تجربیات مدون آمادگی دفاعی
این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
چکیده:
وضعیت وشرایط دنیای امروز و فریب کاری و توطئه های مختلف قدرتهای سیاسی ونظامی جهان می طلبد که نوجوانان و جوانان عزیز با هوشیاری کامل به حوادث و اتفاقات سیا سی واجتماعی توجه نمایند، تا بتوانند با انتخاب مناسب ترین راهنقش موثری در حفظ استقلال فرهنگی وسیا سی کشور و پیشرفت میهن داشته باشند. جوانان یا به اصطلاح دانش آموزان مهارتهای خاصی را از از طریق مشاهده ودیدن فرا می گیرند و در وجود آنها تقویت حس مسئولیت پذیری و همچنین حس
اعتماد به نفس وخلاقیت ایجاد می شود.
مفاهیم کلیدی:فعالیتهای تجمیعی،درس آمادگی دفاعی، دانش آموزان، معلم و یاد گیری.
به چه فعالیتی میتوان اطلاق کار تجمیعی د فاعی گفت؟
اگر چه پاسخ این پرسش بسیار مشکل است اما بسیار مهم هم هست چرا که تا نتوا نیم تعریف درست و صحیحی از
به این آسیب مبتلا هستیم.قطعا" به منظور تعریف یک فعالیت تجمیعی دفاعی،
نخست بایستی به سراغ تعریف خود مفهوم تجمیعی دفاعی برویم و بر این اسا س علت مشکل بودن پاسخ گویی به این
پرسش، وابستگی به عواملی است مانند: پیچیدگی مفهوم فعالیتهای تجمیعی دفاعی چند گانگی و تضاد گونه بودن آن
، ابهام،عمومیت وکلیت مفهومی آن،سیا ل بودن واژه تجمیعی دفاعی.
فعالیت تجمیعی دفاعی
برای رسیدن به آمادگی وحفظ دستاوردهای انقلاب مقدس اسلامی که هدیه الهی وحاصل هدایت امام راحل (ره) و
مجاهدت ها،ایثارگری ها وجان بازی های شهیدان ورزمندگان عزیز است که می توان در سر کلاسها جهت تقویت
وایمان ومعنویت دردانش آموزان رشد آگاهی های دینی واعتقادی آن ها،باورکردن تفکر نسبت به فرهنگ اسلامی
ومسائل انقلاب اسلامی با به کار بردن فعالیت هایی تقویت کرد.
فرآیند یاددهی و یادگیری،فرآیند دو جانبه ای است که درآن یاد دهی با ابتکار و خلاقیت معلم و یادگیری بر اساس
مفاهیم و اهداف درس است به نحوی که هردو طرف فرآیند، معلم ومتعلم در این فعالیت مشارکت داشته باشند.
به فعا لیت هایی که بر اساس نوآ وری و ابتکار معلمین در کنار تدریس درس آمادگی دفاعی و بر اساس اموزش
مفاهیم واهداف درس به کار گرفته شوند و در داخل یا خارج کلاس انجام شود، فعالیت تجمیعی دفاعی گفته می شود.
اهمیت فعالیت تجمیعی دفاعی
در مدارس هدف انتقا ل دانش نیست زیرا دستگاهها بهتر دانش را منتقل می کنند. بلکه هدف مدارس یا د دادن
است یعنی ایجاد شرایط برای یادگیری. مدارس محل کشف وبروز و تمرین و تثبیت آنها ست. مدیران و معلمان به
طور موثر دربرنا مه یادگیری و رضا یت دانش آموزان و فعالیت های بهبود و ارتقای مستمر کیفیت نقش دارند.
کیفیت چیزی نیست که بتوان به مدرسه تزریق کرد، تحقق کیفیت نیازمند مشارکت صادقانه همه کارکنان و معلمان و عوامل مدرسه است.
کار معلم و مربیان هنرمند این است که با فعالیت های زنده و پویا و با ایجاد لحظه های نشاط اور مفاهیم را به فرا گیران عرضه کنند.
