از زمانی که به تدریس درس زیست شناسی پرداختم، متوجه عدم علاقه و توجه برخی از دانشآموزان به کلاس شدهام؛ که از درس، کتاب و معلم گریزان و بیشتر سعی دارند که خودشان بصورت مستقل و بدون اتکا به معلم درس را فرا بگیرند. این وضعیت چندان برای من و کلاس خوش آیند نبود بنابراین تصمیم گرفتم تا آنجا که میتوانم وضعیت نامطلوب را دچار تغییر و تحول نموده و کلاسم را از هر لحاظ دارای شور و نشاط کافی نمایم.نتیجهای که در نهایت پس از به کار بردن راه حلهای مختلف برای اینجانب عاید شده، شور و نشاط و علاقه به درس، همراه با فعالیت دانشآموزان در کلاس بوده است. که این مسئله برایم ارزش زیادی داشته است.از دیگر مواردی که باید به آن اشاره شود کسب موفقیت دانشآموزان در آزمونهای پایانی بود.شرکت همگی دانشآموزان به صورت داوطلبانه در پرسشهای کلاسی، انجام برخی تکالیف محوله و رقابت سالم در بین آنها از دیگر مواردی است که از کنار آن نمیتوان به سادگی گذشت.در نشستها و گفتگوهایی که با همکاران مختلف داشتهام، در استفاده از راهحلهای مذکور، بیشتر تشویق میشدم.
موضوع اصلی من(چگونه توانستم درس زیست شناسی جذابتر کنم)است.هدف من از انجام این اقدام پژوهش جذابتر کردن درس زیست شناسی برای دانش آموزان مدرسه محدثه است. زیست شناسی یکی از مهم ترین درس های پایه در دبیرستان است. در آموزش زيست شناسي چالش جدي قرن حاضر تغيير رويه از الگوهاي تدريس منسوخ به الگوهاي يادگيري موثر است . تاكيد بر يادگيري ( و نه تدريس ) بر پايه اصول ساخت گرايي استوار است. اين روش دانش آموز محور است و هدفش ارتقا بخشيدن به عمق يادگيري است . مرحله گذار از تدريس زيست شناسي به يادگيري زيست شناسي چندان هم سهل و آسان نخواهد بود ، چرا كه مستلزم كسب برخي مهارت ها از سوي شاگردان و مربيان است . از جمله مشكلات مهم، آماده كردن فراگيران با ساختارهاي جديد آموزشي به منظور ارتقاي پردازش و تحليل اطلاعات زيست شناختي است . ديدگاههاي دانش آموز محور با مقاومت شاگردان، دانشجويان، اساتيد و مديران آموزشگاهها و دانشكده ها مواجه خواهد شد. دلیل منطقی که من را وادر به انجام چنین پژوهشی کرد،علاقه نداشتن دانش آموزان به درس زیست شناسی است.
اینجانب دارای مدرک لیسانس و شماره پرسنلی.............، مدت ….. سابقه خدمت در نظام مقدس آموزش و پرورش را دارم.در حال حاضر دبیر زیست شناسی میباشم.پژوهش حاضر مربوط به دانش آموزان دبیرستان دخترانه محدثه میباشد. که مدرسه تثبیتی من در سال 94-95 بود. خدمت من در این ......... در یک نوبت است و دانش آموزان آن مدرسه دختر هستند. تعداد دانش آموزانم در مدرسه....... میباشند. موضوع مورد بررسی (چگونه توانستم درس زیست شناسی جذابتر کنم)است.این مشکل در مدرسه به وجود آمده است بخاطر همین من این موضوع را مورد بررسی قرار دادم.محیط مدرسه محل خدمتم محیط آرام و برای مدیریت سمت فعلی مشکلی ندارم.در ابتدای این اقدام پژوهی علاقه ای به دنبال کردن موضوع نداشتم ولی با توجه به استقبال برخی از دانش آموزان کم کم به این موضوع علاقمند شدم.در ابتدا که تصمیم بر این گرفتم که روی این موضوع تمرکز کنم به این فکر میکردم که شرایط دانش آموزان به گونه ای هست که نمیشه آن را تغییر داد اما به توجه به بررسی های لازم امیدوار شده بودم که راهي موثر براي ايجاد انگيزه هاي لازم در بكار گيري روش هاي جديد آموزش زيست شناسي است.