گزارش تخصصی ایجاد تغییر در محیط یادگیری و پیشرفت کردن دانش آموزان
چكیده
این مقاله به عنوان گزارشی ازیا فتههای یك پژوهش گسترده، درصدداست رابطه متغیرهای فیزیكی كلاس درس را با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مورد بررسی قراردهد. یا فتههای مربوط به عوامل انسانی كلاس درمقاله جداگانهای گزارش شده است .به منظورانجام پژوهش، ۷كلاس پنجم به صورت تصادفی طبقهای و ۲۱۸۸دانشآموزومعلمان این كلاسها ازمدارس ابتدایی استان اصفهان انتخاب شدند.[۱] روش مورداستفاده دراین پژوهش كمی وكیفی بوده وابزارجمعآوری دادههافرمهای پرسشنامه،مشاهده وآزمون پیشرفت تحصیلی بوده است. تجزیه و تحلیل دادههای كمی پژوهش، بااستفاده ازنرمافزارآماری spssصورت گرفته است.نتایج نشان داد كه اگرچه رابطه معناداری بین متغیرهای فیزیكی وپیشرفت تحصیلی دانشآموزان وجودندارد،ولی این متغیرها بر نگرش معلم تأثیرگذاراست ونگرش معلم نیزپیشرفت تحصیلی دانشآموزان راتحت تأثیرقرار میدهد.همچنین مشخص شدكه فضاهای آموزشی مدارس كنونی ما با ویژگیهای روانی كودكان و نوجوانان سازگارنیست بنابراین،لازم است دراین رابطه اصلاحات لازم به عمل آیدمتغیرهای فیزیكی،حتی اگرپیشرفت تحصیلی دانشآموز نیز هیچ تأثیری نداشته باشد، باید به خاطر حفظ سلامت، بهداشت و امنیت روانی آنان مورد توجه قرار گیرند.
مقدمه
آموزش و پرورش، زیر بنای توسعه اجتماعی، اقتصادی سیاسی وفرهنگی هرجامعه است بررسی عوامل مؤثربر پیشرفت وترقی جوامع پیشرفته نشان میدهد كه همه این كشورها آموزش وپرورش توانمندوكارآمدی داشته اند. همچنین در هر نظام آموزشی، عوامل بسیاری با یكدیگرعمل میكنندتایادگیری وپیشرفت تحصیلی برای دانش آموزان حاصل گردد. هرقسمت از این نظام باید به گونهای آماده شود كه دسترسی به بازده مطلوب و اهداف مورد نظر میسرشود،زیرااگرجزئی از نظام ازكاربازایستدكارآیی اجزای دیگرنظام كاهش یافته و صدمه خواهددید.بادرنظرگرفتن وتجزیه و تحلیل درون دادهایی ازقبیل متغیرهای فیزیكی،میتوان باآگاهی بیشتری اقدام به برنامهریزی نمود.البته علاوه برعوامل فیزیكی،متغیرهای زیاددیگری نیزوجوددارندكه فرآیند یادگیری و پیشرفت تحصیلی را تحت تأثیر قرار میدهند كه با انجام پژوهش میتوان میزان تأثیر آنها را تشخیص داد وقتی كه نظامهای آموزشی اطلاعات لازم را در چنین زمینههای اساسی در اختیار نداشته باشند