با توجه به اینکه پایه ششم ابتدایی درس "کار وفن آوری"گنجانده شده است.هدف این درس آشنایی با دنیای کار وکسب بعضی از مهارتهاست.با توجه به این درس وآشنا شدن دانش آموزان با آن وگذراندن آن در دورههای بعدی تحصیلی وکشف استعدادهای خود میتوانند تصمیم بگیرندکه به دبیرستان بروند یا هنرستان و یاچه رشته ای را انتخاب کننداز انجا که استفاده از رایانه (کامپیوتر) در سن دانش آموزان ابتدایی اصولابه عنوان وسیله بازی میباشد نه یک ابزار کار لذا برآن شدیم تا با این وسیله که امروزه جز دانش روز بشری است وکسی که کار با آن واستفاده ازان را نمیداند بیسواد تلقی میشود.میزان یادگیری را در دانش آموزان افزایش دهیم.
امکانات موجود برای این درس جدید در این مدارس فقط دو دستگاه سیستم میباشد که یکی از آنها مختص اطلاعات دانش اموزی است ودیگری برای استفاده همکاران خصوصاپایه ششم وسایر همکارانی که علاقمند به استفاده از رایانه وتدریس به روشهای نوین را دارند میباشد
یادگیری فرایندی است که به وسیله آن تغییرات نسبتاً پایداری در توان رفتاری فرد در نتیجه تجربه رخ میدهد.با توجه به وجود این مشکلات بران شدم تا میزان فراگیری را در دانش اموزانم تقویت کنم روزی در یک جلسه شرکت کردم ودر ضمن جلسه با همکاران دربارهٔ این مشکل صحبت کردم که متوجه شدم انها نیز با این مشکل روبه رو هستند سپس با همکاری یکی از معلمان پایه ششم تصمیم گرفتیم تا با تلاش و پیگیری در جهت رفع این مشکل بکوشیم و راه حل مناسبی برای این مشکل بیابیم.به نظرمی رسد مسایلی تأثیر گذار است که ارائه درس واستفاده از این وسیله آموزشی (کامپیوتر) با مشکل روبرو شودوتدریس آن کمترعملی گردد.شاهد این مدعا خود کتاب کار فن آوری میباشد که استفاده عملی از رایانه را تأیید می کندمتاسفانه در اکثر مدارس با عدم وجود این وسیله روبرو هستیم.مشکل دیگر اینکه قریب به اتفاق همکاران در روستاهادر صورت وجود رایانه به علت عدم اشنایی با کاربا آن قادر به ارائه تدریس موفق نیستند. ولذا دیده شده است که همکاران و دانش آموزان به کامپیوتر بعنوان یک وسیله بازی ویانهایتا دیدن یک فیلم یا سی دی آموزشی نگاه میکنند.برای این منظور اطلاعاتی را از طریق مشاهده از کلاسهای درس کاروفن آوری وهمچنین مصاحبه با همکاران پایه ششم و از اینترنت ومطالعه کتابهایی دراین مورد جمع آوری نمودیم که به شرح ذیل میباشد.
عصر ما، عصر انتقال از جهان واقعی به دوران زندگی در فضایی دوجهانی است. گرچه هنوز نهادها و سازمانهای مجازی شکل نگرفتهاند، اما ظهور جهانی نو به نام جهان مجازی را در دور و بر خود احساس میکنیم.
جهان مجازی هویت معلم و فراگیر را به شدت تغییر میدهد و وظایف و نقشهای جدیدی برای آنها پدید میآورد.
سازنده گرایان با تاکید بر فعالیت یادگیرنده در فرآیند یادگیری معتقدند که دانش از بیرون به فرد منتقل نمیشود، بلکه آن چه وی از طریق حواسش دریافت میکند، براساس فردیت خویش تفسیر و پردازش میکند. آنها نقش معلم را مربی کنار میدان و تسهیل کننده یادگیری میدانند و بر یادگیری موقعیتی تاکید میکنند.
براساس این نظریه یادگیری هنگامی اثربخش تر و کارآتر میشود که یادگیرنده در بافت واقعی و زمینه موضوع مورد بحث قرار گیرد.
یادگیری هنگامی افزایش چشمگیری مییابد که با بافت حل مسئله در ارتباط باشد کلاسهای آموزشی سنتی دارای اثر بخشی چندانی نیستند، زیرا وابسته به زمان و مکان خاصاند و نمیتوانند بافت واقعی و مناسب برای یادگیری فراهم آورند. متنهای چاپی نیز به سبب محدودیتهای خاص که چیزی بیش از متن، تصویر و طرح خطی نیستند مشکل آفریناند.
مهمترین اهداف این رویکرد ایجاد محیطهای یادگیری مشارکتی است که به یادگیرندگان و معلمان اجازه میدهد به جست وجو بپردازند و انواع مسئلهها را بررسی کنند.
افزایش منابع اطلاعاتی (روزنامه، رادیو، تلویزیون و اینترنت، سی دی و مواد چندرسانهای دیگر) و رشد سریع دانش به خصوص در زمینه علوم و فناوری نه تنها نیاز به روزآمد کردن مطالب درسی را افزایش داده است، بلکه نیاز به بازبینی مجدد طراحی برنامه درسی و تدریس دروس به شکل میان رشته ای را نیز آشکار میکند.
اولین و مهمترین ویژگی تعلیم و تربیت مسئله محور و تفکر محور، فعال ساختن دانش آموز و ساختن دانش به وسیله خود او است. فناوری اطلاعات و ارتباطات تسهیل کننده یادگیری مسئله محور است.
● استفاده مؤثر از فناوری
فناوریهایی که از تدریس حمایت میکنند باعث ایجاد یادگیری معنی دار و هدفمند میشوند، همچنین باعث تغییر روشهای سنتی و معلم محور به تدریس و یادگیری فراگیر محورمی شوند.
نتایج مطالعات نشان میدهد که معلمان ماهر در کاربرد فناوری اطلاعات بهتر میتوانند دانش آموزان را در یادگیری هدایت کنند. حل مسئله و مهارتهای سطح بالای تفکر، تفسیر و تحلیل اطلاعات، مدیریت زمان و توانایی اولویت بندی مهارتها در فضای اطلاعاتی و جامعه جهانی مبتنی بر اطلاعات توسعه مییابد و این منوط به این است که معلمان و دانش آموزان بتوانند به نحو مؤثر و اصولی از فناوری استفاده کنند.