این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
فایل ورد قابل ویرایش
مقدمه:
یكی از موضوعات مهمی كه در گذشته همواره ذهن بشر را به خود مشغول كرده بود، انتقال مقاصد خود به مكانهایی بود كه بهر دلیل نمیتوانست در آنها حضور فیزیكی داشته باشد. به همین خاطر بود كه پس از قرنها، با اختراع سیستمهای تلگراف و تلفن، توسعه و پیشرفت علوم شتاب بسیار بیشتری به خود گرفت و به تدریج صنعت برقراری ارتباطات راه دور از چنان اهمیتی برخوردار شد كه دولتها آن را یكی از اركان اصلی حكومت خود قرار دادند و از این طریق به ابعاد ملی و بینالمللی آن توجه خاصی مبذول داشتند. كما اینكه در كشورمان نیز از ابتدای تشكیل دولت به مفهوم امروزی خود، یكی از وزارتخانههای دولتی، «وزارت پست تلگراف و تلفن» بوده است كه امروزه به لحاظ پیشرفتهایی كه در این حوزه صورت گرفته، نام مناسب روزآمدتری تحت عنوان «وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات» برای آن گزینش شده است. امروزه فناوری ارتباطات به یكی از علوم پایه تبدیل شده است و دولتها سعی میكنند به میزان وسع خود، هرچه بیشتر بر روی آن سرمایهگذاری كنند. چرا كه به خوبی به این موضوع واقف هستند كه عصر حاضر، «عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات» است و كشوری میتواند ادعا كند پیشرفته است كه در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد.
بدیهی است توسعه و پیشرفت «فناوری دیجیتال» و به تبع آن «فناوری رایانه» در چند دهه اخیر نقش بسزایی در تحول این حوزه داشته است. خصوصاً آنكه فناوریهای فیبر نوری، بیسیم و ماهواره، به مدد این فناوری توانستند رشد قابل ملاحظه خود را شاهد باشند. اما حدود یك دهه است كه با ظهور «شبكههای اطلاعرسانی رایانهای»، این پیشرفتها به بهترین وجه خود به منصه ظهور رسیدهاند. این شبكهها با متصل كردن سراسر این جهان فیزیكی و خلق «فضای سایبر»، این امكان را در اختیار تمامی اشخاص قرار دادهاند كه در راستای برقراری انواع ارتباطات در قالبهایی چون صوت، تصویر و متن، از گونههای متنوع خدمات آنها بهرهبرداری كنند.
طی چند سال اخیر، خدمات متنوعی كه در شبكههای اطلاعرسانی رایانهای در سراسر جهان ارائه شدهاند، چنان توسعه و پیشرفت كردهاند كه میتوان گفت هر یك به صنعت مستقلی تبدیل شدهاند و عمدتاً با سودآوریهای سرشار خود، به شدت مورد توجه دولتها قرار گرفتهاند، به گونهای كه متقابلاً آنها نیز سعی كردهاند با وضع یك سری قوانین و مقررات، فعالیتهای آنها را سامان بخشند و با جلوگیری از ارتكاب یا وقوع هرگونه ناهنجاری از طرف ارائهدهندگان اینگونه خدمات یا كاربران آنها، امكان بهرهبرداری حداكثر از شبكههای اطلاعرسانی رایانهای را فراهم آورند و از منافع مشروع و قانونی آن بهرهمند شوند.
یكی از خدماتی كه به واقع جزء خدمات مادر و اصلی گروه خدمات شبكههای اطلاعرسانی رایانهای محسوب میشود، خدمات «مركز داده» است. این نوع خدمات، با بهرهبرداری فوقالعاده از «فضای سایبر»، امكان انجام فعالیتهای گوناگونی را میسر ساخته است. در این مقاله تلاش شده است الزامات قانونی مراكز داده در جهت پیشگیری از سوء استفاده از خدمات این مراكز و تضمین ارائه خدمات استاندارد به مشتریان وبهرهبرداری صحیح از آنها و در نهایت تقسیم مسولیتهای ناشی از خدمات مركز داده بطور مختصر مورد بررسی قرار گیرد،و در پایان راهكارهای قانونی مربوطه معرفی و پیشنهاد میگردد.
سه نگاه و برداشت از عبارت «مركز داده» وجود دارد:
الف) با امنیت فیزیكی و الكترونیكی بالا، برخوردار از پهنای باند ارتباطی وسیع، متصل به شبكههای رایانهای ملی یا جهانی، با خدمات تمام وقت و در دسترس.
چرا مركز داده؟
نگرش اول(دوره رایانههای بزرگ) - مراكز داده متمركز (دهه 40 تا60 میلادی)
كه رایانه های بزرگ - هزینه های زیاد سخت افزار ، نرم افزار و پشتیبانی – واگذاری خدمات پردازش شركتهای كوچك به شركتهای بزرك – خدمات مركز داده در زمان بیكاری كامپیوترهای بزرگ از جمله عوامل محرك و جلوبرنده این نگرش بود. مركز داده هواشناسی امریكا یا National Climatic Data Center بعنوان اولین مركز داده كه كار جمع آوری داده های آب و هوایی نظامی و غیر نظامی از سرتاسر جهان را بعهده داشت .
گسترش شبكه اینترنت – كاهش هزینه های دسترسی - پیدایش فناوریهای دیجیتالی انتقال و افزایش پهنای باند - پیدایش كاربریهای جدید در بستر شبكه در اثر قابلیتهای موجود - كار از راه دور - سازمان مجازی - خدمات خودكار و تمام وقت از جمله عوامل محرك و جلوبرنده این نگرش بود.
بین 60 تا 80 درصد خد مات سازمانها مانند تایید مدارك، دریافت مدارك، اطلاع رسانی، نظارت و بازرسی، صدور گواهی، صدور مجوز از جنس اطلاعاتی است.