این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
چکیده:
دراین مقاله ضمن ارائه تعاریف مختلف ازرضایت شغلی؛شاخص های رضایت شغلی وپیامدهای رضایت شغلی به صورت کلی،راهکارهایی جهت افزایش رضایت شغلی معاون آموزگاران درسطح اموزشگاه،منطقه،سازمان ووزارت آموزش وپرورش ارائه ودرپایان نتیجه گیری می شود.
کلیدواژه:رضایت شغلی،معاون آموزگار،آموزش وپرورش
مقدمه:
یکی ازمهمترین اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران،گسترش همه جانبه ی آموزش وپرورش درتمام نقاط کشوروبه خصوص گسترش آموزش وپرورش عمومی درنقاط محروم روستایی وعشایری می باشد.هم اکنون باتوجه به کنترل شدیدجمعیت ومهاجرت روستاییان به شهرهاودرپی آن کاهش جمعیت روستاهادرسالهای اخیروازطرفی روندروبه گسترش افزایش کلاس های چندپایه وتبدیل اکثرمدارس بزرگ به مدارس کوچک؛درمی یابیم که جهت نیل به این هدف مقدس،توجه به نیازها،مسائل ومشکلات معاون آموزگاران به عنوان گرداننده ی این نوع مدارس وهرآنچه موجبات رضایت شغلی آنان رافراهم کندبیش ازپیش ضروری می نماید.
تعریف رضایت شغلی:
احساس رضامندی شغلی ازاساسی ترین موءلفه های بهداشت روان،پویایی،کارآمدی وخلاقیت شاغلین هرشغل وحرفه ای است.محققان رضایت شغلی راازدیدگاه های گوناگوتی تعریف کرده اند.گروهی رضایت شغلی رابراساس نوع عامل روانی تعریف کرده وآن رانوعی سازگاری عاطفی باشغل وشرایط اشتغال می نگارند. هاپاک استادتعلیم وتربیت دانشگاه نیویورک،رضایت شغلی رامفهومی پیچیده وچندبعدی می داندواین مفهوم راباعوامل جسمانی،روانی واجتماعی مرتبط می کندوتاکیدمی کند تنهایک عامل موجب رضایت شغلی نمی شودبلکه ترکیبی ازمجموعه عوامل گوناگون سبب می شودکه فردشاغل درلحظه ی معینی ازشغلش احساس رضایت نمایدوازآن لذت ببرد.
گروهی دیگرازمحققان عوامل مختلفی ازقبیل درآمد،ارزش اجتماعی،شرایط محیط کاروفرآورده های آن رابه عنوان عوامل احساس رضایت ازشغل نام می برند.
شاخص های رضایت شغلی:
برخورداری ازنگرش مثبت نسبت به محیط،اهداف ووظایف شغلی،انگیزه ی غنی برای تلاشی هدفمندوپویا،بهره مندی ازامنیت روانی،احساس خودارزشمندی ومنزلت مطلوب اجتماعی ازاصلی ترین شاخص های رضامندی شغلی است.
پیامدهای رضایت شغلی:
پژوهش های انجام شده درقلمرورضامندی شغلی صاحبان مشاغل وحرف مختلف بیانگراین واقعیت است که هرقدرمتولیان مشاغل مختلف ازاحساس رضامندی شغلی بیشتری برخوردارباشند ازسلامت روان،نشاط درون،اندیشه ی تلاش وقابلیت خلاقیت ونوآوری افزون تری بهره مندبوده کمتردچار فرسودگی شغلی می شوند. رضایت شغلی باعث می شودبهره وری فردافزایش یابد،فردنسبت به سازمان متعهد شود،روحیه ی فردافزایش یابد،اززندگی راضی باشدومهارت های جدید شغلی رابه سرعت فراگیردودرعوض نارضایتی شغلی منجربه مواردی چون اضطراب،افسردگی،تنش،روابط فردی آسیب دیده،حساسیت های آزاردهنده،فراموشی، ناتوانی درتصمیم گیری وعدم تمرکزحواس گردد.
