این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
گزارش تخصصی چگونگی شاد و جذاب و مخاطب پذیر کلاس درس مطالعات اجتماعی
اگر شادی و نشاط در مدرسه و کلاس نباشد زیستن برای یادگیری و یادگیری برای زیستن متعالی محقق نخواهد بود. جهان هستی در نتیجه تلاش مداوم و همکاری مجموعه ای عظیم به وجود آمده و در تلاش و پویایی این اعضا است که هر روز حیاتی نو اقامه می کند چنانچه مصداق بارز این کلام است که ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند. و حال اگر نظری ریز بین تر بر این مجموعه اندازیم یکی از هزاران ما حصل آن تشکیل اجتماعات مردمی است اجتماعی که به طور خاص در پیکره اش خانواده ها نقش بسته اند. زمانی که فرزندان یک خانواده یا یک اجتماع در یک محیط سالم و با نشاط زندگی نمایند و به دور از تنش ها و هتک حرمتها و در سایه احترام متقابل والدین در یک مکتب درس تربیت می شوند. اگر خانواده ها در شاداب سازی زندگی فرزندانشان تلاش نمایند طبیعی است که نتیجه موثرتری در فرایندهای زندگی آینده بچه ها خواهد داشت. از جمله گردشهای هفتگی ماهانه و حتی سالانه به تجدید قوای روحی خانواده کمک کرده و با نشاط و شادابی والدین فرزندان اطمینان خاطر یافته و به دور از تنش ها و اضطرابها استرسها به حرکت در مسیری صحیح هدایت می شوند. که البته در کنار همه ی آنچه گفته شد افکار و عقاید پدر و مادر و چگونگی به دست آوردن این نشاط نیز حایز اهمیت است.
کلاسهای درس در یک دستهبندی کلی یا شاداب، جذاب و مخاطبپذیرند یا کسلکننده، خمود و مخاطب گریز یا معمولی و عادی. کلاس درسی که در آن به مؤلفههای جذابیت توجه نمیشود با گذشت زمان ممکن است کمکم سستی و کسلکنندگی در آن به چشم آید که گسست ارتباط بین دبیر و دانشآموز از روشنترین پیامدهای ناگوار آن خواهد بود و نتایج آموزش را عقیم و بیاثر میسازد. سؤال اصلی و اساسی این است که چگونه میتوان کلاس درس را جذاب، دلپذیر و خوشایند کرد تا نه فقط مقررات آموزشی، بلکه اشتیاق فراگیران برای یادگیری و حس کنجکاوی وحقیقتجویی آنان عمدهترین عامل حضورشان در کلاس باشد و رعایت انضباط و مقررات و آداب آموزشی را برای بهرهبرداری بیشتر از کلاس باعث شود؟ آیا میتوان با قاطعیت و انعطافپذیری و با اعمال حاکمیت و مدیریت بیچون و چرا، کلاس را جذاب کرد؟ آیا با واگذارکردن فراگیران به حال خود و حذف نظارت و مدیریت، میتوان کلاس را جذاب ساخت و شوق فراگیر برای حضور در کلاس را برانگیخت؟ اینجانب …. دبیر مطالعات اجتماعی آموزشگاه …… با توجه به این تحقیق ابتدا در مورد وضعیت کلاس و مدرسه وضعیت دانش آموزان توضیح دادم و اینکه چگونه می توان نشاط را به کلاس برگردانم راه حل هایی با مشورت معلمان ، اولیاء و دانش آموزان ارائه دادم و از میان راه حل ها دو مورد را به اجرا در آوردم .
روش های تدریس
استفاده ی معلم از یک روش تدریس ،ممکن است فقط برای انتقال نوع معینی از دانش مناسب باشد،در حالی که برای انتقال انواع دیگر دانش ها نامناسب باشد اگر معلم هنگام تدریس فقط از یک روش بری ارائه محتوا استفاده کند،ممکن است تکرار این عمل برای دانش اموزان خسته کننده باشد و دیگر اشتیاقی برای یاد گرفتن باقی نماند .انعطاف پذیری و تنوع در روش های تدریس ، سبب جلب توجه و فعال کردن دانش اموزان می شود. به این طریق ، کلاس درس از حالت یک نواختی و سکوت بیرون می اید و شادی و نشاط را در پی می اید .
شوخ طبی و خوش رویی معلم
شوخ طبی و خوش رویی را می توان ساده ترین راه شادی بخشی دانست ، زیرا شوخی ، روح ها را شادمان و انسان و محیط اطراف وی را شاد می کند ، کینه ها را می زداید ،انسان ها را به هم نزدیک می کند، دل ها را به هم پیوند می دهد و جوّ حاکم بر کلاس را شاداب و با طراوت می کند.
البته ان نوع شوخی که موجب استهزای دانش اموزان شود و حرمت و شخصیت انان را خدشه دار کند،اداره ی کلاس را از دست معلم خارج و دچار بی نظمی می کند