فنون تدریس، روشهایی هستند که معلمان از آنها در انجام فعالیتهای یاددهی – یادگیری استفاده میکنند. برای مثال، معلم میتواند از «روش سخنرانی» برای ارائه مورد جدید و از «پرسش و پاسخ» به منظور جمع آوری بازخورد بهره بگیرد
به هر حال، باید توجه داشت که هیچ روش میان بر یا ایده آلی برای تدریس وجود ندارد. روشهای تدریس مختلف یا راهبردهای گوناگون دارای میزان معینی اثرگذاری برای یادگیری دانش آموزان است. معلم متبحر، راهبردهای متفاوتی را به هم میآمیزد تا نیازهای آموزشی دانش آموزان را برآورده سازد. باید به یاد داشت: «معلم متبحر پرورش مییابد، مادر زاد منبحر نمیشود.»
آموزش و پرورش یک حق عمومی است و هر کودکی حق دارد که از آموزش بهره مند گردد. لذا ایجاد کلاسهای چندپایه فرصت یادگیری برای بسیاری از کودکان مناطق روستایی و عشایری را فراهم میسازد.
توسعه مدارس با کلاسهای چندپایه بنابه دلایلی همچون کاهش جمعیت دانش آموزی، موقعیت جغرافیایی و ... اجتناب ناپذیر است. کلاسهای چندپایه بعنوان ابزاری جهت خدمت به انسانهای محروم و مراکزی جهت ایجاد آگاهی اجتماعی، پیشرفت اقتصادی و ... به شمار میآید. تدریس کلاسهای چندپایه یکی از روشهای آموزشی است که میتواند نیازهایی بسیاری از واجب التعلیم را در مناطق محروم تأمین نماید.
در مديريّت يادگيري، آگاهي نسبت به اعتماد خود و عزّت نفس يادگيرنده، حائز اهميّت است. در بسياري از روشها يادگيري نامحسوس است. لازم است به فراگيرندگان كمك كنيم نسبت به آنچه شناخت دارند و آنچه شناخت ندارند آگاه شوند.
ما سعي نميكنيم ظرفيت يا حافظه را به كودك درس بدهيم، بلكه قابليّت هاي ذاتي ذهن اورا به كمك تمرين، تجربه، ادراك و كنترل شخصي شكل میدهیم.
براي اينكه چنين رفتاري از دانشآموزان مشاهد كنيم، شناخت قابليّتها، تواناييها و هوشهاي غالب آنان بسيار مهم است. آشنايي با تئوري هوشهاي هشتگانه (نك: ادامهي مقاله) بر اساس تفاوتهاي دانشآموزان و طراحي برنامهي درسي مناسب براي هر استعداد، راه را براي رسيدن به نتيجهي مطلوب هموارتر ميكند. اگر معلّمان با ويژگيهاي هوشچندگانه آشنا شوند، ميتوانند به دانشآموزان كمك كنند تا سر نخي از هوش غالب خود پيدا كنند.