این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
فایل ورد قابل ویرایش
فراهویت در معماری
همانطور كه ميدانيد تحقيق ما درباره فراهويت در معماري است. و اين فراهويت نه رسيدن به همه هويتهاي مشترك ميان انسانها بلكه پاسخگويي به ماهيت انسان است .
در اين روند ابتدا بايد بدانيم انسان كيست كه طي اين شناخت هم در پي يافتن
وجه مشترك همه انسانها هستيم .
سپس به بررسي نظر كريستوفر الكساندر تحت عنوان كيفيت بينام كه در همه
انسانها مشترك است ميپردازيم .
كريستوفر الكساندر معتقد است اين كيفيت در بناها به وسيله طرح الگوهاي زنده و
ايجاد زبان مشترك در همه ميتواند تلاشي براي رسيدن به هويت جاودانه براي فضايي خاص باشد . و بعد به بيان ديدگاههاي موافق و مخالف با اين روند و حتي نياز انسان به جاودانگي ميپردازيم و در نهايت بايد بگوييم كه هدف ما رسيدن به نتيجه خاصي نيست .
فطرت
به گفته شايگان هر هويت ابا واجدادي و ارثي با هر خاستگاهي كه داشته باشد از
بيرون تحميل ميشود و ما آن را تصاحب ميكنيم بيآنكه فرصت انتخاب داشته باشيم هويت حقيقي نوعي آفرينش است .
ما ميراثي داريم كه سرچشمه آن خارج از چهارچوب فرهنگي است ارثيهاي كه
از طبيعت و از آنچه ما به مثابه موجود زيستي با ديگر انسانها اشتراك داريم به ما رسيده است .
با تكيه بر اين هويت حقيقي انسانها داراي يك ماهيت مشتركندكه از آن تعبير به فطرت ميشود.
در فطرت وجوه اصلي بر چهار قسم است:
1- حقيقتجويي كه به علم منتهي ميشود.
2- نيايشگري كه به دين منتهي ميشود.
3- ايثارگري كه به اخلاق منتهي ميشود.
4- زيباييشناسي كه به هنر منتهي ميشود.
حال هنر يا زشت است يا زيبا اخلاق يا خوب است يا بد علم يا درست است يا
نادرست .
با توجه به اين دانشها كه از پس نيازها به وجود آمدهاند آيا ما ميتوانيم معماري
بوجودآوريم كه هم درست باشد هم زيبا هم خوب ؟ اگر بتوانيم به اين معماري دست يابيم اين معماري پاسخگو به انسان ميباشد.
البته بايست بگوييم كه ديدگاه ما بر اساس اين اصول و معيارهاي اوليهاي است
كه اعتقاد داريم همه ما بر آن متفقيم .