اقدام پژوهی تشویق دانش آموز برای مصرف قرص آهن در طرح آهن یار
قیمت: ۲۹۰۰۰ریال
تعداد صفحات: 15
کد محصول :6708
حجم فایل:44,6 KB
نوع فایل :rar
دانلود اقدام پژوهی تشویق دانش آموز برای مصرف قرص آهن در طرح آهن یاری
چکیده
آهن اساسیترین ماده مغذی اولیه برای ساختن گلبولهای قرمز خون میباشد و اگر این ماده مغذی به مقدار کافی در دسترس بدن نباشد با ادامه کمبود و تخلیه ذخائر بدن, کم خونی فقر آهن بروز میکند. کمبود آهن و کمخونی ناشی از آن در واقع شایعترین مشکلات تغذیه ای در جهان است و بیش از ۲ میلیارد نفر از مردم جهان دچار کمبود آهن و کم خونی هستند. بر اساس بررسی کشوری شیوع کم خونی فقر آهن در زنان ۴۹-۱۵ ساله، بیشترین میزان شیوع کمبود آهن در دختران ۱۹-۱۵ ساله (۳۹ درصد) گزارش شده است
در این میان کاهش قدرت یاد گیری واثرات جبران ناپذیر آن از اهمیت ویژه برخوردار است لذا باتوجه به اهمیت موضوع وپیامد مهم کم خونی ناشی از فقر آهن وهمچنین عدم علاقه دانش آموزان به خوردن قرص آهن برآن شدم پژوهشی در زمینه ترغیب دانش آموزان مدرسهام به خوردن قرص آهن انجام دهم. تعدادی از دانش آموزان هنرجویان در این تحقیق شواهد موجود اظهارات معلمین ومعاون مدرسه ومشاهدات خودم وضعیت ظاهری هنرجویان ونظر والدین و دیدن پرونده سلامت دانش آموزان است در تجزیه وتحلیل اطلاعات بدست آمده راهکارهایی پیش بینی شده ودر طرح پژوهش به اثبات رسید ودر ارزش یابی به عمل آمده مشکل عدم علاقه هنرجویان به خوردن قرص آهن برطرف گردید و وضعبت بهبود بخشید وهمچنین در درمان کمخونی فقر آهن هنرجویان مؤثر واقع شد.
مقدمه
آهن اساسیترین ماده مغذی اولیه برای ساختن گلبولهای قرمز خون میباشد و اگر این ماده مغذی به مقدار کافی در دسترس بدن نباشد با ادامه کمبود و تخلیه ذخائر بدن, کم خونی فقر آهن بروز میکند. کمبود آهن و کمخونی ناشی از آن در واقع شایعترین مشکلات تغذیه ای در جهان است و بیش از ۲ میلیارد نفر از مردم جهان دچار کمبود آهن و کم خونی هستند. بر اساس بررسی کشوری بیشترین میزان شیوع کمبود آهن در دختران ۱۹-۱۵ ساله (۳۹ درصد) گزارش شده است. آگاهی از منابع غذایی آهن و اهمیت مصرف مکملهای تغذیه ای بخصوص در افراد آسیب پذیر و عمل به آنها در پیشگیری و کنترل کم خونی فقر آهن بسیار ضروری (است.
برنامه آهنیاری در مدارس دخترانه، ۱۶ هفته در سال و هر هفته یک قرص آهن در حال اجراست. پیامدهای زیانبار کمخونی فقر آهن از جمله افزایش مرگ و میر مادران به هنگام زایمان، افزایش ابتلا به بیماریها، کاهش ضریب هوشی و قدرت یادگیری، اختلال در رشد جسمی و نهایتاً کاهش توانمندیهای ذهنی و جسمی، روند توسعه کشورها را به مخاطره میاندازد.
