این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
گزارش تخصصی حاضر به بررسی یکی از عوامل مهم ارزشیابی یعنی امتحان پرداخته و سعی شده است با ارائه تاثیرات طراحی یک نمونه سوال جذاب و استاندارد برافزایش بازدهی تحصیلی دانش آموزان، همکاران محترم را به طراحی سوالات جذاب ودر برگیرنده تمامی سطوح یادگیری ترغیب نماید. امید است همکاران محترم با مطالعه این فعالیت مختصر به ادامه راه و ارائه روش های بهتر بپردازند.
رضایت خاطری که از انجام یک کار نیک به انسان دست می دهد، به خصوص وقتی که آن کار برای خدا و رضای او صورت می گیرد، بالاترین اجر و پاداش معنوی است. معلم نیز آنگاه به پاداش خود می رسد که نتیجه کار خود را مطلوب و مناسب یابد و این مهم میسر نمی شود مگر آنکه روی یافته های خود با اطمینان کافی در باره شاگردانش قضاوت کند. در گذشته این تصور وجود داشت که هرگاه فردی در یک موضوع دانش وتخصص لازم را دارا باشد می تواند آموزش آن را موضوع را نیز بر عهده بگیرد. امروزه داشتن دانش وتخصص در یک موضوع برای اشتغال در شغل خطیر معلمی در آن زمینه اگرچه شرط لازم به شمار می رود اما کافی نیست. کسی که به کار آموزش و پرورش اشتغال می ورزد علاوه بر دانش و تخصص در موضوع مورد تدریس می باید به دانش و مهارت عملی در اصول و روش های تعلیم و تربیت نیز مجهز باشد. از جمله فنون تعلیم و تربیت که هیچ معلمی از آن بی نیاز نیست، آشنایی با شیوه های نوین ارزشیابی است. ارزشیابی از یک طرف به عنوان عامل کنترل کننده تمامی عناصر تعلیم و تربیت مانند هدف، برنامه، روش و وسایل آموزشی و از طرف دیگر به عنوان روشی برای شناخت و هدایت فعالیت های تحصیلی دانش آموزان به شمار می رود. سنجش و ارزشیابی به عنوان یکی از ارکان اصلی و جدایی ناپذیر آموزش و پرورش است. بنابراین یکی از صلاحیت های فردی برای احراز شغل معلمی داشتن دانش نظری ومهارت عملی در زمینه ارزشیابی است
براساس گفته هاي فوق اهميّت هدايت تحصيلي در دوره متوسطه و سپس در هنگام ورود به دانشگاه مشخص مي شود و بايد توجه بيشتري نسبت به آن مبذول گردد.
همانطور كه همگان مي دانند بعد از ايجاد تغييرات نظام آموزشي در دوره متوسطه از سال 71 تا كنون دانشآموزان سال اوّل تحت قانوني به رشته هاي تحصيلي هدايت ميشوند كه آن قانون مشهور به شيوه نامه هدايت تحصيلي در دوره روزانه ميباشد كه ابتدا آنرا دوره ترمي واحدي و سپس آنرا سالي واحدي ناميدند. البته از بدو بوجود آمدن اين شيوه نامه تا كنون تغييراتي در آن ايجاد شده است امٌا اين تغييرات جزئي بودهاست و تحوّلي را در هدايت تحصيلي دانشآموزان به وجود نيآورده است .
واضح است كه اكثر قوانين بوجود آمده توسط بشر با تحوّل اجتماع و پيشرفت علم بايد تغيير يابد،و من فكر مي كنم وقت آن رسيده است كه بعد از مطالعات عميق علمي و جمع بندي نظريات كارشناسان مختلف رشته هاي آموزش متوسطه در اين مساله تغييراتي ايجاد شود تا هم به نفع جامعه و هم به نفع افراد و هم به نفع علم و دانش بشري باشد.