این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
چکیده :
هدف بزرگ ریاضیات، تقویت فکر کودک می باشد. و هر چه زودتر حاصل شود ،احتمال موفقیت او در زندگی آینده بیشتراست کودک از زمانی که به دنیا می آید ،ریاضیات را در اثر تجربه محیط اطراف خودمی آموزد ، زیرا کلیه اشیا اطراف کودک به نوعی با ریاضیات ارتباط دارد و او بدون آنکه از ریاضیات و مفهوم کلی آن اطلاعاتی داشته باشد ،روابط ریاضی و موارد استفاده علمی آن را فرا می گیرد.سوال کودک درباره اشیا اطراف خود به روابط ریاضیات موجود بین اشیا مربوط می شود.
به نظر می رسد کودکان برای یادگیری نگرش ها ،پیشداوری ها و ارزش های اخلاقی والدین و معلمان خود آمادگی دارند .گرچه مطمئنا"نمی دانیم که نگرش های والدین در مورد ریاضیات تا چه حد در کودکان تاثیر می گذارد با این وجود بسیاری از دانش آموزان درس ریاضی را یک درس دشوار می دانند . مفاهیم و مهارت های ریاضی در درون خود با هم یک ارتباط نزدیک و شبکه ای دارند . لذا برنامه ریزی و آموزش باید به شکلی باشد که دانش آموزان این ارتباطات و روابط درونی را درک کنند و ریاضیات را به صورت یک پارچه یاد بگیرند .
مقدمه :
همچنین ریاضیات شامل :کلیه ارتباطات ریاضی با زندگی روزمره ،سایر علوم وکاربرد های آن در زندگی علمی آینده دانش آموز است .به این ترتیب در برنامه درسی و آموزشی ،برقرار کردن پیوند ریاضیات با کاربرد هایش در زندگی روزمره و سایر علوم از قبیل :هنر ،علوم طبیعی و علوم اجتماعی باید مد نظر قرار گیرد ،چرا که می دانیم یکی از هدف های آموزش عمومی در مدارس ابتدایی این است که دانش آموزان برای زندگی آینده افرادی مستقل بار آیند و بتوانند در زندگی خود و همچنین برای جامعه ای که در آن زندگی میکنند فردی مفید ومصمم در کارها باشند . برای دست یابی به این هدف، مدارس باید فرصت لازم جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات ،تصمیم گیری و کسب مهارت در کاربرد ابزارهای هوشمندانه در حل مسایل را به دانش آموزان خود بدهند و کمک کنند تا روابط زیبا و منطقی را که در فرمول های ریاضی وجود دارد درک کنندو به کار ببرند.
آماده سازی و آموزش ریاضی به دانش آموزان :
اهداف کلی آموزش در دوره ابتدایی:
همانطور که می دانیم هدف کلی آموزش در این دوره ،آماده کردن دانش آموز برای یادگیری مادام العمر و توانایی کسب سواد علمی فناورانه در دانش آموزان برای زندگی در جامعه ی آینده است .به این ترتیب اهداف آموزش ریاضی را می توان در سه حیطه ی اصلی به این شرح بیان کرد :
1-کسب دانش های ضروری
دانش های ضروری در علم ریاضی مفاهیم پایه هستند که با تغیر زمان و گسترش علم به ثابت بودن آن اطمینان نسبی داریم و نیاز به آنها یک نیاز همیشگی است .
2-کسب مهارت های ضروری
مهارت هادر آموزش ریاضی در واقع راههای یاد گیری بوده و مجموعه ای از توانایی ها هستند که پرورش آنها در دانش آموزان به منزله ی آموختن و((راه یادگیری))تلقی می شود .
3- کسب نگرش های ضروری
نگرش یعنی تمایل به اقدام در یک مسیر معین که از مجموع کسب دانستنی ها و مهارت های ضروری در دانش آموزان ایجاد می شود. همه آموزش ها از جمله کسب دانش ها و پرورش مهارت ها برای رسیدن به این ارزش هاست . به نوعی می توان گفت ؛در آموزش ریاضی ،دانش ها و مهارت هاتقریبا"مشترک هستند ولی در قسمت نگرش ها با توجه به ارزش ها ی حاکم بر جامعه تفاوت هایی دیده می شود.