هرچندبیشترمعاون آموزگاران،باتوجه به حساسیت کارشان،وظایف خودرابه نحواحسن انجام می دهند اما به نظرمی رسداجرای راه حل های کاربردی زیردرسطوح مختلف آموزشگاه، منطقه،سازمان ووزارت آموزش وپرورش،کیفیت کاروتلاش آنان راکه حدود90درصدمدارس روستایی وعشایری راشامل می شودبه نحو چشمگیری افزایش خواهد داد.
1-درسطح آموزشگاه:
1-1نداشتن توقعات بیموردوخارج ازوظایف اصلی ازمعاون آموزگاران:
معاون آموزگاران معمولا درمحیط کارخودمسئولیت هایی همچون معاونت مدیرمجتمع ، تدریس،دفترداری،سرایداری،نظافت ،انجام امورپرورشی،حمل وتوزیع تغذیه،شیر، نوشت افزاروپوشاک دانش آموزان(درمناطق محروم)و....رابرعهده دارند.باوجود اینهاومواردی مانند مراجعات مکرراولیا،تشکیل جلسات انجمن،بازدید مسئولین،مراجعه افرادجهت تکمیل فرم های مختلف و...که درتمام مواردازوقت مفیدکلاس گرفته می شودگاهی اوقات مسئولیت های دیگری همچون تکمیل فرمهای آماری، شناسایی بی سوادان وکم سوادان روستاو....به معاون آموزگاران واگذار می شود.
2-1ایجادزمینه برای ارتباطات بین مدرسه ای ومقایسه ی عملکردمعاون آموزگاران
3-1رسیدگی بیشتربه وضعیت فیزیکی وامکانات مختلف بعضی ازآموزشگاه ها
دراین ارتباط می توان گفت بااینکه درسالهای اخیراقدامات مفیدی صورت گرفته اماهنوزمشکلاتی به چشم می خوردمثلابسیاری ازمدارس روستایی یاخیلی کم آب هستندکه نیازدانس آموزان رابرآورده نمی کندیااصلاآب ندارندودانش آموزان جهت خوردن آب یاانجام کاردستشویی بایدبه منزل برگردند. نیزحیاط بعضی ازمدارس گلی می باشدکه بعدازبارش اولین باران،تهدیدی جدی برای نظافت کلاس هاوانجام فعالیت های ورزشی به حساب می آید.
2-درسطح منطقه:
1-2ایجادعلاقه وترغیب معاون آموزگاران وآموزگاران مدارس روستابه شرکت درمسابقات ورزشی،فرهنگی،هنری و....
دراین رابطه میتوان گفت متاسفانه دربیشترمواردنامه های مربوط به این نوع مسابقات به دلایلی به مدارس روستا ارسال نخواهدشد.
2-2برگزاری گردهمایی های درون منطقه ای جهت تبادل تجربیات واطلاعات وارائه روش های مناسب برخوردبا مسائل
3-2آشناساختن معاون آموزگاران بامفاهیم برنامه ریزی آموزشی ودرسی ازطریق برگزاری کلاسهای ضمن خدمت
4-2تلاش درجهت تقویت ورشدمنزلت اجتماعی معاون آموزگاران
3-درسطح سازمان ووزارت آموزش وپرورش
1-3افزایش حقوق ومزایا ویاحداقل رفع تبعیض ازحقوق درمقایسه باسایرکارکنان دولت:
تحقیقات نشان می دهددربسیاری ازکشورهاازجمله فرانسه،آلمان وژاپن حقوق ومزایای معلمان درتمام زمینه هاازسایرمشاغل بالاتراست وبه این سبب رقابت برای احرازاین شغل دربین داوطلبان زیاداست وباعث ایجادروحیه ای مناسب درمیان معلمان مدیران ومعاون آموزگاران گشته است. دراین زمینه جهت جبران تلاشهای زیادمعاون آموزگاران که شرح آن دربند1-1این مقاله گذشت وبیشترآنها درساعات غیرموظف انجام خواهندشدمی توان براساس تعداد دانش آموزان وبرآوردمیزان کار،به صورت هفتگی یاماهانه ساعاتی رابه عنوان اضافه کاردرنظر گرفت تاحقوق آنهاضایع نگردد.