عنوان انگليسي | Annetts hand preference questionnaire |
عنوان فارسي | پرسشنامه دست مسلط آنت |
زبان | فارسی |
کاربرد | دست برتری |
منبع | آنت Annette |
سال ساخت | 1967 |
تعداد سوال | 12 |
زير مقياس | - |
نحوه اجرا | قلم و کاغذی |
نحوه نمره دهي و تجزيه و تحليل | نمره 2+ برای ترجيح دست راست در تمام مواقع. نمره 1+ برای ترجيح دست راست در اغلب موارد. نمره صفر برای عدم به کارگيری دستها. نمره 2- ترجيح دست چپ در تمام مواقع. نمره 1- ترجيح دست چپ در اغلب مواقع. دامنه نمرات از 24 – برای چپ دستی کامل تا 24+ راست دستی کامل. اشخاصی که نمره 9+ يا بيشتر در آزمون کسب کنند راست دست و نمرات بين 8+ تا 9- بدون ترجيح دست برتری (مختلط). نمرات 9- يا کمتر. چپ دست تلقی میشوند. - هر سؤال بر اساس يک مقياس پنج نقطهای نمرهگذاری میشود، بدينترتيب که برای هرسؤال، ترجيح آزمودنی در استفاده از دست راست يا چپ پرسيده میشود و براساس پاسخ آزمودنی نمرهگذاری میگردد. |
فرمت |
آزمون دست مسط در سال ۱۹۶۷ توسط آنت معرفی شده است . این آزمون شامل ۱۲ سوال است که هر سوال براساس یک مقیاس پنج نقطه ای نمره گذاری می شود، بدین ترتیب که برای هر سوال، ترجیح آزمودنی در استفاده از دست راست یا چپ پرسیده می شود، و براساس پاسخ آزمودنی نمره گذاری می گردد.
تمرین باعث پیشرفت می شود. این عقیده ای رایج است که تمرین یکی از راه هایی است که افراد در آن بر تکالیف چیره می شوند. وقتی یک تکلیف حرکتی برای اولین بار اجرا می شود ، عملکرد اغلب کند، نادرست و ناهماهنگ است .معمولا فقط بعد از تمرین، عملکرد حرکتی سریع، صحیح و هماهنگ مشاهده می شود.جالب است که بعد از تمرین فقط عضو آموزش دیده پیشرفت نمی کند بلکه در بیشتر مواقع عضو آموزش ندیده نیز پیشرفت می کند.