از این رو یکی از برنامههای مهم در بهبود تغذیه جوامع، آهنیاری گروههای در معرض خطر کمخونی فقر آهن است. سازمان جهانی بهداشت، به کارگیری ترکیبی از چهار استراتژی شامل آهنیاری، آموزش تغذیه، غنیسازی مواد غذایی و کنترل بیماریهای عفونی و انگلی را توصیه کرده است. در کشور ما هم برنامه آهنیاری چند سالی است که آغاز شده و گسترش یافته است دختران امروز مادران فردا و کلید سلامتی نسل کنونی و آینده میباشند. تمام مطالعات انجام شده نشان داده است که بسیاری از مشکلات دوران بارداری و تولد نوزادان نارس ارتباط مستقیم با وضع تغذیه مادر در زمان قبل از بارداری و سنین قبل از ازدواج دارد. (فروزانی،, ۱۳۷۷)
بطور کلی، دخترانی که زندگی خود را با تغذیه ناکافی در دوران کودکی همراه با بیماری شروع میکرده و به دوره نوجوانی پا میگذارند، از یک طرف به علت کمبودهای تغذیه ای با کاهش قدرت یادگیری، افت تحصیلی، افزایش ابتلاء به بیماریها و کاهش توانمندی ذهنی و جسمی مواجه هستند و از سوی دیگر، پس از ازدواج نمیتوانند دوران بارداری و شیردهی خوبی داشته باشند.
چکیده
دانش آموزان امروزی دنبال چیزهای نو هستند و همگی نیاز به توجه دارند. وقتی به افکار، علایق، مهارتها، مشکلات پنهان به عبارت دیگر بهداشت روانی دانش آموزی توجه نمیشود، انگیزهٔ تفکر و یادگیری را از دست میدهد. بنابراین با رعایت اصول اساسی بهداشت روانی، ایجاد جوی امن و به دور از هر گونه استرس، روشهای تدریس، مدیریت کلاس و نوع تکالیف ارائه شده، باید طوری طراحی شوند که همگی از هر نوع شایستگی مورد توجه قرار گیرند.
پژوهش...
چکیده
دانش آموزان امروزی دنبال چیزهای نو هستند و همگی نیاز به توجه دارند. وقتی به افکار، علایق، مهارتها، مشکلات پنهان به عبارت دیگر بهداشت روانی دانش آموزی توجه نمیشود، انگیزهٔ تفکر و یادگیری را از دست میدهد. بنابراین با رعایت اصول اساسی بهداشت روانی، ایجاد جوی امن و به دور از هر گونه استرس، روشهای تدریس، مدیریت کلاس و نوع تکالیف ارائه شده، باید طوری طراحی شوند که همگی از هر نوع شایستگی مورد توجه قرار گیرند.
پژوهش...
چکیده
دانش آموزان امروزی دنبال چیزهای نو هستند و همگی نیاز به توجه دارند. وقتی به افکار، علایق، مهارتها، مشکلات پنهان به عبارت دیگر بهداشت روانی دانش آموزی توجه نمیشود، انگیزهٔ تفکر و یادگیری را از دست میدهد. بنابراین با رعایت اصول اساسی بهداشت روانی، ایجاد جوی امن و به دور از هر گونه استرس، روشهای تدریس، مدیریت کلاس و نوع تکالیف ارائه شده، باید طوری طراحی شوند که همگی از هر نوع شایستگی مورد توجه قرار گیرند.
پژوهش...
مقدمه
آموزش نظم به دانش آموزان بی نظم
گرچه فرزندان برای والدین دوست داشتنی و عزیز هستند، اما گاهی اوقات بی نظمی آن ها می تواند عذاب آور باشد.جمع کردن کتاب ها، یادآوری برنامه درسی فردا، یادآوری انجام تکالیف شب و آماده کردن کیف مدرسه دغدغه والدین است.در اغلب خانه ها نگرانی والدین این است که اگر بی نظمی کودکان به همین روش ادامه پیدا کند، تا رسیدن کودکان به سن دبیرستان به یک دستیار تمام وقت نیاز باشد. سوالی که همه والدین می پرسند این...