوناگونی دارد که غفلت از برخی از آنها لطمات جبران ناپذیری در یادگیرنده ایجاد می کند.بنابراین بهتر است به روحیات یادگیرنده و فضای کلاس توجه ویژه داشته باشیم و سعی کنیم کلاس را دارای انگیزه جلوه دهیم و دانش آموزان را نیز با انگیزه بپرورانیم.
همانطور که می دانیم دو نوع انگیزه در یاد گیری وجود دارد : انگیزه شخصی و انگیزه عمومی .انگیزه شخصی به ویژگی ها ی انگیزه ای تقریباً ثابت اطلاق می شود ، در صورتی انگیزه عمومی به پاسخ های انگیزه ای( حاصل از ایجاد انگیزه ) در محیط یادگیری گفته می شود.
در این مقاله ما سعی می کنیم به بحث و گفتگو درباره راه های توسعه و استفاده از انگیزه عمومی بپردازیم.پر واضح است که کسب موفقیت در یادگیری زبان دوم ما حصل داشتن نگرش مثبت به یادگیری است ، در حالی که عدم موفقیت در یاد گیری ارتباط کمی با نگرش مثبت اندیشی دارد.