برنامه توسعه سازمان ملل متحد UNDP
شرکتها ، بنگاههای اقتصادی ، بازرگانان و
آرمانهای توسعه هزاره
چارچوبی برای عمل
خلاصه دستورالعمل ها و سفارش های حاضر در این نوشتار ارائه کننده چارچوبی برای عمل است ، بدین معنا که نشان می دهد چگونه اتحاد شرکتها و بنگاههای اقتصادی ، در پیوند با دستگاهها و نظام سازمان ملل متحد، دولتها و سازمانهای جامعه مدنی ، می تواند در دستیابی به آرمانهای توسعه هزاره که آرمان آن دگردیسی جهانی شدن به نیروی مثبتتری برای توده بیشتری از مردم دنیا می با شد، همکاری نمایند .
تمامی شرکتها و انجمنهای تجاری ، از بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط تا شرکتهای بزرگ یک یا چند ملیتی ، از اطاقهای بازرگانی تا سازمانهای تجاری بین المللی ، می توانند در این زمینه ایفای نقش نمایند . تاثیر و مشارکت این سازمانها ممکن است متفاوت باشد اما چارچوبی برای عمل همه آنان و نیز دربرگیرنده افراد علاقمند در جوامع توسعه یافته به همکاری با بخش خصوصی است . آرمان این نوشتار ارائه رئوس کلی و اساسی این امر مهم با توسل به مثال های روشنگر به جای صرفا تحلیل های مفصل می باشد که امید است خواننده را در ایجاد فکر و اندیشه یاری دهد.
این گزارش همچنین به سه پرسش کلیدی پاسخ می دهد :
1- آرمانهای توسعه هزاره چه هستند ؟
2- چرا این آرمانها برای شركتها مهم می باشند ؟
3- شركتها چگونه می توانند در دستیابی به این آرمانها مشارکت نمایند؟
سرمایه گذاری اجتماعی و بشر دوستانه
1- حمایت از مسایل مربوط به زنان – مستقیم یا از راه سازمانهای غیر دولتی(NGO) که روی این مسایل تمرکز کرده اند.
· مرکز شرکتهای خصوصی بین المللی ، بخشی از اطاق بازرگانی ایالات متحده ، برنامه ای بنام زنان در کار دارد که به موازات برگزاری کنفرانس ها بین المللی به طرح هایی درباره قدرت دادن به زنان در اقتصادهای در حال انتقال و توسعه کمک مالی می کند.
· شرکتهای آوون (Avon) و الی لیلی (Eli Lily) ، مسائل زنان راآرمان استراتژیک تلاشهای جهانی بشر دوستانه خود قرار داده اند.
2- سرمایه گذاری بر روی ارتقاء رهبری زنان فرا سوي فعالیت های خود شرکت – حمایت از برنامه های ظرفیت سازی و ارتباطي زنان ، پیشگامی در پاداش دهی و شناسایی تلاش های آرمانمند برای گزينش زنان در پست های رهبری ویژه مانند گروه های کاری دولتی و هیات های نمایندگی ، هيئت های مدیره شرکتها ، تیم های میانجیگر صلح و نقش های کلیدی در سازمانهای بین المللی .
· فدراسیون بین المللی تجارت و زنان حرفه ای ، و مجمع بین المللی سوروپتومیست(soroptimist ) هر دو فرصتهای قابل ملاحظه فراوانی برای زنان فراهم آورده اند .
· اورآل (Loreal) و هلناروبینشتاین ،از یونسکو در جهت توسعه برنامه اعطای بورسیه و پاداش برای حمایت از نقش رهبری زن در فعالیتهای علمی پشتیبانی کرده است .
گفتمان سیاسی و ترویجی :
1بالا بردن آگاهی عمومی درباره مسایل زنان و ارتقا ء نظرات آنان – این حوزه دیگری است که شرکتها و بخش های صنعتی معيني می توانند با آرمان تغییر سیاست های دولت و تغيير در نگرش های عمومی ، ایفای نقش نمایند. رسانه های همگانی به ویژه نقش به سزایی دارند، اما بیشتر شرکتهایی که فعالیت های تبلیغاتی و اطلاع رسانی همگانی را به عهده دارند می توانند از تلاش هایی که تضمین کنند توجه گسترده تر عموم به مسائل زنان باشد، پشتيباني كنند.
· برنامه ”ابتكاری ديجيتال دياسپوراي آژانس زنان سازمان ملل “ در اوگاندا با همكاري با مدیران اجرایی فناوری اطلاعات آفریقای که شرکتهای فناوری اطلاعات در خارج در کشور را اداره می کنند و نمایندگان دولت و سازمانهای جامعه مدنی ، از زنان آفریقایی برای استفاده از فناوری های اطلاعات از راه دسترسی به آموزش های فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT) اشتغال ، كارآفريني و دسترسي به بازار ، حمايت مي نمايند .
2حمایت طرفدارانه از دسترسی برابر به منابع آموزشی و دارائی های اقتصادی – انجمن ها و کانون های شرکتهای و بخش خصوصی می توانند با در خواست اصلاحات نظارتی و قانونی و نهادی از حق مالکیت زنان و دسترسی برابر آنان به آموزش و دارائی های اقتصادی حمایت کنند.