این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
تجربیات مدون مهارت های حرفه ای مدیر آموزگاران برای ارتقای شغلی خبره و عالی
مقدمه:
کلاسهای درس محیطهای اجتماعی قراردادی هستند که عناصر تشکیل دهنده آن به طور کامل ویژه و بی همتا هستند یعنی دانش آموزان، معلمان و شرایط یادگیری در یک لحظه از زمان هرگز شبیه به هم نخواهد بود توقع همه این است که معلم به مثابه عنصر هوشمند (مدیر) کلاس درس و برنامه ریز این سیستم، برنامه درسی کلاس خود را با توجه به شرایطی انتخاب کند در کلاس حاکم است و با خدمت گرفتن مجموعه ای مناسب از ابزارها، وسایل و محتوا، کنش واکنشهای یاددهی و یادگیری را سازمان بخشد بدیهی است که هرگز دو کلاس در یک زمان واحد کاملاً شبیه هم نخواهند بود زیرا عوامل انسانی و شرایط یادگیری یکسان نیستند.
شیوه و قدرت مدیریت کلاسهای چند پایه توسط مدیر آموزگاران در قالب توانایی، دانایی، و خلاقیت ظاهر میگردد و با مهارتهای عجین میشود که از شکل ساده تر آن یعنی مهارت فنی (یادگیر اصول و روشهای فنی کلاس داری) آغاز وپس (از گذر از مهارتهای انسانی (یافتههای علمی و تئوریهایی را که یادگرفته عملاً درس انسانها یعنی دانش آموزان و معلمان بکار ببرد) به مهارت ادراکی که حاکی از بینش فلسه معلم نسبت به زندگی و تعلیم و تربیت است میرسد با توجه به این مطالب معلمان بر سکویی از باورهای بدیهی خود که رفتارهای آموزشی آنها را شکل میدهد، ایستادهاند. پس با توجه به تفاوتهای زمان و مکان و تفاوتهای فردی معلمان چند پایه به تعداد این عزیران شیوه اداره کلاس وجود دارد ولی آنچه مهم است که هر کدام از این عزیزان از چهار چوبی مشخص برای بهبود وضعیت موجود کلاس درس خود استفاده میکنند که در این مقاله بیشتر این چهارچوبها برای راحتی کار در کلاس این عزیزان مدنظر خواهد بود.
- شاغل این پست با رعایت اصول و موازین شرعی و اسلامی به انجام وظیفه میپردازد.
- تمامی کارها و اقداماتی که در محیط مدرسه انجام میپذیرد زیر نظر مدیر آموزگار مدرسه خواهد بود و مدیر آموزگار مدرسه از نظر حسن اجرای امور پرورشی، آموزشی و اداری در مقابل اداره آموزش و پرورش محل مسؤولیت تام دارد وظایف او به شرح زیر است:
- اجرای مراسم صبحگاهی و برگزاری نماز جماعت.
- نظارت دقیق بر نحوه رفتار و کردار و پوشش اسلامی دانش آموزان در داخل و خارج از مدرسه بر اساس موازین و دستور عملهای مربوط.
- تنظیم برنامه کار هفتگی کلاسها براساس برنامه مصوب و توجه به نحوه تنظیم کلاسهای چند پایه.
- حضور به موقع در کلاس درس و استفاده مطلوب از اوقات دانش آموزان و اشتغال به تدریس موظف هفتگی طبق برنامه و بر اساس ضوابط مصوب وزارت آموزش و پرورش.
- تدریس به تمام یا گروهی از دانش آموزان اعم از اینکه در یک سطح یا در سطوح مختلف تحصیلی باشند.
- کوشش و تلاش مستمر در جهت رعایت موازین اسلامی از سوی کارکنان و دانش آموزان در مدرسه و آشنا کردن دانش آموزان با مسائل مذهبی و اخلاقی و ترغیب آنان در این زمینه.
- اقدام به ایجاد محیطی کاملاً مساعد برای رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان به خدا و تقوی و پیشگیری از نفوذ آفات فکری و اخلاقی.
- تعیین تمرینهای مناسب و مراقبت در انجام آن باتوجه به کتاب راهنما (روش تدریس)
- سعی در شناخت دانش آموزان کم بضاعت و ایجاد زمینه کمک با حفظ شئون و شخصیت آنان.