راه های کسب نمره عملی درس آمادگی دفاعی: (نمونه فعالیت مشارکتی دانش آموزان)
1-تدریس یکی از موضوعات کتاب
2- میزان فعالیت و مشارکت مستمر در پاسخ به پرسش های جدول دار کتاب
3-میزان مشارکت در ارائه تکالیف تحقیقی وتنظیم آن بر اساس نظر دبیر
4-انجام مهارت های درس دهم (نظام جمع) و درس بخش مانور زلزله به صورت تیمی
5- ارائه مطلبی در مورد درس 5 (هشت سال دفاع مقدس) ایثارگری های فرمانده هان عملیات (در روزهای قبل از 8 آبان روز بسیج دانش آموزی)
6- ارائه یک مانور مقابله با خطرات چهارشنبه سوزی و راه های کاهش صدمات جسمی و ..... آن (مربوط به درس 8 رعایت پدافند غیر عامل درحادثه چهارشنبه سوزی)
7- گزارش از خلاصهٔ یک کتاب با موضوع دفاع مقدس (مانند منابع ذکر شده در پایان کتاب) و ارائهٔ آن به کلاس جهت شنیدن دانش آموزان
8-تهیهٔ تابلوی اعلانات با موضوع زلزله مثل (10 درس زلزله ژاپن به دنیا........) در روز های قبل از مانور زلزله (8 آذر هرسال)
9-تهیهٔ تابلوی اعلانات با موضوع پیشرفت انرژی هسته ای ایران در روزهای قبل از 20 فروردین هر سال (جشن هسته ای)با برگزاری مسابقهٔ علمی
10- معرفی یکی از عملیات های رزمندگان 8 سال دفاع مقدس (موارد نامبرده شده در درس 4 و 5 و 6 کتاب) در سر صف مدرسه در هفته دفاع مقدس و دهه فجر
11- تهیهٔ کلیپ دفاع مقدس و نمایش آن در هفته بسیج (8 آبان) و هفته دفاع مقدس (اول مهر ماه) و هفته بسیج مستضعفین (5 آذر)
12- تهیهٔ ماکت چوبی سلاح جنگی با توجه به درس 10 و معرفی اجزای سلاح در کلاس
13-قسمتی کوتاه از وصیت نامه شهداء که به نسل جوان و دفاع از میهن سفارش کرده باشد.
14- تهیهٔ یک متن حماسی یا سرود حماسی با موضوع رزمندگان (بسیج، شهداء، جانبازان شیمیایی)(مثل: مردان جنگ - پدران آسمانی)
15-تهیهٔ تابلوی از سخنان رهبران جهان و فرمانده هان دفاع مقدس در مورد پیروزی های رزمندگان در جنگ تحمیلی عراق
16- معرفی یکی از مردان مبارز (با توجه به درس 6) بصورت فایل متنی همراه با cd تا به منابع کتابخانه مدرسه اضافه شود
17- دعوت از رزمنده ای جانبازی و پرسش های مشخص شده از او (1-چرا حاضر شدید به جبهه بروید 2-چرا تا امروز با ترکش بدن دست وپنجه نرم میکنید؟3-چگونه مجروح شدید؟)
18- طرحی با مشخصات روبرودر رابطه با (درس 9) موضوع تفرقه افکنی: دو دست قفل شده با نامگذاری شیعه و سنی و یک قیچی که این دو دست قفل شده را می برد که در یک حلقه اسرائیل و حلقه دیگر وهابیت قرار دارد و کلمات وحدت و ....... در حال افتادن از دستان قفل شده است
19- نمایشی با موضوع حضرت زینب (س) (با توجه به درس 7 ومتن گفتگوی ایشان با سه گروه عبیداله، زنان کوفه، یزید)
20- تابلوهای از دست نوشته های (با موضوع سروده و گفتارهای زیبا در مورد حضرت زینب س) و آماده سازی قبل از روز پرستار (میلاد حضرت زینب س اواسط اردیبهشت)
21- در صورت اطلاع همه موارد فوق به دانش آموز وسهیم نشدن او در فعالیت های کلاسی توصیه می کنیم که براساس اسامی کتاب های انتهای کتاب دفاعی یکی را برای کتابخانه مدرسه تهیه و آن را به نام خود اهدائ کند>
22-برای ایام چهارشنبه سوزی یکی از کسانیکه در ارتباط با این حادثه دلخراش دچار مصدومیت شده اند را به مدرسه دعوت کنید. تا از تجربیات خود برای دانش آموزان مدرسه بیان کند مثل یکی از مجروحین حادثه، یکی از مغازه داران محل حادثه، یکی از پرسنل بیمارستان در زمان حادثه و یا یکی از فروشندگان مواد محترقه پشیمان