وضعیت وشرایط دنیای امروز و فریب کاری و توطئههای مختلف قدرتهای سیاسی ونظامی جهان میطلبد که نوجوانان و جوانان عزیز با هوشیاری کامل به حوادث و اتفاقات سیا سی واجتماعی توجه نمایند، تا بتوانند با انتخاب مناسبترین راهنقش موثری در حفظ استقلال فرهنگی وسیا سی کشور و پیشرفت میهن داشته باشند. جوانان یا به اصطلاح دانش آموزان مهارتهای خاصی را از از طریق مشاهده ودیدن فرا میگیرند و در وجود آنها تقویت حس مسئولیت پذیری و همچنین حس اعتماد به نفس وخلاقیت ایجاد میشود.
به این آسیب مبتلا هستیم. قطعاً" به منظور تعریف یک فعالیت تجمیعی دفاعی،
نخست بایستی به سراغ تعریف خود مفهوم تجمیعی دفاعی برویم و بر این اسا س علت مشکل بودن پاسخ گویی به این
پرسش، وابستگی به عواملی است مانند: پیچیدگی مفهوم فعالیتهای تجمیعی دفاعی چند گانگی و تضاد گونه بودن آن
، ابهام، عمومیت وکلیت مفهومی آن، سیا ل بودن واژه تجمیعی دفاعی.
فعالیت تجمیعی دفاعی
برای رسیدن به آمادگی وحفظ دستاوردهای انقلاب مقدس اسلامی که هدیه الهی وحاصل هدایت امام راحل (ره) و
مجاهدتها، ایثارگریها وجان بازیهای شهیدان ورزمندگان عزیز است که میتوان در سر کلاسها جهت تقویت
وایمان ومعنویت دردانش آموزان رشد آگاهیهای دینی واعتقادی آنها، باورکردن تفکر نسبت به فرهنگ اسلامی
ومسائل انقلاب اسلامی با به کار بردن فعالیتهایی تقویت کرد.
۱- روشن نمودن اهداف هر بخش به زبان ساده
۲- استفاده از کتب مجلات روزنامهها و... در تدریس
۳- تنوع بخشیدن به زنگ آمادگی دفاعی با توجه به عناوین بخشها
۴- تشویق دانش آموزان به استفاده از کتابخانه
۵- تشویق دانش آموزان برای بازدید از نمایشگاههای قرآن کتاب امدادونجات و یادیار
۶- استفاده از وسایل کمک آموزشی
۷- ترغیب دانش آموزان به ساخت دست سازههای آموزشی
۸- استفاده از قالبهای هنری (روزنامه دیواری داستان خاطره نویسی قصه و...)
۹- بازگو کردن شرایط موجود در زمان جنگ تحمیلی جهت آشنا کردن دانش آموزان با روحیات و اهداف
1 ـ روشهای تاریخی 2 ـ روشهای نوین «صفوی، ص 239، 1370)
«اصطلاح تدریس، اگر چه در متون علوم تربیتی مفهومی آشنا به نظر میرسد، اکثر معلمان و مجریان برنامههای درسی با معنی و ماهیت درست آن آشنایی دارند. برداشتهای مختلف معلمان از مفهوم تدریس میتواند در نگرش آنان نسبت به دانش آموزان و نحوهٔ کار کردن با آنها تأثیرمثبت یا منفی بر جای گذارد. برداشت چند گانه از مفهوم تدریس میتواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از مهمترین آنها ضعف دانش پایه و اختلاف در ترجمه و برداشت نادرست معلمان از دیدگاههای مختلف تربیتی است. گاهی آشفتگی و اغتشاش در درک مفاهیم تربیتی به حدی است که بسیاری از کارشناسان، معلمان و دانشجویان این رشته مفاهیمی چون پرورش، آموزش، تدریس و حرفه آموزی را یکی تصور میکنند وبه جای هم به کار میبرند. این مفاهیم اگر چه ممکن است در برخی جهات وجوه مشترک و در هم تنیده داشته باشند، اصولاً مفاهیم مستقلی هستند و معنای خاص خود را دارند.