« ویژه ارتقاء رتبه شغلی .......»
این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
تجربیات مدون رابطه نوع مدیریت آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
مقدمه:
خانواده، نخستین مدرسه است که انسان در آن گام میگذارد، و اولیا هم نخستین معلمان زندگی اویند که مسئولیت انتقال باورها و ارزشها را بر عهده دارند. از این رو بیشترین دغدغه پیشرفت تحصیلی فرزندان را دارند. اگر دغدغه پیشرفت تحصیلی فرزندان درست مدیریت شود، و بین اولیا و مدارس همدلی و همراهی به وجود آید، فضای مدارس پرمعنا و باطراوت میشود، و دانشآموزان از رشد شخصیتی و تحصیلی بیشتری برخوردار میگردند. بدین جهت به همه والدین فهیم و دلسوز توصیه میشود که به عنوان اولین معلمان زندگی فرزندان خود به رغم اینکه، مدارس اقبال خوبی از مشارکت واقعی اولیا «به جز کمک مالی» نمیکنند. به ارتباط صمیمی و مستمر با مدارس و معلمان ادامه دهند، و در سایه حسن این همدلی و همراهی سعی نمایند که وظایف خود را نیز به خوبی انجام دهند.
امروزه اهميت فرآيند مديريت بر كسي پوشيده نيست. كشورهاي صنعتي پيشرفته از دهها سال قبل به اين مقوله توجه داشته اند و عملاً توسعه خويش را مديون بهبود شيوه هاي قبل مديريت مي دانند. در حاليكه كشورهاي در حال توسعه هنوز درگير مسايل و مشكلاتي از قبيل فقر و رشد نرخ جمعيت، نرخ بالاي بيكاري، تورم، افسار گسيخته اتلاف، استقرار يافته و بر اساس داده مي شوند. طبق اين ديدگاه مؤسسات آموزشي خود را تغيير مي دهند تا به افرادي كه آمادگي تغيير در خود دارند كمك كنند و معترفند قصور در ايجاد شرايط مناسب براي موفقيت افراد جامعه باعث خسارت عظيم در بهره وري اجتماعي و عدم رضايت منابع انساني خواهد شد.
از اينرو سيستم آموزشي كشورهاي در حال توسعه ايستي برنامه هاي آموزي خود را با روند تغييرات هماهنگ كنند. تدريس يك فعاليت پيچيدة پويا، تعاملي هوشمندانه است و اگر قرار يباشد معلمين دانش آموزان مختلف جديد آشنا نمايند. مستلزم شيوه خاص مديريتي است تا از اين طريق بتوانند اثر بخشي بيشتري به امر آموزش بپردازند.
مسأله و موضوع تحقيق
مديريت با شروع زندگي اجتماعي بشر آغاز گرديده است زيرا انسان براي آنكه بتواند به زندگي خود سر و سامان بدهد و نيازهاي خود را برآورده سازد احتياج به افرادي مي داشته كه آنها را هدايت و رهبري نمايد تا مشكلات و نيازهاي خود را با استفاده از امكانات، منابع موجود انساني و مادي مرتفع سازد.
بنابراين مديريت به معني و مفهوم اعم آن كه اداره كردن يك گروه، يك سازمان و ... است فكري جديد نيست و از زمانهاي بسيار قديم از زماني كه انسان زندگي اجتماعي خود را شروع كرده مطرح و مورد توجه بوده است.
اهميت مديريت در سير تاريخ مدون بشري بگونه بوده است كه اكثر صاحب نظران عقيده دارند كه اجتماع بدون رهبري و مديريت نمي تواند وجود داشته باشد.
در كشورما نيز اخيراً در پس گسترش روزافزون نظام آموزشي ضرورت بهسازي كيفيت نتايج آموزي مسئله مديريت و رهبري آموزشي در آموزش و پرورش بازندگي و رشد و توسعه اقتصادي و توجه چنداني نداشته است. اكنون با تغييرات و تحولات جهاني و اجتماعي دريافته است كه مديريت آموزشي است پويا كه بايد همه وظايف مربوط به آن مانند: برنامه ريزي تعيين هدفها، سازماندهي، هماهنگي، مديريت و رهبري، نوآوري و ايجاد انگيزه و ... را كاملاً در نظر گرفت. از اين رو شناخت و بكارگيري جهاني علمي سبكهاي مديريتي از ضروريات مهم و حياتي در نظام آموزش و پرورش مي باشد.
اثرات مثبت و منفي هر كدام از سبكها بايد شناخته شود تا شيوه هاي مؤثرتر غيب و شيوه هاي نامناسب كنار گذارده شود.
در اين تحقيق سعي خواهد شد كه سبكهاي مديريتي هركدام توضيح داده شوند و رابطه بين هركدام از اين سبكها كه نوع مديريت آموزشي مي باشد با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مقطع دبيرستان بررسي شود.
سؤالات تحقيق
سئوال(1)
آيا نوع مديريت با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
سئوال (2)
كدام يك از سبكهاي مديريت در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان اثر بخش تر است.
(سبكهاي:هنجارمدار، فرد مدار، موقعيت مدار)
اهداف تحقيق
اهداف كلي:
پژوهش حاضر، بررسي و مطالعه بين نوع مديريت آموزشي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را هدف اساسي خود قرار داده تا از اين طريق روشن كند كه چه نوع مديريت آموزشي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مؤثر است، كه اين هدف كلي است.
اهداف جزئي:
و اهداف جزئي شناخت سبكهاي هنجار مدار است شناخت سبك فرد مدار است. و شناخت سبك موقعيت مدار است و شناخت ويژگيهاي هركدام از آنها.