- جلب همکاری و مشارکت مردمی در امر آموزش و پرورش
- اقدام به تشکیل شوراها و گروههای پرورشی و آموزشی، انجمن اولیاء و مربیان و اعمال نظارت مستقیم بر امور این گروهها
- تقویت روحیه همکاری تعاون و اعتماد به نفس در دانش آموزان از طریق اجرای مباحثه گروهی و بهره مندی از مشارکت آنان
- سعی و تلاش در جهت شناسایی وضعیت اخلاقی، رفتاری و عاطفی دانش آموزان و کوشش در رفع نارسائیهای احتمالی آنها.
- استفاده از نظر معلم راهنما در مورد برنامههای درسی و پرورشی، روشها و بکارگیری وسایل کمک آموزشی.
- نظارت و اجرای ارزشیابی تشخیصی، تدریجی، و توصیفی پایانی با رعایت مفاد آئین نامه امتحانات.
- کوشش در انجام فعالیتهای تربیتی و اجتماعی دانش آموزان از طریق تشکیل گروهها و انجمنهای دانش آموزان با رعایت مقررات
- حضور در مدرسه حداقل نیم ساعت قبل از شروع کار مدرسه و عدم خروج از آن مادامی که تمام دانش آموزان و کارکنان خارج نشدهاند مگر در موارد ضروری و استثنائی
- ثبت نام به موقع دانش آموزان بر اساس آئین نامههای ابلاغ شده و تشکیل و نگهداری پرونده آنان.
- دریافت به موقع کتب درسی از اداره مربوط و توزیع آن بین دانش آموزان و انجام سایر امور مربوط به آن.
- انجام امور مالی طبق مقررات و مجوزهای مربوط.
- تهیه و تنظیم دفتر امتحانات، دفتر آمار، لیست مشخصات دانش آموزان و نتایج امتحانات و کارنامههای تحصیلی و ارسال به موقع گزارشهای لازم به اداره آموزش و پرورش و تأیید مندرجات دفاتر و بستن به موقع آنها و مراقبت در حفظ و نگهداری سوابق و اسناد براساس مقررات و دستور عملهای مربوط.
- تجزیه و تحلیل نتایج ارزشیابیهای به عمل آمده از دانش آموزان و شناسایی علل پیشرفت یا عدم پیشرفت تحصیلی و سعی در تقویت نقاط وقوت و اتخاذ تدابیر لازم جهت رفع نقاط ضعف یادگیری دانش آموزان.
- بررسی وضعیت ساختمان و سایر تجهیزات مدرسه و اقدام به رفع نواقص موجود از طریق گزارش به اداره آموزش و پرورش.
- مراقبت در حفظ و نگهداری ساختمان یا چادر مدرسه و حفظ اموال و وسایل و تجهیزات آن با همکاری و هماهنگی شورای اسلامی روستا.
- رسیدگی مرتب به حضور و غیاب دانش آموزان با همکاری سایر معلمین.
- رسیدگی مرتب به حضور و غیاب کارکنان و اعلام گزارش به اداره آموزش و پرورش متبوع از طریق ممکن یا طریق معلم راهنمای ذیربط.
- همکاری با معلم راهنما در زمینه ارزشیابی از کارکنان.
- مراقبت کامل در تأمین شرایط مطلوب بهداشتی و ایمنی دانش آموزان و کارکنان مدرسه و اهتمام در پیشگیری از سوانح و رساندن کمکهای اولیه لازم برای افراد سانحه دیده و مطلع ساختن هرچه سریعتر اولیاء دانش آموزان و اداره آموزش و پرورش از جریان امر در هر مورد که اتفاقات غیر منتظره در مدرسه به وجود آید.
- ابلاغ مفاد آئین نامهها و دستور عملها، بخشنامههای صادره از سوی مراجع ذیربط به کارکنان مدرسه و کوشش جهت اجرای کامل آنها.
- نظارت بر تصحیح اوراق امتحانی و کنترل در تطبیق نمرات اوراق، لیستهای امتحانی و اعلام نتیجه به دانش آموزان.
- شرکت فعال در دورههای کارآموزی و گردهمائیها، جلسات پرورشی، آموزشی و اداری که از طرف وزارت آموزش و پرورش و سازمانهای مربوط تشکیل میشود و کوشش در بهره گیری از نتایج بررسیها برای بهبود امور آموزشی و پرورشی و اداری مدرسه از طریق طرح مسائل مربوط در شوراهای معلمان و مربیان
- استفاده از وسایل کمک آموزشی و ثبت فعالیتهای انجام شده در دفاتر ذیربط
- انجام اقدامات به منظور معرفی دانش آموزان پایه پنجم به امتحانات هماهنگ.
- انجام سایر امور مربوط عنداللزوم.